Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 15 januari 2025, 23:02:14
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 januari 2025, 18:24:13
We zagen de planten op twee verschillende plaatsen, steeds in open terrein.

Heel interessant te zien , Frankie . Ik dacht dat het meer een schaduwplant was . Zag ik ook in Utrecht vorige herfst dat deze plant in de zon stond

Ik dacht vroeger ook dat het eerder een bosplant was of een plant van bosranden. De grootste groep zag ik in volledig open terrein in de volle zon op een vrij droge bodem. Een kleinere groep zag ik aan de rand van een bosje. Dus ik vermoed dat halfschaduw ook wel kan. Maar de bodem mag volgens mij niet al te vochthoudend zijn. Ik klasseer deze plant als een echte grasland/steppe-plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 15 januari 2025, 22:58:34
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 januari 2025, 18:22:24
Een volgende plant die op wishlist stond is deze Anemone sylvestris. Via een goed contact kon ik een groeiplaats verkrijgen, want ook deze Anemone is geen plant die je op elke straathoek tegenkomt. Met een beetje zoekwerk en wat geluk konden we een mooie kolonie vinden.

Inderdaad een leuke plant Frankie , doet het hier voorlopig niet slecht in de tuin , al heb ik alleen in het najaar bloei voorlopig .....

Zoals je weet gedijt hij bij mij slechts in pot, in de volle grond lukt het niet.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2025, 14:25:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 15 januari 2025, 18:22:24
Een volgende plant die op wishlist stond is deze Anemone sylvestris. Via een goed contact kon ik een groeiplaats verkrijgen, want ook deze Anemone is geen plant die je op elke straathoek tegenkomt. Met een beetje zoekwerk en wat geluk konden we een mooie kolonie vinden.

Al weer heel mooi om zien Frankie  !

Dacht ik ook, Kris.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 16 januari 2025, 18:11:57
Citaat van: Danny Bonnez op 15 januari 2025, 22:49:45
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2025, 22:05:57
Vanuit Gresten rijden we naar de Zellerpas, omdat het gebied daar bekend staat als Crocusgebied. Echter... het wordt dit keer een afknapper. In vrijwel het ganse traject zijn geen krokussen te zien. Niet in de weiden, bossen, nergens... Vreemd. We zijn niet te laat, of ik zou zeker het crocusloof gezien hebben  en ook niet te vroeg, want de sneeuw is op deze hoogte al enkele weken geleden verdwenen.

We kunnen slechts 1 krokus vinden... ?
Overal zien we ook Soldanella alpina opduiken.

Het is een beetje sneu, maar het is wat het is.

Schitterende natuurbeelden Frankie ! Is toch wel vreemd , slechts 1 krokus te vinden . De habitat lijkt zeker wel goed  ((--11 . Crocus vernus en napolitanus lijken wel wat op elkaar . Toch denk ik dat deze napolitanus is vanwege de grotere langwerpige bloemvorm . De soldanella is prachtig !

Heel vreemd, Danny. We waren er nochtans op het juiste moment. Ik begrijp het ook niet goed. Toen we nog wat hogerop gingen, was alles nog dichtgesneeuwd. Bovendien kon je er ook niet veel hoger meer. Het was zo'n 1600 m dacht ik. Bovendien is het gebied vrij bebost. Er zijn niet zo veel open gebieden.
Dus je hebt vermoeden dat het toch napolitanus zou kunnen zijn?

Ik heb even nagezien wat Janis zegt over Crocus napolitanus , Frankie . Oeps , neapolitanus komt niet voor in het oosten van Oostenrijk , groeit vooral in Italië , het uiterste westen van Slovenië en uiterste noordwesten van Kroatië . Groeit op een hoogte van 300 tot 1500 meter in bossen of grazige plaatsen . Crocus vernus komt ook niet voor in het oosten van Oostenrijk . Het moet dus nog iets anders zijn denk ik ?? Alhoewel lijkt deze krokus op een vernus of neapolitanus type maar volgens Janis geen van beide ?? Ik heb hier 1 vorm van C. neapolitanus afkomstig uit Italië en deze bloeit altijd in Januari , dus een vroege bloeier . Vernus is een late bloeier en kan qua bloeitijd wel kloppen . Maar wat is het dan wel , kan er niet direct een antwoord op geven ? Ik dacht even aan tommasinianus maar deze groeien meer ten zuiden in Kroatië , Bosnië , Macedonië .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 16 januari 2025, 23:12:58
Ik heb even nagezien wat Janis zegt over Crocus napolitanus , Frankie . Oeps , neapolitanus komt niet voor in het oosten van Oostenrijk , groeit vooral in Italië , het uiterste westen van Slovenië en uiterste noordwesten van Kroatië . Groeit op een hoogte van 300 tot 1500 meter in bossen of grazige plaatsen . Crocus vernus komt ook niet voor in het oosten van Oostenrijk . Het moet dus nog iets anders zijn denk ik ?? Alhoewel lijkt deze krokus op een vernus of neapolitanus type maar volgens Janis geen van beide ?? Ik heb hier 1 vorm van C. neapolitanus afkomstig uit Italië en deze bloeit altijd in Januari , dus een vroege bloeier . Vernus is een late bloeier en kan qua bloeitijd wel kloppen . Maar wat is het dan wel , kan er niet direct een antwoord op geven ? Ik dacht even aan tommasinianus maar deze groeien meer ten zuiden in Kroatië , Bosnië , Macedonië .
Hey Danny ,  Crocus heuffelianus komt voor in het zuidoosten en het oostelijk deel van Oostenrijk alsook in heel Hongarije....(300-2000m)Bloei , februari - maart (april)  Zou het kunnen ?   
Verder zou  Crocus tommasinianus wel voorkomen in het zuiden van Hongarije en aangezien Frankie daar wel op de grens met Hongarije zat zeker ?
Er zijn dan weer andere bronnen die aangeven dat Crocus vernus wel vermelden voor Oostenrijk en Hongarije ( bijvoorbeeld  : http://archive.alpinegardensociety.net/plants/Crocus/vernus%20vernus/125 )
Niet gemakkelijk maar wel een interessante materie ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 16 januari 2025, 18:20:32
Ik dacht vroeger ook dat het eerder een bosplant was of een plant van bosranden. De grootste groep zag ik in volledig open terrein in de volle zon op een vrij droge bodem. Een kleinere groep zag ik aan de rand van een bosje. Dus ik vermoed dat halfschaduw ook wel kan. Maar de bodem mag volgens mij niet al te vochthoudend zijn. Ik klasseer deze plant als een echte grasland/steppe-plant.

Reizen , bestuderen/analyseren  , filteren en tenslotte toepassen ... ((14 ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 januari 2025, 09:13:00
Citaat van: Danny Bonnez op 16 januari 2025, 23:12:58
Hey Danny ,  Crocus heuffelianus komt voor in het zuidoosten en het oostelijk deel van Oostenrijk alsook in heel Hongarije....(300-2000m)Bloei , februari - maart (april)  Zou het kunnen ?   
Verder zou  Crocus tommasinianus wel voorkomen in het zuiden van Hongarije en aangezien Frankie daar wel op de grens met Hongarije zat zeker ?
Er zijn dan weer andere bronnen die aangeven dat Crocus vernus wel vermelden voor Oostenrijk en Hongarije ( bijvoorbeeld  : http://archive.alpinegardensociety.net/plants/Crocus/vernus%20vernus/125 )
Niet gemakkelijk maar wel een interessante materie ..

Het is me wat met Crocus vernus en zijn verwanten.... . Vroeger was het allemaal albiflorus, daarna zijn ze opgesplitst. Maar wat groeit waar? Allemaal niet zo makkelijk. Ik denk ook dat de echte vernus het allergrootste verspreidingsgebied heeft.
Op deze trip heb ik dus zo goed als geen crocus kunnen spotten, maar op een eerdere trip was dat wel het geval. Misschien dat we straks nog eens in de teletijdmachine kruipen....?  ))4

Frankie Wulleman

Op onze laatste dag wil ik nog eens terugkeren naar de eerste site waar het zes dagen geleden wemelde van de Iris pumila. Toen stonden ze er met zijn duizenden.
Een week later zijn die aantallen sterk verminderd maar staan er toch nog vele honderden planten te pronken. Ik laat het graag nog eens allemaal op me afkomen.

Frankie Wulleman

Nog enkele, om het af te leren,  --11

Frankie Wulleman

Iris pumila, hier samen met Euphorbia cyparissias, die we ook in onze eigen kalkgraslanden aantreffen.

Frankie Wulleman

In een uithoek van het grasland, op meer rotsachtig terrein groeit deze mooie Helianthemum. Niet zeker welke soort het is, maar ik denk Helianthemum nummularium.

Frankie Wulleman

In dit mooie stenige habitat is trouwens nog meer te zien.

Frankie Wulleman

Genista pilosa... de eerste keer dat ik deze in de natuur zie. Hij zou ook nog zeer spaarzaam voorkomen in België in bepaalde heidegebieden.

Frankie Wulleman

Prachtige dwergheester vind ik dit. Hier op deze droge, stenige bodem groeit hij heel laag tegen de grond en lijkt daarmee het best op wat ik thuis heb als Genista pilosa 'minor'. Van deze soort zijn immers verschillende selecties gemaakt.

Frankie Wulleman

In het kalkgrasland groeit hij ook, maar daar wordt hij eerder bossig met opgaande twijgen, waarschijnlijk om de concurrentie aan te gaan met de grassen en de omringende begroeiing. Het gaat dus om hetzelfde taxon, maar in een andere verschijningsvorm. Vandaar ook de meerdere selecties.