Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:23:46
Tuurlijk wel, grote groepen irissen kleuren de graslanden. De hoofdkleuren zijn paars en geel, maar er zijn ook heel wat kleurnuances te zien. Je voelt je er wat als een kind in een snoepwinkel.
Ik vergat nog de datum te vermelden, ik was er op 30 maart, een heerlijke voorjaarsdag met toch al vrij hoge temperaturen. We tekenden al zo'n 24°C op. Het was er vrij warm al geruime tijd in die streek. Ik vreesde er dus eventjes voor dat ik weer te laat zou zijn. Niet dus.

Ja dat moet toch  wel een heel mooi moment zijn geweest Frankie ! Ik zag ze nog niet eerder in die hoedanigheid. Die mengeling van kleuren is geweldig mooi om zien .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:55:25
En ook wit! En witte met geelachtige falls.

Je kan ze daar precies via een RAL kleurenkaart bestellen ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op  6 januari 2025, 06:20:38
Wat een aparte plant, die kende ik niet. Fraaie adering in de bloemen.
Ik kende die evenmin Mark ...

Kris De Raeymaeker

Blijft Iris pumila daar in de natuur lager van loof/blad als bij ons in cultuur Frankie ?

Gerrit Eijkelenboom

Je zegt dat Iris pumila niet voorbij de Alpen voorkomt. Ik heb niet zoveel verstand van het geslacht Iris, maar is de plant op de foto dan geen Iris pumila? Locatie Z.Frankrijk, Bouches du Rhône.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  6 januari 2025, 10:41:29
Je zegt dat Iris pumila niet voorbij de Alpen voorkomt. Ik heb niet zoveel verstand van het geslacht Iris, maar is de plant op de foto dan geen Iris pumila? Locatie Z.Frankrijk, Bouches du Rhône.

Neen Gerrit, dit is Iris lutescens die je toont. Deze komt enkel voor in Noord- Spanje, via Zuid - Frankrijk tot in Italië, hoofdzakelijk langs de kustlijn en natuurlijk een stuk landinwaarts. En ook deze Iris heeft zich niet in de Alpen gewaagd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 januari 2025, 09:26:22
Blijft Iris pumila daar in de natuur lager van loof/blad als bij ons in cultuur Frankie ?

Hetzelfde Kris, ik zie weinig verschil.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 januari 2025, 09:22:41
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:55:25
En ook wit! En witte met geelachtige falls.

Je kan ze daar precies via een RAL kleurenkaart bestellen ?

Zo kan je het bijna bekijken. De kleurenvariatie is enorm.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 januari 2025, 09:19:20
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:23:46
Tuurlijk wel, grote groepen irissen kleuren de graslanden. De hoofdkleuren zijn paars en geel, maar er zijn ook heel wat kleurnuances te zien. Je voelt je er wat als een kind in een snoepwinkel.
Ik vergat nog de datum te vermelden, ik was er op 30 maart, een heerlijke voorjaarsdag met toch al vrij hoge temperaturen. We tekenden al zo'n 24°C op. Het was er vrij warm al geruime tijd in die streek. Ik vreesde er dus eventjes voor dat ik weer te laat zou zijn. Niet dus.

Ja dat moet toch  wel een heel mooi moment zijn geweest Frankie ! Ik zag ze nog niet eerder in die hoedanigheid. Die mengeling van kleuren is geweldig mooi om zien .

Toch wel een gelukzalig gevoel, Kris. Je moet echt wel de nodige dosis geluk hebben om het te kunnen meemaken, want die topperiode duurt niet zo heel lang. Zoals ik zei, ben ik er 6 dagen later nog eens teruggeweest en er waren al heel wat minder bloeiende planten te zien. Maar later meer daarover...

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 januari 2025, 18:57:55

Neen Gerrit, dit is Iris lutescens die je toont. Deze komt enkel voor in Noord- Spanje, via Zuid - Frankrijk tot in Italië, hoofdzakelijk langs de kustlijn en natuurlijk een stuk landinwaarts. En ook deze Iris heeft zich niet in de Alpen gewaagd.

Inderdaad Frankie, Iris lutescens, ik heb de verkeerde kleur gepost. De bedoeling was een paars exemplaar te posten uit de groep van de bovenste foto. Mijn vraag blijft dus staan: wat is de naam van die paarse Iris?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 januari 2025, 09:16:12
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:11:35
Iris pumila, die wilde ik zien en op zijn hoogtepunt. Ik was hier al eens in 2019, ik vond er wel wat bloeiende planten toen, maar was eigenlijk te laat voor de hoofdbloei. En dat wilde ik absoluut eens zien. Mijn madam tuurt de omgeving af... Lang zal ze niet moeten turen.
Aha gij zet uw medereizigster al direct aan het werk Frankie ... -2(

No sweat, no glory !

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  6 januari 2025, 19:02:44
Citaat van: Frankie Wulleman op  6 januari 2025, 18:57:55

Inderdaad Frankie, Iris lutescens, ik heb de verkeerde kleur gepost. De bedoeling was een paars exemplaar te posten uit de groep van de bovenste foto. Mijn vraag blijft dus staan: wat is de naam van die paarse Iris?

Voor zover ik kan zien is het ook Iris lutescens, al lijkt hij wel vrij fors. Bloeiden ze op hetzelfde moment? Iris lutescens wordt op een goede grond maximaal 30 cm hoog. Iris lutescens komt dus wel degelijk in een groot aantal kleurnuances voor, nog meer als die van Iris pumila.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 januari 2025, 09:14:28
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:00:51
Ik heb er wat over nagedacht of ik wel een reisverslag zou opstarten, of het wel de moeite is om er de nodige tijd en energie in te steken...en ik heb besloten om eerder een beperkt verslagje te maken van enkele trips die ik vroeg in het voorjaar maakte langs het uiterste puntje van de alpen in het oosten. Het betreft vooral de lager gelegen gebieden op de uitlopers van de alpen. Via enkele facebookvrienden kwam ik de natuur daar op het spoor en wat ik allemaal had gezien op facebook wilde ik wel eens met eigen ogen zien.

Ik kan alleen maar blij zijn dat je het toch deed Frankie. ! Voor mij zijn zulke bijdrages interessant , nuttig , inspirerend , leerzaam en tof om te volgen. ((3 ((3

Zo denk ik er eigenlijk ook over, Kris. Planten in cultuur en in de tuin is plezant, maar in de natuur is het toch nog ietsje meer. De ervaringen die je er opdoet zijn bijzonder interessant. Dit forum is een van de weinige instrumenten waarmee je dit alles kan delen. Alleen jammer dat er niet iets meer reacties en / of aanvullingen zijn van meerdere mensen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 januari 2025, 09:24:11
Citaat van: Mark Stolk op  6 januari 2025, 06:20:38
Wat een aparte plant, die kende ik niet. Fraaie adering in de bloemen.
Ik kende die evenmin Mark ...

Ook voor mij was die plant nieuw Marc en Kris. Ik dacht eerst dat het een Matthiola was.