Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Daphne cneorum en Adonis vernalis lijken het goed met elkaar te vinden op deze goddelijke plaats.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Daphne cneorum wat van dichterbij bekeken. En dan komt ook de zoete geur je tegemoet.

Frankie Wulleman

Dan kijken we de heuvel op en het blijkt dat er nog veel meer staat dan wat ik ooit had durven dromen. Tientallen... honderden... En wat ligt er achter die heuvel. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Frankie Wulleman

Nogmaals een helling met nog veel meer Daphne cneorum!

Frankie Wulleman

Genieten en poseren tussen de Daphne's. Het is eens wat anders.

Frankie Wulleman

De aanblik bij zoveel moois is overweldigend.
Het was die dag vrij koud op deze heuvel waar een pittig briesje waaide. De geur van de Daphne werd alom over het grasland verspreid. Nooit eerder zulk een fantastisch schouwspel meegemaakt.

Frankie Wulleman

Some more.

Frankie Wulleman

Vele uurtjes werden hier gespendeerd.

Frankie Wulleman

Tussendoor ook nog talloze vette exemplaren van Adonis vernalis. De planten in de natuur hebben immens grote bloemen, zeker in vergelijking met wat ik hier heb in de tuin.

Frankie Wulleman

Een andere leuke en interessante helling staat eveneens bomvol mooie planten tussen dor gras, kale takken en heesters die net in frisgroen blad staan. Het is een mozaiëk van vormen, kleuren en geuren. Fantastisch vind ik dit.
Soms heel soms denk ik thuis een mooi tuintje te hebben, totdat je op een plaats als deze komt. Moeder natuur kan je niet nabootsen. Het is een zoveelste hoogtepunt tijdens een trip die alle verwachtingen overtrof.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 20:50:13
Daphne cneorum wat van dichterbij bekeken. En dan komt ook de zoete geur je tegemoet.

Bijzondere beelden die je toont , Frankie ! Prachtige planten die Daphne's en die zeer sterke aangename geur geven wel een meerwaarde ! Daphne cneorum heb ik niet in de verzameling , is deze plant moeilijk in onze tuinen ? Ik heb hier alleen Daphne x susannae 'Anton Fahndrich' en doet het al jaren goed hier !
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Allemensen wat mooi. Ik ruik die Daphne gewoon, en de Adonis heeft zijn naam niet gestolen hè. Wat een vondsten

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 20:57:03
Genieten en poseren tussen de Daphne's. Het is eens wat anders.

Schitterende beelden Frankie , dit is zeker wel genieten , ik voel het tot hier !  ((3 ((3 ((3 :o --6 8)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 12 januari 2025, 21:59:24
Allemensen wat mooi. Ik ruik die Daphne gewoon, en de Adonis heeft zijn naam niet gestolen hè. Wat een vondsten

Het is me wat, hé Gerrit. Ook mijn madam kreeg er maar niet genoeg van. En dan is dat nog geen diehard fan zoals wij. Een dergelijk schouwspel laat niemand onberoerd. Bezie ook de grootte van sommige exemplaren. Die zijn enorm. Die meten meer dan een anderhalve meter doorsnede. Hoe oud zijn die planten dan wel niet...?

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 12 januari 2025, 21:57:00
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 20:50:13

Bijzondere beelden die je toont , Frankie ! Prachtige planten die Daphne's en die zeer sterke aangename geur geven wel een meerwaarde ! Daphne cneorum heb ik niet in de verzameling , is deze plant moeilijk in onze tuinen ? Ik heb hier alleen Daphne x susannae 'Anton Fahndrich' en doet het al jaren goed hier !

Bijzonder is het zeker, Danny. Een show als deze krijg je maar zelden te zien. De geuren waren immens sterk. Wat wil je? Met honderden Daphne's bij elkaar.
Ik heb Daphne cneorum een aantal jaren in de tuin gehad, maar is toen plots afgestorven zonder aanwijsbare reden. Herman Laporte liet mij ook al weten dat ze moeilijk te stekken zijn. Ik vermoed dat het een niet al te gemakkelijke Daphne is. De kruisingen en cultivars zijn denk ik beter geschikt voor cultivatie dan de wildvormen.