Daphne 2025

Gestart door Herman Mylemans, 30 januari 2025, 16:22:12

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op 28 juli 2025, 11:40:13Daphne mezerium in de natuur, buurt van Clervaux ( Luxemburg)
Onze inheemse Daphne ...veel plezier daar in d'Ardennen Rudi ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Over Daphne arbuscula 'Zirold' kan ik weinig vinden ...kwam mee van Valenta denk ik ...
Hier wat nabloei. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Rudi Berthels op 28 juli 2025, 11:40:13Daphne mezerium in de natuur, buurt van Clervaux ( Luxemburg)

Bijzonder Rudi, ook in ons land komt hij nog hier en daar voor, maar heb hem vooralsnog niet gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Daphne petraea 'Michele' heeft dit voorjaar een onwaarschijnlijke prestatie neergezet en begint opnieuw met zijn nabloei.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 juli 2025, 15:51:03Over Daphne arbuscula 'Zirold' kan ik weinig vinden ...kwam mee van Valenta denk ik ...
Hier wat nabloei. 

Ken ik niet, Kris. Er is ook bitter weinig over te vinden, maar het blijkt een van de vele benaamde wildselcecties te zijn uit de Muran regio van de Karpaten.

Ik heb maar een paar (onbenaamde) arbuscula in de tuin. De bloei is eerder wisselvallig te noemen. Soms geen bloemen, dan weer eens overmatig. Ik denk dat ze vooral baat hebben bij een winterse afdekking om tot goede bloei te komen, zoals we zien bij Daphne petraea.

Rudi Berthels

Ja, dat zie ik hier thuis ook in de tuin Frankie. Dit jaar bijna geen bloei bij arbuscula te zien, ook niet bij de hendersonii variëteiten