Saxifraga 2025

Gestart door Kris De Raeymaeker, 6 februari 2025, 12:22:53

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 april 2025, 09:20:31
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 maart 2025, 23:42:49
Saxifraga burseriana 'Mangart's Treasure' neemt altijd een weifelende start, maar komt er door. (Foto 1 en 2)
Saxifraga sempervivum (foto 2)
Saxifraga 'Allendale Frost' (foto 3)

Je Mangart's treasure is een beauty Frankie !

Merci Kris. Ben er wel wat trots op. Hopelijk vindt deze goede vorm verder zijn weg in het circuit. Hij is in ieder geval al goed verspreid in Europa.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Saxifraga 'Golden Prague'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Saxifraga cinerea is altijd wat later.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

#243
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2025, 21:34:34
Saxifraga cinerea is altijd wat later.

Ik heb hier ook eentje in bloei die wat op jouw plant lijkt Frankie . Die heb ik gekocht als Saxifraga stolitzkae 'Debu' ....Maar die moet toch veel kortere bloemstengels hebben ? Zou mijn plant ook Saxifraga cinerea zijn ?

Saxifraga 'Christian Huygens' is hier ook altijd later dan de andere Sax-en ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 april 2025, 10:17:22
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2025, 21:34:34
Saxifraga cinerea is altijd wat later.

Ik heb hier ook eentje in bloei die wat op jouw plant lijkt Frankie . Die heb ik gekocht als Saxifraga stolitzkae 'Debu' ....Maar die moet toch veel kortere bloemstengels hebben ? Zou mijn plant ook Saxifraga cinerea zijn ?

Saxifraga 'Christian Huygens' is hier ook altijd later dan de andere Sax-en ..

Niet helemaal zeker of het een cinerea is, Kris. In bijlage mijn cinerea zoals hij er vandaag bijstaat. Maar stolitzkae is het zeker niet.

De naamgeving rond stolitzkae hult een beetje in een waas. De planten worden vaak verwisseld met andersonii en zijn nauwelijks nog in cultuur. Best eens checken bij Adrian, die zal wel uitsluitsel kunnen geven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Hier doet de S cinerea het dit jaar ook behoorlijk goed
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

Saxifraga 'Citronella' kent een zeer lange bloeiperiode dit jaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Is weer een tijdje geleden, maar nog een paar foto's van mij te goed. Had tekort aan tijd de laatste tijd, met tijd valt niet te sollen, de tijdsklok kan met ons dollen. Bij een zwart gat , oftewel black hole, staat de tijd stil, mochten wij daar zijn, beseffen we het niet, aldus de Einstein. Hier gaat de tijd veel te snel ....

1/ 'Allendale Tommy' heb die al een tijdje, maar die voelde zich niet thuis in een trog, de stekjes die ik geplant heb op een tufblok voelen zich daar beter thuis, dus met als gevolg een bloem die ik voor het eerst na lange 'tijd' mocht aanschouwen. Hmm, tijd is relatief.
2/ Een stokoude 'Ayla'
3/ 'Lidice', voorlopig een goede bloeier
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

1/ 'Dora Ross'
2/ Deze Sax danst de 'Foxtrot' op een tufablok... :P
3/ En dit is een droom van een Sax : 'Tysoe Dream'
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

1/ 'Kvilda' op zijn top
2/ 'Kay Bacci'
3/ 'Novium Magnum', deze plant had vroeger een vals label als 'Marie' en ik heb ook een Tvuj Sen ergens op de kop getikt en die blijkt ook een Novium te zijn .....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

1/ 'Joachim Barrande' hmm, moet ik stekken, mijn enige plant.
2/ Een kleine 'Mirko Webr' op een tufblok, let op, na een tijdje worden kleintjes groot.
3/ Dit exemplaar is iets meer uit de kluiten gewassen ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Mijn koningskoppel in volle ornaat. Ondertussen al uitgebloeid, maar dank zij een camera kunnen we de 'tijd' stil laten staan. Ziehier en ziedaar de foto's :
Van ene 'Laka' en ene 'Cumulus'
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Wat witte en gele, flinke sloebers :

1/ Wanneer deze knaap begint te bloeien, is het Saxen seizoen bijna over : 'Smichov', een sterke Sax met heel grote, mooie bloemen, wat wil een mens nog meer ?
2/ 'Allendale Beauty' lijkt een beetje op de Mirko, maar is toch anders.
3/ 'Aldo Bacci', ook al met relatief grote bloemen en er staan er dan nog een stuk of vijf op elke stengel  ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Wat wittekes :

1/ 'Allendale Citation'
2/ 'Allendale Magic'
3/ Saxifraga marginata 'Bedrich Smetana', de eerst keer in jaren dat de slakken mij zo veel bloemen overlieten  --11 ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 april 2025, 07:43:51
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 april 2025, 10:17:22
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2025, 21:34:34
Saxifraga cinerea is altijd wat later.

Ik heb hier ook eentje in bloei die wat op jouw plant lijkt Frankie . Die heb ik gekocht als Saxifraga stolitzkae 'Debu' ....Maar die moet toch veel kortere bloemstengels hebben ? Zou mijn plant ook Saxifraga cinerea zijn ?

Saxifraga 'Christian Huygens' is hier ook altijd later dan de andere Sax-en ..

Niet helemaal zeker of het een cinerea is, Kris. In bijlage mijn cinerea zoals hij er vandaag bijstaat. Maar stolitzkae is het zeker niet.

De naamgeving rond stolitzkae hult een beetje in een waas. De planten worden vaak verwisseld met andersonii en zijn nauwelijks nog in cultuur. Best eens checken bij Adrian, die zal wel uitsluitsel kunnen geven.
Ik heb een stolitzkae 'Duncan Lowe' met heel korte bloemstengels, zal morgen eens een foto posten.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen