Een waardige foto voor de start van het nieuwe thema...Kris. Elke Townsendia is en blijft iets speciaals.
Ik kreeg vorig voorjaar precies dezelfde plant onder dezelfde naam en was vanaf het begin sceptisch of het wel echt T. spathulata was. Mijn exemplaar leeft niet meer maar jouw foto bevestigt mijn twijfels. Het blad is te groen en de uiteinden van de bladeren hebben ook een andere vorm. De bloem is ook heel anders dan wat ik ken als spathulata.
Mijn gok is dat het Townsendia leptodes is.
Misschien maak ik vanmiddag een foto van mijn T. spathulata zodat we kunnen vergelijken.
Desalniettemin is de Townsendia die je hebt laten zien een absoluut juweeltje en mijn enthousiasme is groot.
In het algemeen is er waarschijnlijk een complete verwarring over de Townsendia's die worden geruild of verhandeld. Sommige soorten lijken ook erg op elkaar, wat een exacte ID moeilijk maakt.
Hier is bijvoorbeeld een recente foto van mijn Townsendia hookeri (syn. nuttallii). De bloemen zijn iets kleiner dan de gebruikelijke T. hookeri die ik heb gezien (waaronder dit fantastische exemplaar onlangs!)
Wat vooral opvalt, is dat mijn bloemen relatief laag aan de basis zitten en worden bedekt door blad. Misschien is het ook een hybride (?)
Het geslacht Townsendia stelt me voor veel raadsels en tegelijkertijd vind ik het ongelooflijk mooi.