Auteur Topic: Noord-Amerikaanse alpiene flora  (gelezen 1614 keer)

Thomas Eckert

• Senior poster
Noord-Amerikaanse alpiene flora
« Gepost op: 2 april 2025, 12:40:53 »
Het geslacht Penstemon biedt eindeloze mogelijkheden om de tuin in de zomermaanden om te toveren in een zee van kleur. Zowel in de rotstuin als in steppebedden. Daarom heb ik dit seizoen 28 verschillende soorten in het zaaiprogramma. Een paar hogere soorten (zoals deze P. cardinalis uit New Mexico)
De meerderheid zijn echter kleinere soorten voor de rotstuin. Misschien verdient deze Penstemon penlandii uit Colorado een speciale vermelding. Zijn verspreidingsgebied is extreem klein en hij wordt in mijn tuin maar 15 centimeter hoog.
Ze verdragen allemaal extreme hitte en droogte en insecten worden op magische wijze tot ze aangetrokken.
Wat wil je nog meer?  😎

En deze Penstemon heeft een mooie bladverkleuring in de winter Thomas .... 8)

Erg mooie kleur. Ik heb ook een paar Penstemon soorten die in de winter van kleur veranderen.

Misschien is het tijd om een apart nieuw topic te openen over de alpenflora van Noord-Amerika. Dan kunnen we hier expliciet over discussiëren...wat denk je?

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Noord-Amerikaanse alpiene flora
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2025, 18:13:26 »
Op verzoek dus een nieuwe topic 'Noord-Amerikaanse alpiene flora' Thomas.  Zoals je ziet heb ik hierboven slechts dat ene bericht ondergebracht.  Het is immers altijd een dilemma... als er iets gepost wordt over het zaaien van Noord-Amerikaanse soorten waar breng ik dat dan onder ??  In 'Zaaien van rotsplanten' of in 'Noord Amerikaanse planten'  --11 ((--11
Alle overige posts heb ik dus laten staan onder "zaaien'' -  hier kunnen dan enkel foto's van planten gepost worden en niets over het vermeerderen er van... je ziet, het is vaak een dunne lijn.  Als jullie een andere mening toegedaan zijn of één of meerdere andere posts willen overgebracht zien naar hier, dan hoor ik het graag!   ))(10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2025, 07:19:02 »
Bedankt Luc

Ik hoop in de komende weken en maanden enkele vertegenwoordigers van de Rocky Mountains en aangrenzende bergen te kunnen presenteren...✌️

Droge landvarens en andere juwelen van de hooggelegen semi-woestijnen kunnen ook worden opgenomen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2025, 18:00:16 »
Op verzoek dus een nieuwe topic 'Noord-Amerikaanse alpiene flora' Thomas. 

Bedankt heer voorzitter ....en we gaan maar meteen de koe de bel aanbinden ....een spreekwoord dat Thomas misschien niet begrijpt via google translate  ))4
Hier stond Townsendia spathulata vandaag te pronken in mij schaal met als thema .....je raad het nooit ...Noord Amerika  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2025, 08:36:20 »
Een waardige foto voor de start van het nieuwe thema...Kris. Elke Townsendia is en blijft iets speciaals.

Ik kreeg vorig voorjaar precies dezelfde plant onder dezelfde naam en was vanaf het begin sceptisch of het wel echt T. spathulata was. Mijn exemplaar leeft niet meer maar jouw foto bevestigt mijn twijfels. Het blad is te groen en de uiteinden van de bladeren hebben ook een andere vorm. De bloem is ook heel anders dan wat ik ken als spathulata.

Mijn gok is dat het Townsendia leptodes is.

Misschien maak ik vanmiddag een foto van mijn T. spathulata zodat we kunnen vergelijken.

Desalniettemin is de Townsendia die je hebt laten zien een absoluut juweeltje en mijn enthousiasme is groot.

In het algemeen is er waarschijnlijk een complete verwarring over de Townsendia's die worden geruild of verhandeld. Sommige soorten lijken ook erg op elkaar, wat een exacte ID moeilijk maakt.

Hier is bijvoorbeeld een recente foto van mijn Townsendia hookeri (syn. nuttallii). De bloemen zijn iets kleiner dan de gebruikelijke T. hookeri die ik heb gezien (waaronder dit fantastische exemplaar onlangs!)
Wat vooral opvalt, is dat mijn bloemen relatief laag aan de basis zitten en worden bedekt door blad. Misschien is het ook een hybride (?)

Het geslacht Townsendia stelt me voor veel raadsels en tegelijkertijd vind ik het ongelooflijk mooi.

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2025, 09:05:02 »
Ik ben het eens met Thomas. De juiste naamgeving van de Townsendias is min of meer een kansspel. Maar het zijn prachtige planten.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2025, 14:06:40 »
Zoals beloofd, hier is mijn exemplaar van Townsendia spathulata... ter vergelijking.

Zoals je waarschijnlijk kunt zien, zijn de bladeren volledig behaard en worden ze een beetje breder aan het einde.

Helaas gaat er op dit moment maar één bloem open omdat het bewolkt en koud is. Maar het is misschien genoeg voor een vergelijking. Misschien zijn er volgend weekend meer bloemen open.

Desalniettemin is de Townsendia die je hebt laten zien een absoluut juweeltje. Je moet de zaden zeker oogsten en direct na de oogst zaaien. Niet in de winter. Deze handige tip kreeg ik ooit van Gerrit Eijkrlenboom. Zo krijg je exemplaren die het volgende jaar al bloeien. 🤞

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2025, 18:29:24 »
Zoals beloofd, hier is mijn exemplaar van Townsendia spathulata... ter vergelijking.
Zoals je waarschijnlijk kunt zien, zijn de bladeren volledig behaard en worden ze een beetje breder aan het einde.
Helaas gaat er op dit moment maar één bloem open omdat het bewolkt en koud is. Maar het is misschien genoeg voor een vergelijking. Misschien zijn er volgend weekend meer bloemen open.
Desalniettemin is de Townsendia die je hebt laten zien een absoluut juweeltje. Je moet de zaden zeker oogsten en direct na de oogst zaaien. Niet in de winter. Deze handige tip kreeg ik ooit van Gerrit Eijkrlenboom. Zo krijg je exemplaren die het volgende jaar al bloeien. 🤞

Wat een topper Thomas.  :o :o :o :o Dat moet toch de nummer 1 zijn uit dit geslacht , tenzij misschien 'Cotton Ball ' ....Maar je uitleg is duidelijk en ik ben akkoord ....Ik had mijn plant mee uit Tsjechië ...

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2025, 08:42:39 »
Ik vind eigenlijk alle soorten Townsendia mooi... maar deze T. spathulata is misschien echt iets speciaals.

Ik heb dierbare herinneringen aan "Cotton Ball". Helaas heb ik hem maar twee jaar kunnen houden. Daarna was het voorbij.

Overigens kocht ik mijn "nep" T. spathulata ook van een Tsjechische kweker. Dus vermoedelijk dezelfde herkomst.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2025, 08:53:20 »
Naast bloeiende planten zijn er ook andere dieren die een rotstuin kunnen verrijken. Ik heb het over kleine varens, waarvan sommige zelfs volledig bestand zijn tegen hitte en droogte.

Myriopteris (Cheilanthes) wootonii is er daar één van. Hij komt oorspronkelijk uit het zuidwesten en houdt van droge gebieden. Bij nadere inspectie kun je de delicate structuur herkennen... bijna als een koraal.
« Laatst bewerkt op: 6 april 2025, 09:56:09 door Thomas Eckert »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #10 Gepost op: 6 april 2025, 09:39:43 »
Naast bloeiende planten zijn er ook andere dieren die een rotstuin kunnen verrijken. Ik heb het over kleine varens, waarvan sommige zelfs volledig bestand zijn tegen hitte en droogte.
Myriopteris (Cheilsnthes) wootonii is er daar één van. Hij komt oorspronkelijk uit het zuidwesten en houdt van droge gebieden. Bij nadere inspectie kun je de delicate structuur herkennen... bijna als een koraal.

:o :o :o Wat een prachtig varentje Thomas !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #11 Gepost op: 6 april 2025, 10:20:04 »
Ook een rasechte Noord Amerikaan die hier een eerste bloem toont voor dit voorjaar is Claytonia megarhiza . "megarhiza" is Grieks en betekent grote wortel ...Deze plant heb ik nog uit de collectie van Ger mee gekregen .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #12 Gepost op: 6 april 2025, 10:24:22 »
Je zou het misschien niet verwachten maar ook deze Pulsatilla patens komt voor in heel wat Noord Amerikaanse staten ....Al zijn alle auteurs het daar niet over eens . Maar dat is omdat ze dan weer niet altijd eens zijn over naamgevingen . Ze staan hier ook in een Rumstse staat  -2( -2(
« Laatst bewerkt op: 6 april 2025, 10:33:13 door Kris De Raeymaeker »

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2025, 10:50:28 »
Ook een rasechte Noord Amerikaan die hier een eerste bloem toont voor dit voorjaar is Claytonia megarhiza . "megarhiza" is Grieks en betekent grote wortel ...Deze plant heb ik nog uit de collectie van Ger mee gekregen .

Nog een jaartje of 2 geduld Kris en dat krijg je dit.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2025, 15:07:19 »
Geweldige foto's van Ger en Kris... Hartelijk dank!

Het kleurenpalet van Claytonia megarhiza bloemen varieert van roze tot puur wit. Deze laatste bloeit op dit moment bij mij. (Summit County, Colorado,
3700 m)

Er is dus een kans om het hele bereik te kweken.

De roze Claytonia megarhiza var. nivalis staat nog in mijn zaadpotje van vorig jaar. Maar ik denk dat ik de twee jonge planten in een grote pot kan zetten als de temperaturen stijgen.

Ben je het met me eens...Ger?