Bloei in mei en juni

Gestart door Frankie Wulleman, 3 mei 2025, 15:31:29

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Citaat van: Rudi Berthels op 31 mei 2025, 22:21:21
De Edraianthus pumilio nu volop in bloei, prachtige kleur

@Rudi

Ik heb maar één keer eerder zo'n donkergekleurde versie gezien. Ik ben sprakeloos van enthousiasme. 😍

Hier groeit hij op twee verschillende plaatsen... maar de bloemen zijn lichter van kleur.

Elk jaar vergeet ik de zaden te oogsten. Maar nu heb ik wat jonge plantjes ontdekt rond de moederplant, die ik vandaag ga oppotten.

Rudi Berthels

Hey Thomas, het is ook het eerste jaar dat er zoveel bloempjes op de plant staan. De plant heeft een aantal jaren in de kas gestaan waar hij zo volgroeid is maar weinig bloeide. Verleden jaar heb ik hem buiten geplant en komt hij  tot zijn volle recht. De kleur is buitengewoon prachtig.

Thomas Eckert

Citaat van: Rudi Berthels op  1 juni 2025, 11:33:55
Hey Thomas, het is ook het eerste jaar dat er zoveel bloempjes op de plant staan. De plant heeft een aantal jaren in de kas gestaan waar hij zo volgroeid is maar bloeide weinig. Verleden jaar heb ik hem buiten geplant en komt hij nu tot zijn volle recht. De kleur is buitengewoon prachtig.

Prachtig Rudi... een mooi voorbeeld van hoe sommige dingen buitenshuis gewoon beter werken.

Je moet in de toekomst goed naar de omgeving kijken... ik heb pas onlangs ontdekt dat ik een paar spontane jonge planten heb. Die gaan nu in potten, want dit deel van de rotstuin heeft dringend een opknapbeurt nodig.

Thomas Eckert

De bizarre bloemen van Salvia phlomoides uit de Hoge Atlas gaan hier nu open...

Danny Bonnez

Deze plant staat hier sinds 2017 , elk jaar blij om ze in bloei te zien . Maakt in het najaar ook wat bloemen aan waardoor er minder bloei is in de lente .

Physoplexis comosa
Ieper , West-Vlaanderen

Thomas Eckert

ter vergelijking...

Links en rechts Paracaryum racemosum en in het midden Paracaryum reuteri (foto 3), die volgens mij alleen verschilt in zijn lagere totale hoogte.

Beide Turkse schoonheden genieten van de huidige situatie...😎

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op 31 mei 2025, 22:21:21
De Edraianthus pumilio nu volop in bloei, prachtige kleur

Super goede kleur Rudi !  ((3 ((3 Ik denk niet dat ik hier zulke donkere heb staan ..... ))4 ))4 :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  1 juni 2025, 18:02:56
Deze plant staat hier sinds 2017 , elk jaar blij om ze in bloei te zien . Maakt in het najaar ook wat bloemen aan waardoor er minder bloei is in de lente .
Physoplexis comosa
Altijd mooi om zien Danny ...ik heb ze hier ook in bloei .Maar van de 4 diverse vormen bloeien er dit jaar maar 2 .....

Luc Scheldeman

Primula vialii in verschillende bloeistadia op één foto
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  2 juni 2025, 12:24:02
ter vergelijking...
Links en rechts Paracaryum racemosum en in het midden Paracaryum reuteri (foto 3), die volgens mij alleen verschilt in zijn lagere totale hoogte.
Beide Turkse schoonheden genieten van de huidige situatie...😎

Wow  :o , heel mooi Thomas ! Ik heb ze hier al een twee tal keren geprobeerd maar helaas voorlopig zonder succes ...  >:(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op  2 juni 2025, 21:01:25
Primula vialii in verschillende bloeistadia op één foto
Een heel mooie Primula Luc ....houd niet zo van onze warme ,droge en ingesloten tuin ....

Mark Stolk

Heel mooi die primula, helaas al 2x verloren. Is lastig over te houden. Ook in een natter gedeelte langs de vijver is het me niet gelukt. Hoe staat hij bij u?
Met vriendelijke groet

Luc Scheldeman

Citaat van: Mark Stolk op  2 juni 2025, 23:08:20
Heel mooi die primula, helaas al 2x verloren. Is lastig over te houden. Ook in een natter gedeelte langs de vijver is het me niet gelukt. Hoe staat hij bij u?
De planten krijgen alleen ‘s avonds een uurtje zon, voor de rest staan ze in de schaduw van ons huis.
Op die plaats is er ook altijd wel wat wind.
Een tweede eis is dat ze wat vochtig staan, maar ze moeten niet noodzakelijk bij water staan zoals sommige literatuur beweert.  In droge periodes zoals nu moet ik wel bijgieten, maar dat is bijvb. ook het geval met Ramonda’s….
Torhout, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Dank, dan heb ik ze toch teveel in de zon gezet denk ik
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

Citaat van: Thomas Eckert op  1 juni 2025, 12:00:42
De bizarre bloemen van Salvia phlomoides uit de Hoge Atlas gaan hier nu open...

Deze bloemen vind ik ook altijd fascinerend en zijn ook wel een beetje bizar: Teucrium aroanum. De Verbascum Rosie pbr (volgens etiket) is een mooie compacte plant die trouw terugkomt
Met vriendelijke groet