Rotsplanten die niet of nauwelijks willen bloeien in cultuur

Gestart door Kris De Raeymaeker, 26 juli 2025, 11:28:50

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Heb je ze ook ? Rotsplanten die in de natuur heel uitbundig bloeien maar dat gewoon vertikken in cultuur ?
Hier 2 voorbeelden ...
Deze Nierembergia (Petunia)patagonica heb ik al 8 jaar in de rotstuin staan en ook eentje in pot.
Hij is winterhard (zonder afdekking) , groeit gestaag aan en geeft nooit problemen. Maar bloemen, oh nee dat is teveeel gevraagd  ))4 Ik heb er ooit is eentje op gehad in pot in mijn voormalige cactuskas.
Bijgevoegd ook enkele  foto's  uit de natuur ...Dit is wat we moeten missen in cultuur ...   
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

#1
Nog enkele voorbeelden van wat we moeten missen in cultuur  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

En tenslotte het enige succesje ( 1 bloemen  -2( ) ooit behaald ...In zeg maar 15 jaar proberen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

Is vocht na een lange droge koele periode de trigger tot bloei?
Of is het hier niet licht genoeg?
Wie zal het zeggen.

Mark Stolk

Interessant topic. Ik heb ook van die planten die alleen maar in leven blijven en verder niets doen. Over de Petunia patagonica vond ik een link met veel info. Misschien toch de lengte van de dagen?
https://travaldo.blogspot.com/2021/07/petunia-patagonica-care-and-culture.html?m=1
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

#5
Citaat van: Marcel van den Berg op 26 juli 2025, 11:49:08Is vocht na een lange droge koele periode de trigger tot bloei?
Of is het hier niet licht genoeg?
Wie zal het zeggen.

Mijn inziens is licht hier de bepalende factor Marcel. De hoeveelheid licht is daar in Patagonië zoveel keren sterker. Vooral dan ook met name het ultraviolet licht. Er valt te experimenteren met bijlichten maar ja we hebben allemaal natuurlijk niet maar 1 plant in de collectie  die extra moet worden verwend. Waar eindigt het op den duur. Planten krijgen in Patagonië wel  strenge winters veronderstelde ik . Maar als je dat verder onderzoekt schijnt dat ze toch best vorstvrij blijven ? Hier in de tuin kreeg de plant al tot minus 14 graden ! (tijdelijk )Dus  gok ik vooral op licht ...
Nota bene , degene die ik nu heb zou afstammen van een goed bloeiende clone verdeeld in de UK     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op 26 juli 2025, 12:38:29Interessant topic. Ik heb ook van die planten die alleen maar in leven blijven en verder niets doen. Over de Petunia patagonica vond ik een link met veel info. Misschien toch de lengte van de dagen?
https://travaldo.blogspot.com/2021/07/petunia-patagonica-care-and-culture.html?m=1
Bedankt Mark ,mijn veronderstelling lijkt in die richting te gaan ...hier spreken ze ook van bijlichten !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

#7
Nog een voorbeeld van korter bij huis ....Potentilla speciosa  (de grote toef links op de foto) ...Deze staat er 8 jaar en heeft in al die tijd 2 keer een enkele bloem geproduceerd ...
Ik zag ze al een keer in de Peloponnesos  in de natuur. Aan die grote pol te zien bloeien ze daar wel uitbundig .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2025, 13:25:19Nog een voorbeeld van korter bij huis ....Potentilla speciosa  (de grote toef links op de foto) ...Deze staat er 8 jaar en heeft in al die tijd 2 keer een enkele bloem geproduceerd ...
Ik zag ze al een keer in de Peloponnesos  in de natuur. Aan die grote pol te zien bloeien ze daar wel uitbundig .


Weer een leuk nieuw onderwerp Kris.

Het aantal bijdragen zal snel toenemen, want ik denk dat we allemaal wel een of twee planten in onze tuin hebben die niet of nauwelijks bloeien.

Ik heb ook een Potentilla die nog nooit gebloeid heeft. Potentilla hololeuca uit Azië... Ik kan de exacte herkomst niet achterhalen omdat ik hem jaren geleden op een plantenbeurs heb gekocht.

Het gebrek aan bloemen tot nu toe is echter geen drama voor mij, want ik ben vooral gefascineerd door het zilverachtige blad van deze soort.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2025, 13:25:19Nog een voorbeeld van korter bij huis ....Potentilla speciosa  (de grote toef links op de foto) ...Deze staat er 8 jaar en heeft in al die tijd 2 keer een enkele bloem geproduceerd ...
Ik zag ze al een keer in de Peloponnesos  in de natuur. Aan die grote pol te zien bloeien ze daar wel uitbundig .
Citaat van: Thomas Eckert op 27 juli 2025, 13:24:47Weer een leuk nieuw onderwerp Kris.
Het aantal bijdragen zal snel toenemen, want ik denk dat we allemaal wel een of twee planten in onze tuin hebben die niet of nauwelijks bloeien.
Ik heb ook een Potentilla die nog nooit gebloeid heeft. Potentilla hololeuca uit Azië... Ik kan de exacte herkomst niet achterhalen omdat ik hem jaren geleden op een plantenbeurs heb gekocht.
Het gebrek aan bloemen tot nu toe is echter geen drama voor mij, want ik ben vooral gefascineerd door het zilverachtige blad van deze soort.
Dank je Thomas !Het ontbreken van bloemen hoeft inderdaad niet altijd een drama te zijn. Zoals je terecht opmerkt zijn structuren van planten of mooie bladeren vaak nog mooier dan de bloemen van die planten.
Je Potentilla , die ik overigens niet ken ,heeft heel mooi blad. Ook het blad van P.speciosa vind ik nog best aardig. De Petunia/Nierembergia patagonica kweek je dan toch voor de bloemen mijn inziens.
Los daar van wil je als liefhebber toch ook altijd doorgronden waarom ze niet willen bloeien ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Misschien nog wat vroeg voor een definitief oordeel voor deze plant ..Salvia daghestanica staat er nu een 3 tal jaar en ook hier nog nooit een bloem. Elke keer na de winter lijkt hij hier helemaal dood . Het ziet er niet uit en ik ben er al elke keer  100 procent zeker van geweest dat hij afgestorven was.
Maar iedere keer herstelt de plant zich. Kost dit dan zoveel moeite dat alle energie daar is ingekropen en er geen kracht meer is voor bloei ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2025, 14:08:15Misschien nog wat vroeg voor een definitief oordeel voor deze plant ..Salvia daghestanica staat er nu een 3 tal jaar en ook hier nog nooit een bloem. Elke keer na de winter lijkt hij hier helemaal dood . Het ziet er niet uit en ik ben er al elke keer  100 procent zeker van geweest dat hij afgestorven was.
Maar iedere keer herstelt de plant zich. Kost dit dan zoveel moeite dat alle energie daar is ingekropen en er geen kracht meer is voor bloei ?   
Ik heb een exemplaar in het frame en daar behoudt hij zijn grijsgroene bladeren.
Ik had relatief veel bloemstengels (blijkbaar heb ik er geen foto van), maar ik had er nog meer verwacht gezien de grootte van de plant.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2025, 14:08:15Misschien nog wat vroeg voor een definitief oordeel voor deze plant ..Salvia daghestanica staat er nu een 3 tal jaar en ook hier nog nooit een bloem. Elke keer na de winter lijkt hij hier helemaal dood . Het ziet er niet uit en ik ben er al elke keer  100 procent zeker van geweest dat hij afgestorven was.
Maar iedere keer herstelt de plant zich. Kost dit dan zoveel moeite dat alle energie daar is ingekropen en er geen kracht meer is voor bloei ?   
Citaat van: Luc Scheldeman op 27 juli 2025, 14:43:24Ik heb een exemplaar in het frame en daar behoudt hij zijn groene bladeren.
Ik had relatief veel bloemstengels (blijkbaar heb ik er geen foto van), maar ik had er nog meer verwacht gezien de grootte van de plant.

Wat ik al dacht Luc , hij heeft dat frame nodig en verspeeld hier veel te veel krachten in de winter ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Ook bij Douglasia vitaliana x chinotricha ? (kan weinig vinden over die chinotricha) is de bloei hier echt te verwaarlozen ! Soms niks en soms een paar bloemetjes ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2025, 14:47:57Ook bij Douglasia vitaliana x chinotricha ? (kan weinig vinden over die chinotricha) is de bloei hier echt te verwaarlozen ! Soms niks en soms een paar bloemetjes ...
Je moet eens Douglasia vitaliana chionotricha googelen.
Een tekst van Phytokeys geeft een beschrijving.

De naam staat voor planten die beharing hebben op zowel de bovenkant als de onderkant van de bladeren.
Torhout, West-Vlaanderen