Op avontuur in Noord-Oost Italië

Gestart door Danny Bonnez, 18 november 2025, 21:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 december 2025, 18:14:45
Citaat van: Danny Bonnez op  2 december 2025, 16:42:11Hepatica nobilis mag natuurlijk ook niet ontbreken . Kom je hier in deze streek niet zo veel tegen
Net de grens over in Slovenië stonden de bossen er vol van Danny ...

Ja , maar mogelijks groeit Hepatica vooral wat hoger in de bergen en maar sporadisch lager dan 500 meter Kris ? Op andere reizen zag ik ze vooral wat hoger ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 december 2025, 18:16:54
Citaat van: Danny Bonnez op  2 december 2025, 17:12:27Leucojum vernum groeit hier massaal !
Heeeeel mooi , eigenlijk mooier dan Galanthus  :-X  :-X  Het valt me op dat ze ginder ook veel lager blijven Danny ...

-2(  , voor mij moeilijk te kiezen Kris , vooral leuk was die afwisseling ! Op sommige plaatsen stond het vol Galanthus , op andere plaatsen duizenden Leucojums maar ook soms een mengeling . Inderdaad daar zijn ze heel compact ,  misschien zo'n vorm ofwel heeft het te maken met de hoeveelheid licht ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 december 2025, 18:18:01
Citaat van: Danny Bonnez op  2 december 2025, 17:25:10Crocus heuffelianus groeit hier ook  ;D
Toch een paar zo te zien .... -2(  -2(

Ik heb er jammer genoeg enkele per ongelijk vertrappeld Kris , mijn voeten waren te groot  -2(  ))4  --6 , heb nochtans maar maat 42  --3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 december 2025, 18:19:10
Citaat van: Danny Bonnez op  2 december 2025, 17:27:38Ook is dit hier de streek van Cyclamen purpurascens
Heel mooi Danny , maar ik heb in de natuur nog nooit een zilverbladige tegen gekomen ....

Misschien zijn ze wel ergens te vinden Kris ? Maar dan moet je er wel speciaal naar zoeken denk ik zo ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 december 2025, 18:19:55
Citaat van: Danny Bonnez op  2 december 2025, 17:34:39Tijdens onze wandeling zoeken we terug de mooiste vormen van Crocus heuffelianus uit

Liefst van ieder een paar .... -2(  -2(

Net een snoepwinkel hé Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 december 2025, 18:22:09
Citaat van: Danny Bonnez op  2 december 2025, 17:49:32De tijd vliegt voorbij en we moeten jammer genoeg terug . We zijn niet eens boven geraakt , de wandeling was zo boeiend dat we niet vooruit gingen  -2( . Helaas veel tijd tekort !
We waren echt onder de indruk van de heel rijke flora , dit hebben we zelden gezien !!!
Daarmee is onze tweede natuurdaguitstap ten einde , met veel voldoening rijden we terug naar ons hotel
Nog een foto van de streek , de vlakte , de heuvels en de bergen .......

Ik ken dit gevoel maar al te goed Danny ...altijd het gevoel dat de trip niet af was ...hoe mooi ook ,je bent in roes waar je niet uit wilt  -2(  -2(

Je zou wel willen even de tijd stop te zetten Kris , maar de volgende dag staat er terug een nieuw avontuur te wachten  . Maar dan als je naar huis moet doet het wel pijn  ???  :'(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Tijdens ons 5-daags verblijf hier stonden 3 dagen in het teken van natuur verkenningen . We hebben ook 1 dag slecht weer gehad met veel regen . Na een beetje quality time staat onze laatste dag terug in het teken van de planten  ;D

De plaats waar we vandaag naar toe gaan stond eigenlijk niet gepland . Vorige winter stuurde onze plantenvriend Hans M. mij enkele wetenschappelijke artikels door over Crocus heuffelianus in Italië , waarvoor DANK ! Het was bijzonder leerzaam en interessant . Daarin stond o.a. duidelijke gedetailleerde info over de plaats waar er in maart 2016 een studie geweest is over de Crocussen van deze streek . L.Peruzzi van de universiteit van Pisa nam daar ook stalen mee voor DNA onderzoek . Na de studie werd dan ook Crocus heuffelianus opgenomen tot de plantenlijst van Italië .

Natuurlijk na al deze info vond ik het zeker interessant om deze plaats te gaan bezoeken ! Is ook niet ver van onze verblijfplaats , zo'n  half uurtje rijden naar het oosten ook in de grensstreek met Slovenië . Deze plaats ligt op 500 meter hoogte in de nabijheid van Santuario di Castelmonte . Dit is een middeleeuws toevluchtsoord en bedevaartkerk op grondgebied Prepotto . Het is een bosrijk gebied , zie foto's
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  3 december 2025, 18:00:27Tijdens ons 5-daags verblijf hier stonden 3 dagen in het teken van natuur verkenningen . We hebben ook 1 dag slecht weer gehad met veel regen . Na een beetje quality time staat onze laatste dag terug in het teken van de planten  ;D
De plaats waar we vandaag naar toe gaan stond eigenlijk niet gepland . Vorige winter stuurde onze plantenvriend Hans M. mij enkele wetenschappelijke artikels door over Crocus heuffelianus in Italië , waarvoor DANK ! Het was bijzonder leerzaam en interessant . Daarin stond o.a. duidelijke gedetailleerde info over de plaats waar er in maart 2016 een studie geweest is over de Crocussen van deze streek . L.Peruzzi van de universiteit van Pisa nam daar ook stalen mee voor DNA onderzoek . Na de studie werd dan ook Crocus heuffelianus opgenomen tot de plantenlijst van Italië .
Natuurlijk na al deze info vond ik het zeker interessant om deze plaats te gaan bezoeken ! Is ook niet ver van onze verblijfplaats , zo'n  half uurtje rijden naar het oosten ook in de grensstreek met Slovenië . Deze plaats ligt op 500 meter hoogte in de nabijheid van Santuario di Castelmonte . Dit is een middeleeuws toevluchtsoord en bedevaartkerk op grondgebied Prepotto . Het is een bosrijk gebied , zie foto's
De natuur lijkt alvast erg belovend Danny ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Danny Bonnez op  3 december 2025, 18:00:27Tijdens ons 5-daags verblijf hier stonden 3 dagen in het teken van natuur verkenningen . We hebben ook 1 dag slecht weer gehad met veel regen . Na een beetje quality time staat onze laatste dag terug in het teken van de planten  ;D

In dit wetenschappelijk artikel stond ook vermeld dat er op deze plaats een crocus populatie van enkele honderden exemplaren is . Crocus heuffelianus is een vrij algemene plant in de grensstreek Italië - Slovenië , soms zie je maar enkele bloemen maar op andere plaatsen groeien ze met vele duizenden . Waarom ze hier een onderzoek starten in een relatief kleine groeiplaats vind ik wel raar . Misschien heeft het te maken met deze historische plaats in Italië ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

We verkennen de omgeving en in de bossen vinden we inderdaad Crocus heuffelianus terug , geen massa's maar toch zoals beschreven enkele honderden ....

We zoeken terug de mooiste vormen uit
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nog enkele heuffelianussen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

ook nog deze ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier vinden we ook terug Erythronium dens-canis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Primula vulgaris is overal in deze streek de meest voorkomende plant

foto 2 en 3 met een bezoeker ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Jammer van al dat onkruid op straat  -2(  . Bij ons in België een zeldzame plant  ))4
Ieper , West-Vlaanderen