Op avontuur in Noord-Oost Italië

Gestart door Danny Bonnez, 18 november 2025, 21:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Marc Coolens

Wat een bloemenweelde Danny magnifiek   _01

Kris De Raeymaeker

Het blijft smullen Danny ....heel mooi om te zien  ((3  ((3 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:57:27De heuvels in de omgeving van onze uitvalsbasis zijn amper 100 tot 300 meter . Wat meer naar het Noorden en Oosten zijn de heuvels tot 600 meter hoog .

We zijn benieuwd hoe ver de natuur daar staan bij aankomst want dit klimaat leunt dicht bij het onze aan . Het eerste die mij opviel waren de tulpen bomen die daar al volop in bloei stonden . Bij ons was dat nog niet het geval de eerste week van maart . Heb er jammer genoeg geen foto's van genomen .

In de omgeving zijn veel wijnvelden en wijnhuizen , ook nogal veel landbouw en verder wat kleine bosjes . Eigenlijk is er daar weinig plaats voor ongerepte natuur ook vanwege de vele kleine dorpjes . 

Waar de ruimte ingenomen is door de mens en bijgevolg gecultiveerd is, blijft er nadien jammer genoeg weinig ruimte over voor de natuur. Het zal dus uitkijken zijn naar de "restgebieden" in de streek die de mens links liet liggen. De omgeving ziet er alvast niet verkeerd uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 22:24:24De hoofdreden van deze trip is het opzoeken van Crocus heuffelianus . We kennen allemaal Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder ' , ' Snow Princess' en nog wat knappe vormen uit de Carpaten . Maar in cultuur zijn ze niet zo gemakkelijk voor de een of andere reden. In mijn tuin maken de verschillende vormen zelden of nooit zaad aan , sommige vormen vermeerderen amper . Oorspronkelijk komen deze krokussen uit Oost en Zuid-Oost Europa , maar tegenwoordig heeft C. heuffelianus nog een veel groter verspreidingsgebied . Door de evolutie van vele jaren ontstaan er kruisingen en hybriden en zelfs nieuwe soorten die nog niet zo lang erkend zijn . Uit studies blijkt dat de populaties heuffelianus uit Italië en Slovenië polyploïde planten zijn en andere chromosomen hebben dan de heuffelianussen uit Oost-Europa . Het zijn eigenlijk hybriden tussen Crocus vernus en Crocus heuffelianus en lijken als twee druppels water op de broertjes uit het oosten maar worden wel erkend als Crocus heuffelianus . Zo werd na studies Crocus heuffelianus pas in 2016 erkend in Italië . Voor mij als liefhebber wel heel interessante info om te weten en zeker een motivatie om die westelijke vormen van C.heuffelianus te gaan opzoeken .

Een mooi en interessant onderzoek, Danny. Ik ben er zeker van dat alles nog niet geweten is, wat betreft Crocus heuffelianus. De vormen die jij zal zoeken in deze streek hebben misschien andere eigenschappen en dna, waardoor tuingebruik bij ons misschien gemakkelijker kan verlopen...?

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 20:29:20Toch was het heerlijk genieten van de rijke bloei zo ver je kon kijken . Wat ook massaal in bloei stond was Erythronium dens-canis .

Kijk, daar heb je het al. Stukjes bos, waar er zo goed als geen menselijke activiteit is, kan je de streekeigen flora bewonderen. Mooie combinaties die je daar hebt gezien, Danny.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 20:53:02Het lijkt alsof iedere krokus anders is .....

Het lijkt niet alleen zo, Danny, het is ook zo. C. heuffelianus is een soort die bijzonder vormenrijk is. Je herinnert je vast nog wel de beelden uit mijn reisverhaal, enige tijd geleden. Toen zag ik daar ook 1001 verschillende vormen in alle mogelijke kleurnuances en schakeringen. Die laatste in het rijtje is in ieder geval een bijzonder mooie.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 21:12:38Het was echt genieten van zoveel kleur .....

Deze knapperd doet ogenschijnlijk aan boldeling...?

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 21:14:45nog wat sfeerbeelden ....

En wat een sfeer! De vroege lente op zijn best!  ((12

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 25 november 2025, 17:49:43
Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 november 2025, 11:34:45
Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 20:53:02Het lijkt alsof iedere krokus anders is .....

Dat zijn ze ook duidelijk Danny, geen twee gelijke !  Super donkere vormen, afwisselend met witte en alles wat er tussenin zit.  De 'Wonders' staan duidelijk niet enkel in de Karpaten !  -2(

Deze leunt inderdaad erg dicht aan bij het karpatenwonder. Knappe vondst, Danny. Mocht hij nu nog gewillig vermeerderen...?

-2(  , ja dat klopt Luc , een van de mooiste witte vormen die ik kon spotten in dit groot grasveld is deze , iedere krokus is anders natuurlijk maar voor mij mag deze gerust naast 'Carpathian Wonder' staan . zie foto 1 , 2 , 3 . Foto 4 is de originele 'Carpaten Wonder' in mijn tuin .

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 24 november 2025, 22:55:36We komen aan een groot grasveld midden in het bos , alhoewel de hoofdbloei al een tijdje voorbij is staan er daar nog altijd heel veel bloemen ! Ik weet niet waar eerst kijken ....de camera draait op volle toeren .......

Dit plekje doet me al snel terugdenken aan Slovenië....

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 27 november 2025, 20:50:04Scilla bifolia zien we ook voor het eerst

Hier en daar ook wat Erythronium dens-canis

Scilla bifolia, ook altijd mooi om tegen te komen in de natuur.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 27 november 2025, 21:11:07We zoeken terug de mooiste vormen uit ......

4 prachtige vormen, Danny!

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 27 november 2025, 21:13:58deze mochten ook nog op de foto  --15

De plant op foto 2 is eveneens een topper, Danny. Wat een knappe kleurvorm!

C. heuffelianus en P. vulgaris. Een mooie combo is dit. Heb ik ook veelvuldig gezien in Slovenië indertijd.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 27 november 2025, 21:25:36Heuffelianus & Leucojum vernum een mooi huwelijk toch !

Dit maakt de voorjaarsflora helemaal compleet, Danny. Crocus, Primula, Leucojum, Scilla, Gagea, Galanthus... Ben ik er nog een vergeten...? Misschien nog wat Corydalis. Een mooie voorjaarsflora is me dat.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 28 november 2025, 16:29:53DAG 2

Het is terug mooi weer en we hebben er zin in om enkele nieuwe plaatsen te gaan ontdekken . We rijden terug 45 km naar het noorden in dezelfde omgeving als gisteren namiddag . We maken een  wandeling in de omgeving van het stadje Treppo Grande op een hoogte van 200 meter . Zie uitzicht op omgeving......

Hier in deze omgeving groeien de krokussen bijna overal waar ze ook maar kunnen . In bermen , kleine bosjes en grasveldjes maar er zijn wel enkele belangrijke voorwaarden ! Ze hebben wel zon nodig maar staan zo goed als altijd onder of in de schaduw van bladverliezende bomen in vochthoudende grond !

Gewoon in de berm, langs de straat...? Wat plezant toch om te zien.