VRV - KALENDER 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 15 december 2025, 15:32:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 januari 2026, 10:20:44Al weer een week geleden dat David Horak vanuit Tsjechië neerstreek om ons zijn 2 mooie lezingen te presenteren.
Ik denk dat we als bestuur toch weer super tevreden mogen zijn . Goede opkomst , leuke sfeer en 2 mooie lezingen. Veel mooie Saxifraga's cultivars zien passeren en ook een heel goed onderbouwd verhaal waar ze vandaan komen en dergelijke. Nog interessanter vond ik het dat hij ook heel wat soorten  noemde  die veel beter bestand zijn tegen onze warmere zomers. En ook dat was prima onderbouwd hoe dat kwam . Al missen we natuurlijk de koude winters die David wel heeft in zijn thuisland . Maar David kent duidelijk wat van planten ! Hoe tof om zo een jonge kerel van vooraan in de 30 zo enthousiast met rotsplanten bezig te zien. Deel 2 over coniferen was ook iets wat nog niet dikwijls aan bod kwam. Ik heb hier ook een aantal mensen gretig namen zien noteren. Al viel het wel op dat de echte super dwergen niet zo dik gezaaid zijn. Tussen de lezingen door vertelde David me dat er in Amerika ook liefhebbers zijn die erin slagen om dwergvormen van Pinus te vermeerderen uit stek ! Altijd gehoord dat je die alleen kon vermeerderen via stek ...(die heksenbezems dan ) De tombola was al weer legendarisch met dank aan de vele gulle giften. Je zal het maar meemaken dat je een Galanthus "E.A. Bowles " kan winnen via de loterij  :o  :o  Deze sneeuwklok tikte nog niet lang geleden af op 100 euro en moet nu toch nog steeds 60 euro kosten voor 1 bolletje. Met dank aan gulle schenker Marc Coolens. Maar ook de andere bijdrages mochten er meer dan zijn ! Marc was nog niet officieel bedankt omdat hij op de laatste moment nog planten toevoegde die niet op onze lijst van de website stonden.
Een geslaagde dag en op naar de volgende Tsjechische inbreng !   

Ik heb hier niet veel aan toe te voegen, Kris. David heeft dat heel goed gedaan. Twee prachtige lezingen waar ik enorm van genoten heb. Veel goede foto's zien passeren, aangevuld met interessante commentaren. Spijtig dat Saxifraga het in ons huidig klimaat niet goed meer doet. Voor mij voelde het aan als pure nostalgie, mijmerend aan die mooie tijden van vroeger toen mijn terras vol stond met kleurrijke Saxifraga's. Those were the days. De tombola was zonder meer schitterend, nogmaals dank aan alle gulle schenkers!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Ik ken de lezing van David ook. Hij hield deze afgelopen herfst tijdens de bijeenkomst van de alpinisten in het Beierse Feuchtwangen. Het was inderdaad een beetje nostalgisch om al die prachtige saxifraga's te zien. Maar tegelijkertijd ook een stimulans om door te gaan met mijn pogingen. 🤞

Het feit dat David nog jong is, geeft me ook moed... want bekwaam jong talent is helaas schaars.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 26 januari 2026, 08:01:41Ik ken de lezing van David ook. Hij hield deze afgelopen herfst tijdens de bijeenkomst van de alpinisten in het Beierse Feuchtwangen. Het was inderdaad een beetje nostalgisch om al die prachtige saxifraga's te zien. Maar tegelijkertijd ook een stimulans om door te gaan met mijn pogingen. 🤞
Het feit dat David nog jong is, geeft me ook moed... want bekwaam jong talent is helaas schaars.
Dat is helemaal een uitspraak naar mijn hart Thomas !! "De stimulans om door te gaan met mijn pogingen " Zo kijk ik er ook naar en dat is voor mij de juiste mindset  ...En zeer zeker , jong talent hebben we echt nodig . In Utrecht hebben ze daar nu ook 2 jonge toppers met Connor en Marloes. Ik zag op FB enkele foto's van het hernieuwde tufa gedeelte ...Super gedaan! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 januari 2026, 22:03:46Ik heb hier niet veel aan toe te voegen, Kris. David heeft dat heel goed gedaan. Twee prachtige lezingen waar ik enorm van genoten heb. Veel goede foto's zien passeren, aangevuld met interessante commentaren. Spijtig dat Saxifraga het in ons huidig klimaat niet goed meer doet. Voor mij voelde het aan als pure nostalgie, mijmerend aan die mooie tijden van vroeger toen mijn terras vol stond met kleurrijke Saxifraga's. Those were the days. De tombola was zonder meer schitterend, nogmaals dank aan alle gulle schenkers!
Mijmeren kan mooi zijn Frankie maar ik kijk toch liever vooruit . Misschien blijven we toch te lang stil staan bij enkele uitzonderlijke jaren uit het verleden. Bovenal  heb ik toch ook een aantal namen van Saxifraga's horen noemen die beter bestand zijn tegen warmere zomers.Ik heb althans gretig een aantal namen genoteerd. Ik ga er de tuin niet van volzetten want ik hou teveel van diversiteit maar blijf toch zoeken naar oplossingen en David was misschien toch weer een persoon de me daarbij heeft geholpen. Trouwens vond ik vorig seizoen verre van slecht voor Saxifraga hier. Misschien dan nog geen grand cru jaar maar best ok ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Er is al veel gezegd over David Horak en onze weer eens zeer geslaagde Bijeenkomst.  David is ongetwijfeld heel getalenteerd en een vat vol kennis.  Ik had het voorrecht om hem op zondag enkele uren in Brugge te mogen rondleiden, het bleek een voor beiden heel leerrijke belevenis.  David was van de sokken geblazen door de rijke geschiedenis van Brugge en de veelheid aan historische getuigenissen uit het verleden. Zoals hij in één en al verbazing rond keek, leek het wel een nog te tekenen strip van 'Kuifje in Brugge'.  Enkele beelden die ik hem ook als herinnering doorstuurde.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Nog een paar... en zoals foto 3 aantoont wist hij alle aspecten van de Vlaamse cultuur op prijs te stellen.... kijk maar naar die kamerbrede Tsjechische 'smile' !

Luc Gilgemyn

BELANGRIJK !!

Voor de agenda, de twee data van onze bijeenkomsten in Gent voor het najaar 2026 - sprekers voorlopig nog onbekend.

24 oktober 2026
21 november2026

Hou die data vrij !  Het zal opnieuw de moeite lonen!

Herman Mylemans

Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be