Tuin van Hanka Zíková

Gestart door Kris De Raeymaeker, 30 december 2025, 11:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Dacht wel dat je zou reageren Frankie , ik geef wel een seintje als ik uitgeraasd ben... --11  --11 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 december 2025, 13:01:56
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 december 2025, 11:50:17Als zelfs iemand als Cyriel Lafong , toch ook een wereld topper , er geen genoeg van kan krijgen dan zegt dat toch iets over het niveau ...
Het was helemaal per toeval trouwens dat we Cyriel daar troffen. Hij was een paar dagen te gast bij Jiri Papousek .

Het grappige is dat Cyriel er ook zijn eigen Daphne  kruising nl.Daphne x 'Bonnie Glen'
(Daphne petraea 'Cima Tombea' x Daphne x hendersonii 'Rosebud') kon aanschouwen. Een kruising die hij in 2004 maakte. Bonnie staat voor mooi en Glen is een afkorting voor Glenrothes waar hij woont in Schotland . 

Een topper in een andere topper zijn tuin. Dat zie je ook niet elke dag, Kris. Dat van die Daphne wist ik niet. Ik had ook die Bonnie glen, maar ben hem verloren. Daar moet ik dringend nog eens naar op zoek. Misschien bij de Herman?

Ik heb Bonnie al een paar keer met succes gestekt Frankie, ik moet eens nakijken in de 'kwekerij'  -2(  of er hier of daar nog een exemplaar over is.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Ok . Bonnie is dus ook in Vlaanderen gesetteld , top Luc  ! Ik heb hem ook maar dat zijn nog maar 2 kleine piepjonge plantjes ...

Terug naar de tuin van Hannah ....Terwijl dus de linkerkant over de ganse diepte van de tuin rotstuin is zien we aan de rechterkant de woning . Maar de surprises zijn nog de wereld niet uit ... Want achter de woning springt de tuin nog opzij omdat de tuin L-vormig is en daar krijgen we het korte beentje van onze "L" . Ook daar vallen we van de ene verbazing in de andere ...Onder de pergola , het sluitstuk van de tuin , is het heel goed vertoeven !   

Kris De Raeymaeker

In dit achterste gedeelte , wat het warmste en meest zuidelijke punt van de tuin is , zijn ook een aantal "Amerikaantjes "ondergebracht . Waarvan sommige in een speciaal (verhoogde) bak die wordt afgedekt bij teveel aan hemelwater ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 januari 2026, 13:12:40In dit achterste gedeelte , wat het warmste en meest zuidelijke punt van de tuin is , zijn ook een aantal "Amerikaantjes "ondergebracht . Waarvan sommige in een speciaal (verhoogde) bak die wordt afgedekt bij teveel aan hemelwater ...

En daar was je als liefhebber van dit soort planten even zoet mee ...De Lewisia rediviva's in bloem sprongen er natuurlijk helemaal uit ...

Kris De Raeymaeker

In het onbeschermde gedeelte van dit tuingedeelte ook veel andere Lewisia's ...

Kris De Raeymaeker

Uiteraard is dit de plek waar je ook Phlox-en mag verwachten .Spijtig genoeg  heb ik er geen namen van ...Ook een heel mooie (iets forsere )Aquilegia hybride !!!
En wat te denken van de Larix in pendula vorm ...

Kris De Raeymaeker

Nog in het warme hoekje ...
Townsendia's (vermoed ik toch ) ,Chrysanthemum mariesii ....

Kris De Raeymaeker

Heel appart en wat een eye-catcher is deze Picea Abies ´Inversa´!
Moet je weten dat dit normaal een kruipende conifeer is ...Maar Hannah heeft deze omhoog geleid tegen een steun (buis vermoed ik )en wat bij gesnoeid waardoor je dit effect bekomt .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 januari 2026, 13:12:40In dit achterste gedeelte , wat het warmste en meest zuidelijke punt van de tuin is , zijn ook een aantal "Amerikaantjes "ondergebracht . Waarvan sommige in een speciaal (verhoogde) bak die wordt afgedekt bij teveel aan hemelwater ...

Ik keer nog even terug naar de verhoogde bak ...Door het feit dat je ieder hoekje van de tuin meerdere keren weer opnieuw ging bezichtigen zitten mijn foto's ook door mekaar ... ))4  ))4
Deze keer een paar Penstemons (helaas geen namen)en ook een heel mooie Townsendia .

Kris De Raeymaeker

Vervolgens keren we terug naar de linkerzijde van de tuin (de lange kant en dus het langste been van de "L")
Laten we daar ook eens wat planten onder de loep nemen ...

1/ Edraianthus -en die zich uitzaaien , blijkbaar onder de Pulsatilla (of is het andersom ?)
2 & 3 / De mooi geel bloeiende plant in de crevice ken ik niet onmiddellijk . We zien ook een flinke Asperula op de achtergrond en ook het gezelschap van een geweldige Phlox
4/ Globularia ...

Kris De Raeymaeker

Over de positionering van de planten is zeer goed nagedacht en Hannah gaat zeer doordacht te werk. 
Dat geld bijvoorbeeld ook  voor deze Ramonda , ik veronderstel Ramonda nathaliae 'Alba' omdat hij slechts 4 petalen heeft en geen 5 zoals Ramonda myconi. Door hem kort bij de hoge muur te plaatsen vangt hij waarschijnlijk minder zon op de heetste momenten van de dag ...

Kris De Raeymaeker

1/ Aquilegia canadensis 'Corbett' wordt wat hoger maar is zeer bloemrijk en met zijn grote bos  zwavelgele bloemen een heel opvallende verschijning.(foto 1 en 2 )
2/ Een erg lage en compacte Pulsatilla , zou het Pulsatilla ambigua kunnen zijn ?In ieder geval eentje die het erg naar de zin heeft in deze tuin  (foto 3 en  4 ) 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2026, 10:22:321/ Aquilegia canadensis 'Corbett' wordt wat hoger maar is zeer bloemrijk en met zijn grote bos  zwavelgele bloemen een heel opvallende verschijning.(foto 1 en 2 )

Ook een mooie combinatie met de mooie oranje (hogere) tulp ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2026, 10:02:05Over de positionering van de planten is zeer goed nagedacht en Hannah gaat zeer doordacht te werk. 
Dat geld bijvoorbeeld ook  voor deze Ramonda , ik veronderstel Ramonda nathaliae 'Alba' omdat hij slechts 4 petalen heeft en geen 5 zoals Ramonda myconi. Door hem kort bij de hoge muur te plaatsen vangt hij waarschijnlijk minder zon op de heetste momenten van de dag ...

In dezelfde omgeving bemerken we ook een schitterende vorm van Daphne arbuscula . Bekijk ook de andere buurplanten en speur naar de verborgen Primulma's en de Pleiones in het mos ! De Hepatica's , Rhodo , varentjes ...