Tuin van Hanka Zíková

Gestart door Kris De Raeymaeker, 30 december 2025, 11:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Marc Coolens

-6(
Met verbazing naar de foto's van deze tuin gekeken _02
Bedankt Kris en Luc om te delen , ook heel mooi in beeld gebracht ((3

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 09:40:16
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 16:47:50Ja, ons Hana heeft er een handje van weg.... !  Tomeloze bewondering is haar deel !
ps Van waar haal je de voornaam Hanka, Kris ?  Op FB noemt ze zichzelf Hana ...  Weet jij meer ?  ((--11

Heel terechte vraag Luc ...Wel ze ondertekend haar mails zo , dus ik heb dat gewoon gekopieerd  ((--11  ((--11  :
Moc pozdravuji Vás i manželku.
Hanka Zíková

Moet ik wel eens zien achter te komen maar Jiri Novak bijvoorbeeld (die ons ook al gidste in Tsjechië )noemt men ook Jirka als de Tsjechen onder mekaar bezig zijn ...Zou dat een soort verkleinwoord zijn ? 

van 'Jirka' weet ik dat het een soort kozenaampje is zoals we zeggen, zou best kunnen dat de Hanka met 'k' er tussen net zoiets is. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 09:58:53
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:40:32We trekken kwijlend verder... ((6
1 x Phloxenplezier
Die Phloxen waren er zeker bij ons bezoek ook Luc , maar jullie hadden precies nog veel meer bloei ...
Voor degene die eens willen zien wat het verschil in een tuin in 6 jaar verschil kan betekenen deze foto .
Sorry Luc , even jouw foto gepikt voor het goede doel.Linksboven 2019 en rechtsonder 2025.

Mooie vergelijking Kris en je hebt uiteraard gelijk, ook in Tsjechië is het ene seizoen het andere niet - we waren er nochtans ongeveer op hetzelfde ogenblik denk ik, begin mei.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 10:01:10
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:44:36Ik sluit af met 2 planten van een voor mij ongeëvenaarde schoonheid, helaas bij ons even ongeëvenaard moeilijk te kweken...
Ik laat het hierbij, bedankt om even het stokje door te geven Kris !  Wellicht is er nog een even grote enthousiasteling en fan van Hana bereid om er nog een schepje bovenop te doen !?

Twee schoonheden Luc ! En bedankt voor je erg waardevolle aanvullingen ...

Graag gedaan Kris. Zo'n tuin verdient alle lof die hij (zij) kan krijgen!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op  4 januari 2026, 10:26:56
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:40:32We trekken kwijlend verder... ((6

1 x Phloxenplezier
2 x Gentiana clusii 'Tamino'
1 x Gentiana clusii - violetkleurig
Luc, die gentianen zijn prachtig van kleur, hopelijk heb je ze toen kunnen meebrengen.

Bedankt voor de bevestiging van de G. angustifolia Herman en wat die twee schoonheden betreft.  De 'tamino' is een cultivar die alleen met stek vermeerderd wordt en bijgevolg is hij nog erg zeldzaam.  De violetkleurige heb ik in deze eenvormige kleur niet gevonden, alle exemplaren die ik op de kop kon tikken zijn die veelkleurige violet-groene vormen zoals ik ze al uitvoerig gepost heb vorig jaar... ook niet verkeerd natuurlijk.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Marc Coolens op  4 januari 2026, 13:35:40-6(
Met verbazing naar de foto's van deze tuin gekeken _02
Bedankt Kris en Luc om te delen , ook heel mooi in beeld gebracht ((3

Ik en ongetwijfeld ook Kris, waren al even verbaasd en verrukt om tussen al dat moois te kunnen rond lopen Marc - en de vriendelijke dame kwam ook nog aanrukken met cake en zo ne kleine straffe Tsjechische jenever... dan zagen we alles nog veel beter!  -2(

Herman Mylemans

Luc, dan zit er niets anders op dan zaden de nemen van de gentianen vorm die je hebt en zaaien. Wie weet wat er allemaal kan te voorschijn komen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 10:48:11En dat laatste hoofdstuk van deze schitterende tuin toont de toepassing van allerlei troggen, bakken ,schalen , potten en ga maar door ...En er is haast geen materiaal dat daar niet is voor aangewend door Hannah.Vaak ook gerecycleerde zaken en je zou denken dat zoveel verschillende materialen en formaten onrust zouden creëeren in de tuin. Niets is minder waar , het lijkt alleen maar of ze er echt bijhoren en storen nergens ... 
1/ Een oude (diepere)plastic bak , genre wat we hier ook gebruiken voor de balkonplanten in de zomer . Thema : tuf en een aantal Sax-en
2/Een zelf gemaakte houten plantenbak met ook tufsteen.
3/ Een drinkbak voor vogels zoals die wel verkocht worden in tuincentra ....
4/ Een schaal , ik weet niet zeker meer vermoed van plastic. Links er van een nieuw projectje dat toont dat Hannah nog niet te stoppen is ..

Ik zal mijn foto's nog eens moeten bekijken, maar ik denk niet dat er toen zoveel verschillende items in de tuin stonden. Hana is inderdaad bijzonder creatief met allerhande materialen. Wij zouden zoiets eerder weggooien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 11:18:17Hannah's manier om Onco's te kweken ... 

Maar het lukt haar wel op die manier. Nog iets dat ik tijdens mijn bezoek daar niet gezien heb, denk ik.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 11:27:32Hoe slim is het niet om schalen op zuilen te plaatsen en alzo ook nog is rug sparend te kunnen tuinieren .
Bemerk ook de liefde van Hannah voor Androsace ...

Ja, ze heeft de andro's wel mooi onder de knie. Ik meen A. hirtella te herkennen, maar het kan ook A. cylindrica zijn.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 11:28:18
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 11:27:32Hoe slim is het niet om schalen op zuilen te plaatsen en alzo ook nog is rug sparend te kunnen tuinieren .
Bemerk ook de liefde van Hannah voor Androsace ...
Ze staan er prima bij in een hoekje wat volgens mij heel weinig zon krijgt ...

Op deze foto zie je het beter, toch eerder cylindrica zou ik denken. De rozetjes zijn wat groter dan die van hirtella.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 12:00:29Hoe dankbaar ben ik wel niet dat Hannah ons haar tuin toonde ...
Een geweldige dame ! Super gastvrouw en alleen spijtig dat ik geen Tsjechisch kan ...
Fantastische ervaring en hopelijk hebben jullie er wat aan gehad. Ook bedankt aan de immer vrolijke Jiri die ons daar heel goed van pas kwam als tolk.
Benieuwd wat mijn collega's nog zullen toevoegen aan onbekende hoekjes , planten etc ...

Mooie reportage, Kris. Eveneens voor mij een tuin naar mijn hart en eveneens een zeer hartelijke dame.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:05:54Een prachtig overzicht van deze unieke schatkamer van deze even unieke 'Grande dame' van het Tsjechisch rotstuin gebeuren. Ze stond ons (met ons Rita Dewolf op kop) destijds al op te wachten, we schrijven 5 mei 2019 - wij hadden jammer genoeg maar een anderhalf uur tijd om alles (en dus niet alles) te bekijken.

Anderhalf uur. Was het maar zo kort, Luc? Ik dacht 2 uur of zo. Maar alleszins veel te kort om alles goed te kunnen bekijken weet ik nog.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 09:58:53
1 x Phloxenplezier
Die Phloxen waren er zeker bij ons bezoek ook Luc , maar jullie hadden precies nog veel meer bloei ...
Voor degene die eens willen zien wat het verschil in een tuin in 6 jaar verschil kan betekenen deze foto .
Sorry Luc , even jouw foto gepikt voor het goede doel.Linksboven 2019 en rechtsonder 2025.

Hebben jullie de tuin niet bezocht in een zeer warm en droog voorjaar, Kris? Wij zijn er beland in een koele en natte periode. Wellicht ligt daar het verschil?

Frankie Wulleman

Dan voeg ik er ook nog wat plaatjes aan toe. Ik zal de foto's posten zoals ik ze genomen heb. Ik herinner me dat ik toen elke minuut heb benut om toch maar zoveel mogelijk details te kunnen vastleggen. Toen ze me 'loslieten' in dat walhalla ben ik van het ene hoekje naar het andere hoekje gespurt. En ik heb er precies toch wat meer dat ik dacht.

Ik begin met ongeveer dezelfde foto van Luc, toen Hana ons opwachtte.