Dionysia

Gestart door Ger van den Beuken, 9 februari 2011, 18:34:53

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 december 2018, 10:46:35
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 december 2018, 21:25:03
Dionysia "Ewesley Theta" met de eerste bloemetjes.

Ola !  Ook daarmee begonnen Frankie ?
In een trog ??

Wel ja, Luc, het is een experiment. Deze plant bevindt zich in dezelfde trog als de Androsaces, Primula's .... . Ik wil het eens proberen. Tot nog toe gaat het echt heel goed. De plant staat er bijna een jaar in en doet het voortreffelijk. Ik overweeg zelfs een trog met alleen maar Dionysia's. Maar ik wil niet te euforisch zijn. Ik herinner me nog van Jef, dat bij een zeer koude periode er ook slachtoffers kunnen vallen. Maar het beslist een poging waard om deze planten eens buiten te proberen in een overdekte trog. Ik dacht dat ook Gerrit Eijkelenboom hier behoorlijk succesvol mee was?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  9 december 2018, 12:32:21
Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 december 2018, 10:46:35
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 december 2018, 21:25:03
Dionysia "Ewesley Theta" met de eerste bloemetjes.

Ola !  Ook daarmee begonnen Frankie ?
In een trog ??

Wel ja, Luc, het is een experiment. Deze plant bevindt zich in dezelfde trog als de Androsaces, Primula's .... . Ik wil het eens proberen. Tot nog toe gaat het echt heel goed. De plant staat er bijna een jaar in en doet het voortreffelijk. Ik overweeg zelfs een trog met alleen maar Dionysia's. Maar ik wil niet te euforisch zijn. Ik herinner me nog van Jef, dat bij een zeer koude periode er ook slachtoffers kunnen vallen. Maar het beslist een poging waard om deze planten eens buiten te proberen in een overdekte trog. Ik dacht dat ook Gerrit Eijkelenboom hier behoorlijk succesvol mee was?

Voor zover ik mij herinner had Gerrit ze in een overdekte kas staan Frankie ??  ))4
Als je't in een trog probeert moet die wel het hele jaar overdekt blijven denk ik.
Zelf heb ik nu al 4 j. D. aretioides buiten staan, bovenaan de rotstuin tegen een Oost gerichte muur waar hij dus bijna nooit regen vangt en in de Winter geef ik hem toch een afdakje.
Het gaat nog steeds goed, ik heb telkens weer bloei maar moet ook jaarlijks enkele dode rozetten weghalen..
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wil Riksen

Ik bezit de volgende Dionysia's,
Dionysia    involucrata Alba
Dionysia   aretioides
Dionysia   lacaena
Dionysia   tapetodes

ze staan buiten onder een afdak in stenen potten in een bak met zand,
moeten ze nu droog gehouden worden om te gaan bloeien?
Vr groet, Wil Riksen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wil Riksen op  5 januari 2019, 13:36:31
Ik bezit de volgende Dionysia's,
Dionysia    involucrata Alba
Dionysia   aretioides
Dionysia   lacaena
Dionysia   tapetodes
ze staan buiten onder een afdak in stenen potten in een bak met zand,
moeten ze nu droog gehouden worden om te gaan bloeien?
Vr groet, Wil Riksen.

Ze hebben niet echt een droogtebehandeling nodig om ze in bloei te krijgen maar helemaal uitdrogen kan natuurlijk ook nefast zijn .. Steeds weer een lastige oefening Wil en moeilijk standaard op te antwoorden denk ik ...Hangt van wel wat factoren af ook zoals (nacht)temperatuur , vochtigheidsgraad , hoe warm of koud wordt het onder dat afdak , zijn het jonge plantjes , welk grondmengsel is gebruikt . Bij de meesten zou de knop nu al zichtbaar moeten zijn .Je zal ze snel kunnen kapot krijgen door een teveel aan water (zeker als dat tussen de rozetten blijft staan ed ) Ik had ze destijds in een succulentenkas waar de vorst net werd uitgehouden en ik beperkte mij meestal in de wintermaanden tot het vochtig houden van het zand waarin de potten waren ingegraven . Maar omdat mijn kas soms toch nog snel warm werd in de winter als de zon van de partij was diende ik af en toe toch heel voorzichtig wat water toe te dienen aan de zijkant van de potjes wat een probleem werd voor de platen die over de potrand begonnen te groeien . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wil Riksen

Dank je wel,Kris,
mijn planten staan nu ook buiten op de zuid-west zijde en ik geef water tussen de potten op het zand waarin de potten staan en houdt het nu matig vochtig, dat lijkt me dat ik het goed doe volgens jouw commentaar echter knoppen zie ik nog niet komen, ik wacht wel, "geduld is een schone zaak".

Luc Gilgemyn

Deze Dionysia aretioides houdt het nu al 4 jaar voor buiten, hoog in de rotstuin, droog in de regenschaduw van de huismuur en pal op het Oosten.  Het is zeker geen perfecte plant zoals je ze op Engelse shows ziet, maar hij bloeit elk jaar toch aardig.  Ik moet wel regelmatig afgestorven rozetjes verwijderen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 maart 2019, 16:20:38
Deze Dionysia aretioides houdt het nu al 4 jaar voor buiten, hoog in de rotstuin, droog in de regenschaduw van de huismuur en pal op het Oosten.  Het is zeker geen perfecte plant zoals je ze op Engelse shows ziet, maar hij bloeit elk jaar toch aardig.  Ik moet wel regelmatig afgestorven rozetjes verwijderen.

Een mooie prestatie Luc !
((12
Ben ook een poging gestart in deze trog ....

Luc Gilgemyn

Ziet er ook goed uit Kris.

Hier blijft de Dionysia aretioïdes maar doorgaan, ondanks het hondenweer.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 16 maart 2019, 18:33:27
Ziet er ook goed uit Kris.
Hier blijft de Dionysia aretioïdes maar doorgaan, ondanks het hondenweer.

De bloemen zijn inderdaad nog vrij goed bestand tegen regen en kou .....dat mag ik hier ook ondervinden Luc. Hij bloeide lang en nu pas beginnen ze stilaan te vergaan .
Ze kregen vandaag ook bezoek van een rare snuiter .... 

Luc Gilgemyn

Dionysia aretioides in de rotstuin bloeit ook.  Hij staat er nu al 5 of 6 jaar en hij leeft nog...  ))(10
Hij heeft wel heel wat afgezien in de afgelopen hete zomers en natte winters... hij is aanzienlijk kleiner geworden in vergelijking met een tweetal jaar terug. (foto 2)

Theo Stronks

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 maart 2021, 18:26:33
Dionysia aretioides in de rotstuin bloeit ook.  Hij staat er nu al 5 of 6 jaar en hij leeft nog...  ))(10
Hij heeft wel heel wat afgezien in de afgelopen hete zomers en natte winters... hij is aanzienlijk kleiner geworden in vergelijking met een tweetal jaar terug. (foto 2)
Vindt het toch knap ((13 dat het na zoveel jaar nog lukt om hem in bloei te krijgen Luc.
Waar heb je hem in of tussen staan?

Frankie Wulleman

Verdienstelijke poging, Luc, buiten onbeschut is dit geen makkie.

Deze Dionysia tapetodes 'Brimestone' staat beschut in een trog.

Frankie Wulleman

Dionysia aretioides 'Bevere' in pot, ook al beschut.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 13 maart 2021, 23:58:33
Dionysia aretioides 'Bevere' in pot, ook al beschut.
Proficiat Frankie, dat is een pot voor bij de Engelse shows!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Citaat van: Theo Stronks op 13 maart 2021, 20:09:56
Vindt het toch knap ((13 dat het na zoveel jaar nog lukt om hem in bloei te krijgen Luc.
Waar heb je hem in of tussen staan?

Hij staat hoog en (vrij) droog in de rotstuin Theo, op een plaats in de regenschaduw van de woning op een helling op het oosten.  Hierdoor vangt hij alleen regen als die uit het oosten komt, wat relatief weinig gebeurt.  In de winter geef ik hem toch nog een glasplaatje van eind november tot begin maart.