Dionysia

Gestart door Ger van den Beuken, 9 februari 2011, 18:34:53

Vorige topic - Volgende topic

Jan Fouquaert

1/ Dit is een klein plantje van een scheutje van mijn grote, ondertussen al heel bejaarde, Dionysia 'Monika'. Zie je die bruine rozetten ? Normaal is de plant daarmee gedoemd, toch ? Nee, hoor, dat plekje is er al lang en het plantje zal verder groeien. Mij natuurlijk niet doodslaan als ik moet melden dat het toch het loodje gelegd heeft, maar dat zie ik toch niet gebeuren.
2/ Dit is een grote, bruine plek op de enorme moederplant van ons 'Monika'.
Pfff, dat is normaal, het is een hele oude plant en de rest groeit gewoon lekker door.
Als je dit ziet bij een plant in een pot, is die zeker vlug dood. Maar deze kan met zijn wortels lekker overal groeien en voedsel halen wat deze Dionysia enorm sterk maakt. Ooit heb ik een ander verhaal verteld, van toen ik dit plantje in het begin geplant had in lekker veel compost ... van het containerpark.
Daar moet ik heel veel geluk mee gehad hebben, misschien zaten daar hele goede schimmels in ....
Ondertussen is die compost natuurlijk al heel lang verdwenen. En ook, af en toe halen de vogels  hele stukken uit ons Monika (meestal die bruine). Heeft de plant er last van ? Nee ...
3/ Het plantje van iets verder ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Kijk nog een bruin plekje, dit maal bij Dionysia 'Yellowstone'.
Ik ben aan het twijfelen of ik dat zou verwijderen.
Ik moet denken aan mijn Primula allionii's. Vorig jaar heb ik al de oude, bruine bladeren daarvan verwijderd, omdat ik bang was dat ze schimmel gingen krijgen. Waren er bij die schimmel kregen ? Jawel.
Dit jaar heb ik dit niet gedaan en alle oude lelijke bladeren van Primula allionii lekker laten zitten.
Zijn er bij die last kregen van schimmel ? Geen enkele en dit ondanks het vochtige, regenachtige weer van deze winter.
En weet je waar die staan ? Ook op het oosten onder de overhang van wat boomse pannen van mijn garage, dus die worden regelmatig eens nat als de wind wat tegen zit ...

Als je iets verwijdert van een plant, ontstaat er altijd een soort 'wondje' dat toelaat dat slechte organismen rechtstreeks in de plant kunnen dringen ...

Jan Fouquaert

Ach ja, en nu mij met rust laten.
Ik moet op jacht ...

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op 27 februari 2014, 18:40:11
Voor als er nog gegadigden zouden op de proppen komen die op mijn (pardon, mijn vrouw zou mij berispen omdat ik moet zeggen 'ons') slaapkamer eens een kijkje zouden willen nemen, hierbij een overzicht van wat er allemaal te zien is ... ;D

Dit biedt toch al een mooi schouwspel, Jan, uw verzameling is gestaag aan het groeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

Mooi Jan.....ze zien er goed uit(kan niet oordelen over de rest van uw slaapkamer ))2)
En je visie over het groeien en bloeien kan ik enkel omarmen.
Bovendien zoals uw 'Monika' lijkt,zo zien ze er in het wild ook uit net als de meeste alpine/rotsplanten.
met lekkere bruine plekken,gaten en scheuren...da's nu eenmaal de natuur.......
Bovendien met mensen niet veel anders.....ik bezit inmiddels ook enkele..bruine plekken...gaten en scheuren..... ))4

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Matthias Fouquaert

Citaat van: Jan Fouquaert op 27 februari 2014, 19:27:04
Kijk nog een bruin plekje, dit maal bij Dionysia 'Yellowstone'.
Ik ben aan het twijfelen of ik dat zou verwijderen.
Ik moet denken aan mijn Primula allionii's. Vorig jaar heb ik al de oude, bruine bladeren daarvan verwijderd, omdat ik bang was dat ze schimmel gingen krijgen. Waren er bij die schimmel kregen ? Jawel.
Dit jaar heb ik dit niet gedaan en alle oude lelijke bladeren van Primula allionii lekker laten zitten.
Zijn er bij die last kregen van schimmel ? Geen enkele en dit ondanks het vochtige, regenachtige weer van deze winter.
En weet je waar die staan ? Ook op het oosten onder de overhang van wat boomse pannen van mijn garage, dus die worden regelmatig eens nat als de wind wat tegen zit ...

Als je iets verwijdert van een plant, ontstaat er altijd een soort 'wondje' dat toelaat dat slechte organismen rechtstreeks in de plant kunnen dringen ...

Inderdaad nonkel,
Zelfs engelse kwekers schrijven bij Primula's oppassen voor rottende of beschimmelde bladeren en verwijder de bladeren dan toch maar. Natuurlijk als je die verdorde bladeren verwijderd dan creëer je langs de andere kant een wondje en daar kan dan een bacterieziekte of schimmelziekte uit voorkomen. ::)
Natuurlijk zijn gelijke winters niet in de mode tegenwoordig. ???

Vooral droog houden helpt wel en dan zeker bij de allionii's. ;)
Ik heb nu 1 dionysia aretioides in mijn bezit en terug een uitdaging erbij. 8)

Jan Fouquaert

Het zal wel zijn, Bart, en ondanks die gaten en scheuren, blijf jij ook nog wel even leven.
Waarom ? Dat weet ik ook niet, maar als je alle dagen een beetje vergif moet eten, zal het niet lang duren.

Ik vraag mij soms af hoe mensen er toe komen bijvoorbeeld 'eten' zoals potgrond aan een Dionysia toe te dienen.
Natuurlijk zal die plant in eerste instantie vlugger groeien ofwel meteen 'doodvallen'.
In de natuur krijgen ze die toch ook niet ? Is toch logisch ...
Natuurlijk zal een plant zich zelf wat gaan consumeren, daarmee bedoel ik een kussenvormende plant die op of in rotsen groeit.
De oude, afgestorven bladeren, die zich binnen in het kussen bevinden, dienen als waterreserve en ook als voedselreserve.
Maar die soort 'humus' is wel van heel andere aard dan gewone potgrond ...
Voor de rest leven die planten enkel van 'steen' en wat stof dat tussen een spleet gewaaid is, wat uiteindelijk ook bestaat uit steen ... 8)

Gerard Verweij

Beste heer Fouquaert,

U heeft een PB-tje.

Luc Gilgemyn

Allemaal waardevolle informatie voor de aspirant dionysia kweker, Jan !  ((14 ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Gisteren kwam er iets voor, dat niet zo veel gebeurt, maar toch ging het zijn gang ...
Over welke raadselachtige toestanden heb ik het ?
Gewoon, dat het gisteren regende ...
En dan ?
Awel, de wind kwam pal vanuit de richting waar de zon opkomt.
Bestaat de zon nog ?
Euh ...
Soit.
Dus de wind kwam er aan vanuit oostelijke richting.
En dan ?
Die combinatie resulteert in, dinges ... ))4 ))4 ))4
Om het kort te zeggen, ik kon van de verbazingwekkende gelegenheid gebruik maken om deze unieke foto's te maken :

Jan Fouquaert

Hmm, ik had het zelf nog niet gezien met mijn lodderig oog, maar op foto 2 is iets raars te zien.
In twee van die rare bollen zie je meer dan je denkt ...

Jan Fouquaert

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 februari 2014, 21:07:47
Citaat van: Jan Fouquaert op 27 februari 2014, 18:40:11
Voor als er nog gegadigden zouden op de proppen komen die op mijn (pardon, mijn vrouw zou mij berispen omdat ik moet zeggen 'ons') slaapkamer eens een kijkje zouden willen nemen, hierbij een overzicht van wat er allemaal te zien is ... ;D

Dit biedt toch al een mooi schouwspel, Jan, uw verzameling is gestaag aan het groeien.
Ik hoop toch dat ze blijft groeien ...

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op  2 maart 2014, 00:28:25
Gisteren kwam er iets voor, dat niet zo veel gebeurt, maar toch ging het zijn gang ...
Over welke raadselachtige toestanden heb ik het ?
Gewoon, dat het gisteren regende ...
En dan ?
Awel, de wind kwam pal vanuit de richting waar de zon opkomt.
Bestaat de zon nog ?
Euh ...
Soit.
Dus de wind kwam er aan vanuit oostelijke richting.
En dan ?
Die combinatie resulteert in, dinges ... ))4 ))4 ))4
Om het kort te zeggen, ik kon van de verbazingwekkende gelegenheid gebruik maken om deze unieke foto's te maken :

Brrr...natte Dionysia's, is dat niet vragen om problemen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Mijn Dionysia aretioides vond het best aardig in de zon vanmorgen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 maart 2014, 20:19:43
Mijn Dionysia aretioides vond het best aardig in de zon vanmorgen !

Heeft dit exemplaar een dakje gehad Luc G. ?