Dionysia

Gestart door Ger van den Beuken, 9 februari 2011, 18:34:53

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Hugo Van Woensel op  1 maart 2016, 16:23:49
en nog enkele!
Er zijn er nog een paar die in de knop staan en een paar waar ik nog niets op zie, hopelijk komt het nog maar een schitterend dionysia jaar gaat het toch ook niet meer worden denk ik!
hopelijk volgend seizoen beter dan maar.
Ik vind wel dat ze langer bloemen, de afganica's zijn nog maar pas aan het verslensen hier.

P.S. Ik laat ook even weten dat ik op zoek ben naar een wit bloemende involucrata, als iemand ééntje te koop heeft....ik ben kandidaat!(of andere wit bloemende soorten/cultivars zijn ook welkom)

alvast bedankt

Ik was vorige zaterdag nog in Engeland op de Harlow show, Hugo en daar werden al uw observaties ivm het Dionysia jaar bevestigd.
Een verspreide, moeizame en spaarzame bloei.  Eén van de bekendste Engelse kwekers, Paul Ranson, verloor zelfs meer dan 100 (vooral oudere, grotere) planten aan schimmel omwille van de milde, vochtige winter...
Op de hele show, die normaal bulkt van de prachtige, grote Dionysia's stonden welgeteld 2 (twee !) grote exemplaren te kijk...  Dat zegt genoeg !
Jouw resultaten lijken al bij al lang niet verkeerd !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 maart 2016, 19:12:54
en nog enkele!
Er zijn er nog een paar die in de knop staan en een paar waar ik nog niets op zie, hopelijk komt het nog maar een schitterend dionysia jaar gaat het toch ook niet meer worden denk ik!
Ik vind wel dat ze langer bloemen, de afganica's zijn nog maar pas aan het verslensen hier.

P.S. Ik laat ook even weten dat ik op zoek ben naar een wit bloemende involucrata, als iemand ééntje te koop heeft....ik ben kandidaat!(of andere wit bloemende soorten/cultivars zijn ook welkom)

alvast bedankt

Ik was vorige zaterdag nog in Engeland op de Harlow show, Hugo en daar werden al uw observaties ivm het Dionysia jaar bevestigd.
Een verspreide, moeizame en spaarzame bloei.  Eén van de bekendste Engelse kwekers, Paul Ranson, verloor zelfs meer dan 100 (vooral oudere, grotere) planten aan schimmel omwille van de milde, vochtige winter...
Op de hele show, die normaal bulkt van de prachtige, grote Dionysia's stonden welgeteld 2 (twee !) grote exemplaren te kijk...  Dat zegt genoeg !

Agree Luke, in wellicht één van de allerslechtste Dionysiaseizoenen, toont Hugo hier toch wel aardige exemplaren. Hij is goed op weg om een echte Dionysiamaster te worden zoals we er hier vroeger enkele hadden op ons forum,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

prachtige Dionysia verzameling Hugo! Daar mag je echt trots op zijn!

Hugo Van Woensel

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 maart 2016, 21:48:56
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 maart 2016, 19:12:54
en nog enkele!

alvast bedankt

Agree Luke, in wellicht één van de allerslechtste Dionysiaseizoenen, toont Hugo hier toch wel aardige exemplaren. Hij is goed op weg om een echte Dionysiamaster te worden zoals we er hier vroeger enkele hadden op ons forum,  ;)

Bedankt Luc, Frankie en Lily-anne!

Ik zelf heb deze winter tot nu toe nog geen Dionysia's verloren verloren maar ik heb dan ook nog geen voetbal grote exemplaren.
Ze staan bij mij buiten zuid/zuid-oost gericht tegen het huis onder een aan de voorkant open veranda, de rechterkant is de regenkant en daar staat een raam in, dus de wind kan ook geen regen op de planten blazen, de linkerkant is deels open.
De planten hebben eigenlijk nooit stilstaande lucht!

Frankie, voor een master titel zijn er nog heel wat jaren te gaan, ik ben dit jaar aan mijn eerste algemene dionysia verpotting toe, we zullen zien wat voor gevolg dat gaat hebben! Voorlopig ga ik er van uit dat ik al veel geluk heb gehad met mijn Dionysia's.
Van de meeste planten heb ik twee exemplaren en voor deze die ik dubbel heb ga ik dit jaar buiten tegen m'n serre aan een crevice maken speciaal voor Dionysia en ook een paar zeer moeilijke androsace! Volledig overdekt met een alu.raam van boven en een alu. raam aan de voorkant met open zijkanten zodat de wind los door kan waaien! de bedoeling is om eigenlijk in drie lagen te werken ik haal ongeveer 20cm grond weg, dan werk ik op het nieuwe niveau grof materiaal in de ondergrond samen met grof zand om zeker een goede drainage te hebben,daarop komt 40cm grof zand en daarop bouw ik de crevice met witte zandsteen de spleten worden gevuld met het zelfde mengsel waar ik mijn Dionysia's in op pot.
Er worden twee buizen met gaatjes in de het zand geplaatst om eventueel water kunnen bij te geven bij lange droge zomerdagen!De bouw gaat dit jaar zeker door de planten mischien pas volgend jaar ben nog bij mijn zoon bezig met zijn huis te renoveren, we komen wel in de eindfase maar ik zal zeker niet voor de zomer kunnen starten met mijn geplande tuin werken.

Hugo Van Woensel

de "laatbloeiers" doen het wel beter!

Hugo Van Woensel

nog enkele

Hugo Van Woensel

en nog ééntje

Frankie Wulleman

Complimenten, Hugo, dat ziet er al meer dan behoorlijk uit, mooie planten! ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Hugo Van Woensel op 25 maart 2016, 20:35:36
de "laatbloeiers" doen het wel beter!

Dat wordt stilaan bijzonder indrukwekkend hoor Hugo !  Houwen zo !  -6(

Hugo Van Woensel

De laatste soorten staan nu in bloem.
wel raar hoe we denken, we spreken van een slecht dionysia jaar omdat onze planten niet balrond vol bloemen staan maar door het weer hebben we wel bijna 5 maanden dionysias in bloem gehad.
De involucrata op foto 4 is opmerkelijk donkerder van bloem als de twee exemplaren op foto 2, op de foto's wel minder te zien.

Hugo Van Woensel

Deze staat nog steeds in bloem, ze worden wel lichter van kleur.

Luc Gilgemyn

Het kille weer zorgt duidelijk voor een lang bloeiseizoen, Hugo.  Toch één voordeel !

Jan Fouquaert

Ik ga hier niet veel posten, maar er was enkel een Dionysia 2016. Ik kijk er ook niet veel naar om. Vroeger hield ik ze in potten in het zand, maar ze groeien natuurlijk het zand in. Als je ze dan wilde naar een grotere pot transfereren, dan gaven ze meestal de geest. Daarom plant ik ze nu rechtstreeks in een plantenbak en zet ze op een droge vensterbank. Andere exemplaren heb ik gewoon op een droge plek in mijn crevicegarden geplant. Ze moeten maar hun plan trekken. Er gingen er een paar dood, maar de rest doet het wel goed. Deze winter een afzichtelijk glazen ruitje er op en kijk, een aantal begint te bloeien. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

Beelden van mijn Dionysia landschap.

Eerst twee afghanica hybrides

Gerrit Eijkelenboom

Nog wat plaatjes

De laatste foto toont het grote Emmely-kussen.