Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 25 januari 2026, 19:52:50Crocus sieberi is een ideale soort om er een verzameling van aan te leggen ! De variatie is eindeloos en ze zijn allemaal even mooi !

Deze lijkt wel op jouw eerste twee foto's Danny.  Bij mij eentje van vorig jaar die voor het eerst bloeit Crocus sieberi 'Touch of lilac' van de Janis.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 08:17:59
Citaat van: Danny Bonnez op 26 januari 2026, 22:38:32Het is nog even wachten op de echte krokuszondagen Kris

Mee eens Danny. Maar als de bloemen voldoende ontwikkeld zijn dan wordt het tricky en kan je niet meer terug .Als ze dan een  aantal dagen zon en warmte missen om open te komen dan gaan ze na een paar dagen verwelken zonder dat ze zijn open gekomen. Iets wat we met ons soms grijs weer wel ne keer voor hebben.  En dan wil ik degene die in pot staan toch efkes helpen ...
Bij de de ene lukt dat al beter dan bij de andere .
Dit is Crocus bowlesianus die ik zondag maar net open kreeg binnen. Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie. Beschreven door Kerndorff &Pasche in 2015 . Groeigebied :Lycian Taurus, Antalya Province, Ka- trancik Dağlari, Hoogte  1400-1500 m.

Een super mooie soort Kris, en vrij bloeikrachtig zo te zien.  Had hij in zijn eerste jaar gebloeid ??

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 13:11:52
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 11:13:08Aan de buitenkant gelijken ze erg op mekaar maar zo zijn er meer natuurlijk ...

1 van de 2 is Crocus fauseri . Deze heb ik nu 5 jaar in de collectie en die ene bol die ik destijds kocht is nu vermeerderd naar .....1 bol . Dus nog steeds eentje na 5 jaar  ))4  :-X  :-X
Bloeide niet in 2023 en 2024 toen ik met een foutief substraat bezig was . Maar reeds vorig jaar herpakte hij zich en nu is hij ook weer op post.

Gelukkig heeft hij zich herpakt Kris, zo'n schoonheid met zo'n naam, dat wil iedereen wel in zijn collectie en ik heb hem sedert die ene keer niet meer aangeboden gezien, tenzij ik mij vergis ...  ((--11

Luc Gilgemyn

Hier bloeit de veel geprezen Crocus hartmannianus voor het eerst.  Vorige zomer een (klein) bolletje op de kop getikt waarvan ik nog niet gedacht had dat ik al bloei zou krijgen, maar zie, het is wel een klein bloempje dat al snel omkipte, er was ook wat mechanische schade zo te zien.  Ik was wel al tevreden en hopelijk heeft hij volgend jaar wat meer 'body gekregen'. 

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 13:54:35
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 11:13:08Aan de buitenkant gelijken ze erg op mekaar maar zo zijn er meer natuurlijk ...
De tweede betreft Crocus ruksansii die pas in 2017 is beschreven . Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie .

Ook lang niet verkeerd Kris, streepjes aan de buitenkant en zwarte helmknoppen binnenin, meer moet dat niet zijn !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 14:11:56De voorlaatste bij deze update van zondag is Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold'. Bloemen kwamen net niet open de zondag ...Nu 5 jaar in de verzameling en breid zich goed uit ..
Eentje die ik op termijn ook wel ne keer buiten wil testen .

Ooit ook aangeschaft en buiten geplant gezien zijn afkomst, helaas verdween hij stillekens na 2 - 3 jaar nadat hij slechts het eerste jaar had gebloeid...  --13   Mocht jouw pot ooit 'uitpuilen' Kris...   -1(  -1(  _07

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 28 januari 2026, 22:38:31Dit is al de laatste van 4 verschillende vormen van Crocus concinnus . De middelste in pot bloeit dit jaar voor het eerst

Ik heb er geen 'lelijke' gezien tussen de vier vormen Danny ondanks ze het zonder zwarte helmknoppen moeten doen !

Hier bloeide ook de vierde alatavicus : Crocus alatavicus 'Dark ala tau' - ik vind ze allen mooi (behalve de tweede die ik liet zien, purple ala tau), maar de verschillen zijn vrij klein...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 28 januari 2026, 22:52:52Al 2 keer was deze soort na 1 jaar al verdwenen , dit kan geen toeval zijn ! Twee keer probeerde ik het met een ander mengsel maar blijkbaar kon deze soort het niet vinden . Voor de aller laatste keer probeer ik het nog eens maar met een meer zuur mengsel . De natuurlijke omstandigheden van deze soort komen mogelijks overeen met een meer zure bodem . Voor het eerst probeer ik enkele soorjes uit met een zuur mengsel , C.cobbii uit Portugal heeft daar positief op gereageerd vorig najaar na ook een terugval .

Crocus crewei

Misschien heeft Janis het ook wel wat moeilijk met de crewei... ik zit al een paar jaar te gluren tot hij weer in zijn lijst verschijnt, tevergeefs tot nu toe...  ::)

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:05:20
Citaat van: Danny Bonnez op 25 januari 2026, 19:52:50Crocus sieberi is een ideale soort om er een verzameling van aan te leggen ! De variatie is eindeloos en ze zijn allemaal even mooi !

Deze lijkt wel op jouw eerste twee foto's Danny.  Bij mij eentje van vorig jaar die voor het eerst bloeit Crocus sieberi 'Touch of lilac' van de Janis.

Dat klopt inderdaad Luc , het is ook de 'Touch of Lilac' van Janis . Janis geeft iedere krokus een naam hé ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:34:48
Citaat van: Danny Bonnez op 28 januari 2026, 22:38:31Dit is al de laatste van 4 verschillende vormen van Crocus concinnus . De middelste in pot bloeit dit jaar voor het eerst

Ik heb er geen 'lelijke' gezien tussen de vier vormen Danny ondanks ze het zonder zwarte helmknoppen moeten doen !

Hier bloeide ook de vierde alatavicus : Crocus alatavicus 'Dark ala tau' - ik vind ze allen mooi (behalve de tweede die ik liet zien, purple ala tau), maar de verschillen zijn vrij klein...

De exemplaren met zwarte helmknoppen zijn inderdaad zeldzaam Luc .Ik denk niet dat Janis die ooit aangeboden heeft , wel de kruisingen met gembosii

Crocus alatavicus vind ik een moeilijke soort , nu je 4 vormen in de verzameling hebt , heb je zeker meer kans dat er 1 goede kloon tussen zit die je op lange termijn kan houden .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:36:33
Citaat van: Danny Bonnez op 28 januari 2026, 22:52:52Al 2 keer was deze soort na 1 jaar al verdwenen , dit kan geen toeval zijn ! Twee keer probeerde ik het met een ander mengsel maar blijkbaar kon deze soort het niet vinden . Voor de aller laatste keer probeer ik het nog eens maar met een meer zuur mengsel . De natuurlijke omstandigheden van deze soort komen mogelijks overeen met een meer zure bodem . Voor het eerst probeer ik enkele soorjes uit met een zuur mengsel , C.cobbii uit Portugal heeft daar positief op gereageerd vorig najaar na ook een terugval .

Crocus crewei

Misschien heeft Janis het ook wel wat moeilijk met de crewei... ik zit al een paar jaar te gluren tot hij weer in zijn lijst verschijnt, tevergeefs tot nu toe...  ::)

Misschien wel Luc , om de zoveel jaar staat hij terug op de lijst , ik heb hem toch al 3 keer kunnen kopen ....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 14:11:56De voorlaatste bij deze update van zondag is Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold'. Bloemen kwamen net niet open de zondag ...Nu 5 jaar in de verzameling en breid zich goed uit ..
Eentje die ik op termijn ook wel ne keer buiten wil testen .
Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:23:38Ooit ook aangeschaft en buiten geplant gezien zijn afkomst, helaas verdween hij stillekens na 2 - 3 jaar nadat hij slechts het eerste jaar had gebloeid...  --13  Mocht jouw pot ooit 'uitpuilen' Kris...  -1(  -1(  _07
Als ik me correct herinner heb ik je deze zomer enkele gegeven Luc ? Of laat mijn geheugen me nu in de steek ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Crocus crewei
Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:36:33Misschien heeft Janis het ook wel wat moeilijk met de crewei... ik zit al een paar jaar te gluren tot hij weer in zijn lijst verschijnt, tevergeefs tot nu toe...  ::)
Ja crewei is ne lastige , heb ik momenteel ook niet meer in de collectie...Maar interessant om te horen dat mogelijk een ander substraat een oplossing bied Danny .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:34:48Ik heb er geen 'lelijke' gezien tussen de vier vormen Danny ondanks ze het zonder zwarte helmknoppen moeten doen !
Super mooie Crocus Luc , alleen heb ik hier ook nog nooit de juiste omstandigheden kunnen vinden of creëren....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 26 januari 2026, 22:38:32Het is nog even wachten op de echte krokuszondagen Kris
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 08:17:59Mee eens Danny. Maar als de bloemen voldoende ontwikkeld zijn dan wordt het tricky en kan je niet meer terug .Als ze dan een  aantal dagen zon en warmte missen om open te komen dan gaan ze na een paar dagen verwelken zonder dat ze zijn open gekomen. Iets wat we met ons soms grijs weer wel ne keer voor hebben.  En dan wil ik degene die in pot staan toch efkes helpen ...
Bij de de ene lukt dat al beter dan bij de andere .
Dit is Crocus bowlesianus die ik zondag maar net open kreeg binnen. Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie. Beschreven door Kerndorff &Pasche in 2015 . Groeigebied :Lycian Taurus, Antalya Province, Ka- trancik Dağlari, Hoogte  1400-1500 m.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:08:23Een super mooie soort Kris, en vrij bloeikrachtig zo te zien.  Had hij in zijn eerste jaar gebloeid ??
Jawel bloeide vorig jaar ook al Luc .