Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 januari 2026, 08:49:09Crocus biflorus 'Parkinsonii' . Maar ook dit blijft natuurlijk een zeer mooie soort. Hij staat hier al 10 jaar onbeschermd in de rotstuin en in de eerste jaren groeide hij niet aan. Maar nu lijkt hij toch op weg om een groepje te gaan vormen.

Hier nog geen bloei bij deze vorm Kris maar ze komen er ook aan . De eerste biflorus die hier bloeit is deze vorm van Dirk en staat op 2 verschillende plaatsen .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 januari 2026, 08:49:09Crocus biflorus 'Parkinsonii' . Maar ook dit blijft natuurlijk een zeer mooie soort. Hij staat hier al 10 jaar onbeschermd in de rotstuin en in de eerste jaren groeide hij niet aan. Maar nu lijkt hij toch op weg om een groepje te gaan vormen.
Citaat van: Danny Bonnez op 23 januari 2026, 19:41:12Hier nog geen bloei bij deze vorm Kris maar ze komen er ook aan . De eerste biflorus die hier bloeit is deze vorm van Dirk en staat op 2 verschillende plaatsen .

Ik vind ze ook altijd heel mooi met gesloten bloemen Danny . En het feit dat je ze gewoon buiten kan laten groeien is een heel flinke bonus!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 23 januari 2026, 17:54:27Dank je Kris voor je complimenten  ((4 . Vroeger in de periode van mijn bollenbed was ik geen voorstander van potcultuur . De resultaten waren toen ook niet slecht maar toch wat wisselvallig . Na te veel teleurstellingen besloot ik toch om de moeilijkere soorten in pot te gaan kweken . Ondertussen zit ik al aan 90 potten .  ))4  )--1 Sinds ik in pot kweek zijn de resultaten constanter en verlies ik amper nog soortjes . Dit is ook het geslacht waar ik het meest tijd in steek , veel observeren en notities maken !

Ik moet zeggen dat ik meer dan geïntrigeerd ben in de manier waarop je ze kan kweken in die mandjes Danny ! Want het zijn eigenlijk geen potten , toch ? Ik zal bij gelegenheid toch is moeten komen zien. Wat ik ook zeer merkwaardig vind is dat je die mandjes heel de winter onbeschermd buiten laat.Ik had altijd al gedacht dat ze in natte winters dan teveel nat krijgen ? Of is het net doordat er aan de zijkanten lucht aankan dat het goed komt ? Of krijgen ze bescherming als het te gortig wordt ? We kunnenmaar leren van mekaar  _07  _08  ((13   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 23 januari 2026, 18:02:26Deze soort heb ik al 12 jaar in de verzameling , met vallen en opstaan , maar uiteindelijk mijn beste resultaat tot nu toe . Is ook bijna nergens verkrijgbaar
Crocus hartmannianus

Weeral een favoriet. In de natuur staan er maar zeer weinig meer en de vindplaatsen worden angstvallig geheim gehouden ...Hij komt hier ook boven zag ik ...

Luc Scheldeman

Citaat van: Danny Bonnez op 23 januari 2026, 17:54:27Dank je Kris voor je complimenten  ((4 . Vroeger in de periode van mijn bollenbed was ik geen voorstander van potcultuur . De resultaten waren toen ook niet slecht maar toch wat wisselvallig . Na te veel teleurstellingen besloot ik toch om de moeilijkere soorten in pot te gaan kweken . Ondertussen zit ik al aan 90 potten .  ))4  )--1 Sinds ik in pot kweek zijn de resultaten constanter en verlies ik amper nog soortjes . Dit is ook het geslacht waar ik het meest tijd in steek , veel observeren en notities maken !
Ik ken het gevoel van het aangroeiende aantal potten maar al te goed.
Zonder dat je het beseft heb je er op een dag honderden. Soms vele honderden.....
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2026, 19:27:55Ook altijd één van de vroegste ..Crocus concinnus , een gift van Steve Garvie 6 jaar geleden ..(net voor de BREXIT )
Begint zich nun pas traag te vermeerderen.

Niet verkeerd, mooie zwarte accenten op de helmknoppen.

In 2023 schafte ik mij onderstaande Crocus Mawii/Concinnus aan bij JR, wist hij niet dewelke het was ?  Het stond zo op zijn lijst.  Hij bloeide nu pas voor het eerst.... zonder zwart aan de helmknoppen  --13  toch niet verkeerd.  ;)  Foto 1 en 2 zijn met een nieuwe pad genomen, 3 en 4 met de camera.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2026, 21:41:48Dank je Kris , 10 a 15 jaar geleden was dat "de uitdaging" om deze in leven te houden en was deze een van de weinige met volledig zwarte helmknoppen die we toen kenden en in de verzameling hadden . Ondertussen zijn er al meer soorten in omloop maar de vraag blijft welke we zullen kunnen houden op lange termijn ......misschien is de nubigena wel een van de beste soorten ?

Ook van hieruit mijn felicitaties voor je successen met good old nubigena Danny, bij mij was het lang niet altijd hosanna met de soort.  Sedert twee jaar heb ik hem nu ook nieuw aangekocht bij Janis en (voorlopig) doet die het nu uitstekend... Hij blijkt ook bloeikrachtig.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2026, 17:24:20Deze stond er vandaag mooi bij , dit is ook een favoriet en mooi om te hebben in de verzameling !

Crocus gembosii black style

De meeste gembosii vormen zijn best wel te kweken , de ene al wat moeilijker dan de andere ......

Hier is ook de eerste Crocus gembosii in bloei gekomen voor dit seizoen.  Eentje zonder zwarte stijl, helaas.  Op zich is de bloei zeker mooi te noemen, maar bij mij (is dit omdat ik hem bij de bloei binnen pak) wordt hij snel heel lang met omkieperen tot gevolg. De heel donkere stengel trekt mij ook wel aan.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 januari 2026, 09:46:56
Citaat van: Danny Bonnez op 23 januari 2026, 19:41:12Hier nog geen bloei bij deze vorm Kris maar ze komen er ook aan . De eerste biflorus die hier bloeit is deze vorm van Dirk en staat op 2 verschillende plaatsen .

Ik vind ze ook altijd heel mooi met gesloten bloemen Danny . En het feit dat je ze gewoon buiten kan laten groeien is een heel flinke bonus!

Helemaal mee eens Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 januari 2026, 09:51:34

Ik moet zeggen dat ik meer dan geïntrigeerd ben in de manier waarop je ze kan kweken in die mandjes Danny ! Want het zijn eigenlijk geen potten , toch ? Ik zal bij gelegenheid toch is moeten komen zien. Wat ik ook zeer merkwaardig vind is dat je die mandjes heel de winter onbeschermd buiten laat.Ik had altijd al gedacht dat ze in natte winters dan teveel nat krijgen ? Of is het net doordat er aan de zijkanten lucht aankan dat het goed komt ? Of krijgen ze bescherming als het te gortig wordt ? We kunnenmaar leren van mekaar  _07  _08  ((13   

We kunnen inderdaad heel wat leren van elkaar en iedereen heeft zo zijn specialiteiten . Je moet inderdaad eens komen zien Kris , dan kan ik je eens uitleggen en tonen hoe ik tewerk ga .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 januari 2026, 18:55:41
Ik ken het gevoel van het aangroeiende aantal potten maar al te goed.
Zonder dat je het beseft heb je er op een dag honderden. Soms vele honderden.....

Ik begrijp je helemaal Luc maar bij mij staat er toch een limiet op omdat ik ermee moet rondlopen gedurende het seizoen . Een vaste plaats kan ik ze niet geven
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 januari 2026, 16:24:35
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2026, 19:27:55Ook altijd één van de vroegste ..Crocus concinnus , een gift van Steve Garvie 6 jaar geleden ..(net voor de BREXIT )
Begint zich nun pas traag te vermeerderen.

Niet verkeerd, mooie zwarte accenten op de helmknoppen.

In 2023 schafte ik mij onderstaande Crocus Mawii/Concinnus aan bij JR, wist hij niet dewelke het was ?  Het stond zo op zijn lijst.  Hij bloeide nu pas voor het eerst.... zonder zwart aan de helmknoppen  --13  toch niet verkeerd.  ;)  Foto 1 en 2 zijn met een nieuwe pad genomen, 3 en 4 met de camera.

Mag er zeker zijn Luc , mooie soort ! al mijn concinnus vormen hebben ook geen zwarte helmknoppen . Zoals Kris al eens vertelde is dit eerder zeldzaam
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 januari 2026, 16:34:49
Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2026, 21:41:48Dank je Kris , 10 a 15 jaar geleden was dat "de uitdaging" om deze in leven te houden en was deze een van de weinige met volledig zwarte helmknoppen die we toen kenden en in de verzameling hadden . Ondertussen zijn er al meer soorten in omloop maar de vraag blijft welke we zullen kunnen houden op lange termijn ......misschien is de nubigena wel een van de beste soorten ?

Ook van hieruit mijn felicitaties voor je successen met good old nubigena Danny, bij mij was het lang niet altijd hosanna met de soort.  Sedert twee jaar heb ik hem nu ook nieuw aangekocht bij Janis en (voorlopig) doet die het nu uitstekend... Hij blijkt ook bloeikrachtig.

Dank je Luc , het is volop genieten van deze soort hé !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus sieberi is een ideale soort om er een verzameling van aan te leggen ! De variatie is eindeloos en ze zijn allemaal even mooi !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

In dit vijvermandje staan 3 vormen van Crocus concinnus , de middelste bloeit hier voor het eerst en ben uiteraard  benieuwd hoe de binnenkant eruit zal zien .....
Ieper , West-Vlaanderen