Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 februari 2026, 20:11:55Eerste bloem voor Crocus alexandri ....

Mooi contrast hé Kris , hier al een tijdje geleden in bloei .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 10:21:40
Citaat van: Luc Gilgemyn op Gisteren om 09:47:07Deze hier bloeit elk jaar trouw en vermeerdert langzaam.  Ik heb hem onder de naam Crocus vernus al blijf ik daarover twijfelen gezien de bloemvorm...  Moet ik toch nog eens achter aan gaan.  Hij is destijds gezaaid uit zaad van de SRGC.
Ik vind het een geweldige Crocus Luc  ((3  ((3  Ik herinner me dat je hem vorig jaar ook al toonde .
Het vernus en heuffelianus complex is super ingewikkeld geworden Luc ...Los van wat het werkelijk is kan je echt wel genieten van deze krokus !
Ik zag al gelijkaardige planten verschijnen op Facebook en ik las tussen de regels dat het dan om collecties gaat uit Slovenië . Soms ook onder de naam Crocus exiguus . Maar ik snap dat je graag uitsluitsel zou willen hebben ....

Ik begrijp je twijfels Luc , de bloemvorm is anders dan de normale komvormige vernus die we kennen uit de Alpenstreken  . In de grensstreek Slovenië & Kroatië is er een populatie vernus met fijne bloemblaadjes . Ik heb verschillende vormen uit deze streek gehad , zie foto van een van deze vormen . Uw vorm ziet er anders helemaal vernus uit en komt mogelijks uit deze streek ?
Ieper , West-Vlaanderen