Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2026, 08:30:04
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 september 2026, 13:46:55Nummertje 5 inmiddels ...een eerste mathewii vorm namelijk , Crocus mathewii 'Star of Belpinari '
Citaat van: Danny Bonnez op 28 september 2026, 17:36:38Schitterend Kris , een eerste echte topper !  ((3

We zijn beide fan van de mathewii's he Danny  ))4 Het is de eerste en eigenlijk zie ik van de andere nog niks boven komen ...

Jazeker Kris , een van de allermooiste herfstbloeiers vanwege de unieke kleurencombinatie ! Hier ook nog niets te zien   maar aan een vorm toch wat beweging te zien .... spannend afwachten hoe de bloei dit jaar zal verlopen bij mathewii......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 september 2026, 08:49:13Met deze Crocus speciosus 'Alba' komen we aan bij nummertje 6 . Met dank aan onze voorzitter !

Deze hoort er inderdaad bij in de verzameling Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 september 2026, 13:46:55Nummertje 5 inmiddels ...een eerste mathewii vorm namelijk , Crocus mathewii 'Star of Belpinari '

Verassend, zo vroeg? Hier nog niets te zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 september 2026, 21:58:25Verassend, zo vroeg? Hier nog niets te zien.
Ja meestal zijn die hier ook wat later Frankie ...ik heb nog diverse andere vormen en clones en die zie ik ook nog niet. Maar ja er moet er altijd eentje zijn die de spits afbijt natuurlijk.
En ik heb hem nog maar is voor de lens gehaald ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Tijd voor nr7 .....Crocus goulimyi ssp. leucanthus . Deze is afkomstig van het zuidoosten van de Peloponnesos  .Ik heb ze op 2 plekjes in de tuin. Typisch is de zeer lichte lavendelblauwe kleur die bij bepaalde lichtinval zelfs naar wit neigt. Ook deze breid zich gestaag uit...

Kris De Raeymaeker

Nog een tweede Crocus banaticus (de gewone vorm dan , de witte niet meegeteld)...
Door ze wat te spreiden op diverse locaties/plekjes doe je ook meteen aan het verlengen van de bloeitijd.Want je kent mijn stokpaardje ...ieder stukje tuin heeft zijn eigen micro klimaat. Dus deze zelfde clone/vorm (ze komen allemaal van oorsprong van dat ene zelfde bolletje)bloeit nu pas terwijl de eerste al enige dagen  is uitgebloeid. Gewoon omdat hij een ander plekje in de tuin kreeg aangemeten. 

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 08:45:54
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 september 2026, 21:58:25Verassend, zo vroeg? Hier nog niets te zien.
Ja meestal zijn die hier ook wat later Frankie ...ik heb nog diverse andere vormen en clones en die zie ik ook nog niet. Maar ja er moet er altijd eentje zijn die de spits afbijt natuurlijk.
En ik heb hem nog maar is voor de lens gehaald ...

Ja natuurlijk Kris , daar krijg je nooit genoeg van .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 09:00:04Tijd voor nr7 .....Crocus goulimyi ssp. leucanthus . Deze is afkomstig van het zuidoosten van de Peloponnesos  .Ik heb ze op 2 plekjes in de tuin. Typisch is de zeer lichte lavendelblauwe kleur die bij bepaalde lichtinval zelfs naar wit neigt. Ook deze breid zich gestaag uit...

Staat er ook heel mooi bij Kris  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 09:27:27Nog een tweede Crocus banaticus (de gewone vorm dan , de witte niet meegeteld)...
Door ze wat te spreiden op diverse locaties/plekjes doe je ook meteen aan het verlengen van de bloeitijd.Want je kent mijn stokpaardje ...ieder stukje tuin heeft zijn eigen micro klimaat. Dus deze zelfde clone/vorm (ze komen allemaal van oorsprong van dat ene zelfde bolletje)bloeit nu pas terwijl de eerste al enige dagen  is uitgebloeid. Gewoon omdat hij een ander plekje in de tuin kreeg aangemeten. 

Bij deze soort kan je ook uitstekende resultaten voorleggen Kris , heel mooi om te zien !  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier is er nog steeds weinig bloei , nog wat afwachten . Hier en daar enkele bloemen van nudiflorus en speciosus vormen en nog wat enkelingen die ik reeds getoond heb . Met de regen van maandag ontwikkeld zich nu een mooi groepje van Crocus kotschyanus  . Een soort die het vrij goed doet hier en soms vind ik een spontane zaailing die al dan niet blijvend zijn . Foto 3 en 4 spontane zaailingen in de klei en in de pure dolomiet
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 09:00:04Tijd voor nr7 .....Crocus goulimyi ssp. leucanthus . Deze is afkomstig van het zuidoosten van de Peloponnesos  .Ik heb ze op 2 plekjes in de tuin. Typisch is de zeer lichte lavendelblauwe kleur die bij bepaalde lichtinval zelfs naar wit neigt. Ook deze breid zich gestaag uit...
Citaat van: Danny Bonnez op Gisteren om 17:37:06Staat er ook heel mooi bij Kris  ((14
Ik heb er diverse Danny , eigen collecties en collecties van vrienden ...als je er ooit eens eentje van wil proberen laat je het maar weten ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op Gisteren om 17:49:39Hier is er nog steeds weinig bloei , nog wat afwachten . Hier en daar enkele bloemen van nudiflorus en speciosus vormen en nog wat enkelingen die ik reeds getoond heb . Met de regen van maandag ontwikkeld zich nu een mooi groepje van Crocus kotschyanus  . Een soort die het vrij goed doet hier en soms vind ik een spontane zaailing die al dan niet blijvend zijn . Foto 3 en 4 spontane zaailingen in de klei en in de pure dolomiet
In het voorjaar ga je weer als een pletwals over mij Danny .... -2(  -2(  -2(

Kris De Raeymaeker

Nog zo maar een willekeurig goulimyi groepje in de rotstuin ....gewoon in de Potentilla nitida  .....

Kris De Raeymaeker

De zuivere witte vorm van Crocus goulimyi durf ik echt wel als nr. 8 te benoemen ...
Ik heb er 2 van verschillende afkomst ...Deze had ik als Crocus goulimyi 'Mani White' .
Ik heb ook nog een andere zuivere witte die altijd iets later is . Dit is een collectie van onze eigen HVB die spijtig genoeg onze hobby heeft verlaten....