Colchicum in 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 januari 2026, 19:25:47

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 september 2026, 21:21:25Colchicum corsicum groeit hier het liefst in de klei , zowel in pot als in de tuin
Die doet het goed bij jou Danny!
Hier een eerste cupanii vorm namelijk Colchicum cupanii subsp. glossophyllum. Met dank aan de gulle schenker .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Hier doet Colchicum bivonae uit Pigadi op de Peloponnesus het elk jaar beter.
Dit jaar zit hij al aan zes bloemen en ik denk dat er nog komen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2026, 10:15:45Hier doet Colchicum bivonae uit Pigadi op de Peloponnesus het elk jaar beter.
Echt wel een topper Luc ... ((3  ((3  ((3 Maakt hij net zoveel en even grote bladeren aan als macrophyllum ?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2026, 11:00:50
Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2026, 10:15:45Hier doet Colchicum bivonae uit Pigadi op de Peloponnesus het elk jaar beter.
Echt wel een topper Luc ... ((3  ((3  ((3 Maakt hij net zoveel en even grote bladeren aan als macrophyllum ?

Merci Kris, zijn blad is bepaald kleiner dan dat van macrophyllum, het is ook aanzienlijk smaller, sorry ik heb geen foto van het loof, moet ik bij gelegenheid eens maken.

Nog eentje van enkele weken geleden, maar gezien de bloeikracht toch nog een keer laten zien : Colchicum agrippinum

Frankie Wulleman

Mooi, Luc, die kan dus ook buiten in de rotstuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:33:03

Mooi, Luc, die kan dus ook buiten in de rotstuin?

Jazeker Frankie, hij staat zelfs vlak naast de rotstuin in de gewone grond!

Luc Scheldeman

Nog eens Colchicum feinbruniae, een Oron Peri collectie.
Volgend jaar probeer ik deze in een nieuw aan te leggen bollenbed buiten.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 september 2026, 08:57:02Nog eens Colchicum feinbruniae, een Oron Peri collectie.
Volgend jaar probeer ik deze in een nieuw aan te leggen bollenbed buiten.

Mooi Luc , ola hoor ik daar een nieuw project ?

Thomas Eckert

Dat wilde ik net ook vragen...

Hoe moet ik me dat voorstellen? Een overdekte verhoogde plantenbak waarin de bollen niet in een pot zitten, maar direct in het substraat?

Als je tijd hebt, vertel er dan eens over als de gelegenheid zich voordoet.

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 september 2026, 08:57:02Volgend jaar probeer ik deze in een nieuw aan te leggen bollenbed buiten.

Leuk te horen Luc  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 28 september 2026, 12:28:55Dat wilde ik net ook vragen...

Hoe moet ik me dat voorstellen? Een overdekte verhoogde plantenbak waarin de bollen niet in een pot zitten, maar direct in het substraat?

Als je tijd hebt, vertel er dan eens over als de gelegenheid zich voordoet.
Het wordt iets zonder overdekking voor soorten die steeds moeilijker worden in pot.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Colchicum parlatoris uit Griekenland.
Deze soort is gemakkelijk te herkennen aan de aanzet van de bladeren die reeds zichtbaar zijn bij de bloei.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2026, 09:18:40Die doet het goed bij jou Danny!
Hier een eerste cupanii vorm namelijk Colchicum cupanii subsp. glossophyllum. Met dank aan de gulle schenker .
Deze Colchicum cupanii subsp. glossophyllum is nog verder op toerental gekomen ondertussen ..

Luc Scheldeman

Colchicum cupanii var. cousturieri
Jammer voor de foto dat sommige potten op één kant beginnen te bloeien.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Colchicum cupanii alba is ooit gestart als één bolletje in een zaaipot. Door boldeling werden er dit in een aantal jaren vier. Deze zomer is er één bol naar een bevriende liefhebber verhuisd waardoor ik voorlopig verder moet met drie planten. De dubbele bloem op twee van de bollen doet mij wel vermoeden dat dit niet voor lang zal zijn  :D
Torhout, West-Vlaanderen