Col du Pourtalet , Pyreneeën

Gestart door Danny Bonnez, 5 januari 2026, 21:44:54

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Omdat alles momenteel in de ijskast zit heb ik wat tijd gevonden voor nog een korte reportage . Vorige lente waren we een weekje op vakantie te Lourdes aan de voet van de Franse Pyreneeën . We maakten uiteraard ook wat tijd voor een daguitstap in de Pyreneeën . Ik ben al vrij veel in de Pyreneeën geweest op diverse plaatsen , meestal in de zomer en enkele keren in het najaar ( september) , maar nog nooit in de lente .

Op 6 mei 2025 stond er dus een verkenning van col du Pourtalet op het programma , ik was er ook al eens in september 2021 . Deze col is erg toegankelijk en bekend van de tour de France .

Toen we boven aankwamen op 1800 meter hoog was het er erg koud , amper 3 graden ! Het weer is er ook zoals overal erg wisselvallig , lenteweer afgewisseld met koudeprikken .

Enkele sfeerbeelden 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

We verkennen eerst de omgeving tussen de 1800 en 1600 meter en gaan zo langzaam terug naar beneden .

Deze reportage is een korte samenvatting van de belangrijkste planten die we konden spotten .

Wat er goed opviel waren de bloeiende narcissen , er komen hier meerdere soorten voor .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Het is me niet duidelijk of dit allemaal gaat om één soort ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Tijdens het fotograferen van de planten viel ik bijna over een (slapende) slang !  :o  -2(   Deze was best wel vrij groot en mogelijk ook gevaarlijk ?
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 22:01:15Tijdens het fotograferen van de planten viel ik bijna over een (slapende) slang !  :o  -2(   Deze was best wel vrij groot en mogelijk ook gevaarlijk ?

Als ik het goed zie is het een adder, maar weet niet welke soort. Die zijn natuurlijk wel giftig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 21:57:14Het is me niet duidelijk of dit allemaal gaat om één soort ?

Ik zou het niet kunnen zeggen, Danny. Zou dit allemaal N. pseudonarcissus kunnen zijn. We weten dat die soort vrij variabel kan zijn.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 21:54:24We verkennen eerst de omgeving tussen de 1800 en 1600 meter en gaan zo langzaam terug naar beneden .

Deze reportage is een korte samenvatting van de belangrijkste planten die we konden spotten .

Wat er goed opviel waren de bloeiende narcissen , er komen hier meerdere soorten voor .

Ik had niet gedacht dat die zo hoog konden groeien, Danny?

Kris De Raeymaeker

Oh nice om mee naar de Pyreneeën te kunnen trekken Danny!  Heel erg benieuwd wat je daar hebt kunnen spotten...Al een mooi begin . Ben niet genoeg thuis in het geslacht Narcissus maar ik vermoed dat Frankie gelijk heeft.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 21:44:54Omdat alles momenteel in de ijskast zit heb ik wat tijd gevonden voor nog een korte reportage . Vorige lente waren we een weekje op vakantie te Lourdes aan de voet van de Franse Pyreneeën . We maakten uiteraard ook wat tijd voor een daguitstap in de Pyreneeën . Ik ben al vrij veel in de Pyreneeën geweest op diverse plaatsen , meestal in de zomer en enkele keren in het najaar ( september) , maar nog nooit in de lente .

Op 6 mei 2025 stond er dus een verkenning van col du Pourtalet op het programma , ik was er ook al eens in september 2021 . Deze col is erg toegankelijk en bekend van de tour de France .

Toen we boven aankwamen op 1800 meter hoog was het er erg koud , amper 3 graden ! Het weer is er ook zoals overal erg wisselvallig , lenteweer afgewisseld met koudeprikken .

Enkele sfeerbeelden 

Goed idee Danny !  Iets om ons aan op te warmen !  ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 22:01:15Tijdens het fotograferen van de planten viel ik bijna over een (slapende) slang !  :o  -2(   Deze was best wel vrij groot en mogelijk ook gevaarlijk ?

Gelukkig was het in de vroege morgen koud, Danny, dan zijn ze nog niet actief, ze moeten eerst opwarmen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:42:35

Als ik het goed zie is het een adder, maar weet niet welke soort. Die zijn natuurlijk wel giftig.

Gelukkig was het heel koud en was die in rust , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:43:48
Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 21:57:14Het is me niet duidelijk of dit allemaal gaat om één soort ?

Ik zou het niet kunnen zeggen, Danny. Zou dit allemaal N. pseudonarcissus kunnen zijn. We weten dat die soort vrij variabel kan zijn.

Variabel is het juiste woord , Frankie ! Het kan inderdaad de plaatselijke vorm zijn van pseudonarcissus maar ook de subsp. die ze N. bicolor noemen .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:44:43
Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 21:54:24We verkennen eerst de omgeving tussen de 1800 en 1600 meter en gaan zo langzaam terug naar beneden .

Ik had niet gedacht dat die zo hoog konden groeien, Danny?

Ik lees hier dat ze tot 2200 meter hoog kunnen voorkomen , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 januari 2026, 09:01:14Oh nice om mee naar de Pyreneeën te kunnen trekken Danny!  Heel erg benieuwd wat je daar hebt kunnen spotten...Al een mooi begin . Ben niet genoeg thuis in het geslacht Narcissus maar ik vermoed dat Frankie gelijk heeft.

Altijd spannend om de bergen in te trekken hé Kris , zeker in het voorjaar ! Ben jij al ooit geweest in de Pyreneeën ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 januari 2026, 18:41:58
Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 21:44:54Omdat alles momenteel in de ijskast zit heb ik wat tijd gevonden voor nog een korte reportage . Vorige lente waren we een weekje op vakantie te Lourdes aan de voet van de Franse Pyreneeën . We maakten uiteraard ook wat tijd voor een daguitstap in de Pyreneeën . Ik ben al vrij veel in de Pyreneeën geweest op diverse plaatsen , meestal in de zomer en enkele keren in het najaar ( september) , maar nog nooit in de lente .

Enkele sfeerbeelden 

Goed idee Danny !  Iets om ons aan op te warmen !  ((12

Jazeker Luc , maar daarboven was het toch wel heel fris , amper 3 graden met af en toe een lichte sneeuwbui . Maar in de namiddag was het toch ineens heel warm  -2(
Ieper , West-Vlaanderen