Narcissus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 januari 2026, 18:58:43

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op  6 maart 2026, 18:22:57
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 maart 2026, 17:25:27
Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:58:57Ik strooi graag met lof Wim, die groep Mitimoto is outstanding...  maar die beauties van foto 3 en 4 mogen ze toch houden, sorry, 'Hideous gem of Gravesend' klinkt passender voor mij  --6

Sluit ik me eigenlijk bij aan Luc ...

LOL...Wacht maar, binnen een paar dagen komt er nog een "beauty" aan  :P  ;)

Hellup !!!!!  Toch niet die 'Wallonie' hoop ik ?? Al wil ik hier geen communautaire rel uitlokken ?  :-\  -2( 

Deze hier vind ik honderd duizend keer mooier.  Een al stokoude hybride : Narcissus 'The Usurper' (prachtige naam).  Ik heb hem al heel lang en komt nog van een gewaardeerd bollenman in de Vloanders...  -2(   Ik moest hem redden van 'overgroeiing' waar hij al die tijd stond, hij heeft nu weer licht en lucht.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:58:57Hellup !!!!!  Toch niet die 'Wallonie' hoop ik ?? Al wil ik hier geen communautaire rel uitlokken ?  :-\  -2( 

Speciaal voor jou, Mr. Luke..."You hate it or you love it"....

Narcissus 'Beauté de Wallonie'

Een Frans-Engelse vriend van mij beschrijft zo'n type planten als behorend tot de "Royston Vasey"-groep. ;D Voor wie dit niet kent, zoek maar eens op "Royston Vasey from The League of Gentlemen"
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op  9 maart 2026, 17:26:18
Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:58:57Hellup !!!!!  Toch niet die 'Wallonie' hoop ik ?? Al wil ik hier geen communautaire rel uitlokken ?  :-\  -2( 

Speciaal voor jou, Mr. Luke..."You hate it or you love it"....

Narcissus 'Beauté de Wallonie'

Een Frans-Engelse vriend van mij beschrijft zo'n type planten als behorend tot de "Royston Vasey"-groep. ;D Voor wie dit niet kent, zoek maar eens op "Royston Vasey from The League of Gentlemen"

Sorry Wim, uit gelijk welke groep hij komt, ik vind het een onding. Trouwens al die 'misvormde'  narcissen vind ik maar niks. Dan denk ik aan planten zoals 'Rip van Winkel' en dergelijke. Maar dat is natuurlijk ook maar mijn mening, anderen vinden dit dan misschien wel weer mooi.

Ik heb nog een bijkomende vraag. Ik heb ook een aantal pseudonarsissus maar de bollen delen zich nauwelijks of niet. Hoe zit het met deze vorm?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op  9 maart 2026, 21:38:19Sorry Wim, uit gelijk welke groep hij komt, ik vind het een onding. Trouwens al die 'misvormde'  narcissen vind ik maar niks. Dan denk ik aan planten zoals 'Rip van Winkel' en dergelijke. Maar dat is natuurlijk ook maar mijn mening, anderen vinden dit dan misschien wel weer mooi.

Ik heb nog een bijkomende vraag. Ik heb ook een aantal pseudonarsissus maar de bollen delen zich nauwelijks of niet. Hoe zit het met deze vorm?

LOL, zoek toch maar eens Royston Vasey op en je zal merken dat het de perfecte omschrijving is voor zo'n ondingen... ;) 
Maar "les goûts et les couleurs, on...."

Normaal delen ze zich wel goed, niet heel snel maar toch wel goed. In sommige populaties in het wild vind je echter voornamelijk éénlingen, dat zijn dan zaaipopulaties, dus als je er daar uit hebt, dan zal je lang mogen wachten op vegetatieve vermeerdering.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Narcissus triandrus , niet de botanische soort maar een commerciële vorm. Mogelijks 'Thalia'.
Staat al 8 jaar in de open rotstuin en wilde aanvankelijk niet goed bloeien.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 maart 2026, 10:19:28Narcissus triandrus , niet de botanische soort maar een commerciële vorm. Mogelijks 'Thalia'.
Kris, ik dacht dat Thalia wit is!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Narcissus  jonquilla
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 maart 2026, 10:19:28Narcissus triandrus , niet de botanische soort maar een commerciële vorm. Mogelijks 'Thalia'.
Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2026, 10:27:56Kris, ik dacht dat Thalia wit is!

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Herman ! ::)  Ik vermoed dat het 'Angels Tears ' is ....

Kris De Raeymaeker

Nog ne keer onze Narcissus triandrus...

Luc Scheldeman

Narcissus fernandesii in de rotstuin. De groep groeit langzaam aan door beperkt uitzaaien.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Enkele foto's uit de buurt van Cazorla waar Narcissus hedraeanthus voorkomt.
Deze soort komt in bloei na het afsmelten van de sneeuw en staat dan te bloeien in kletsnatte kleigrond.
De bloemen zijn in afmetingen vrij klein en liggen nagenoeg tegen de grond aan.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Iets helemaal anders is de natuurhybride Narcissus x montielanus die een kruising is tussen Narcissus blancoi en Narcissus coronatus (vroeger N. triandrus subsp. pallidulus). De drie soorten groeien op een habitat in open bladverliezend bos en op een hoogte boven de 1000m.
Op de foto's is duidelijk te zien dat de hybride kenmerken van beide ouders meedraagt.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 maart 2026, 12:38:28Iets helemaal anders is de natuurhybride Narcissus x montielanus die een kruising is tussen Narcissus blancoi en Narcissus coronatus (vroeger N. triandrus subsp. pallidulus). De drie soorten groeien op een habitat in open bladverliezend bos en op een hoogte boven de 1000m.
Op de foto's is duidelijk te zien dat de hybride kenmerken van beide ouders meedraagt.

Ongetwijfeld een interessante en heel knappe vondst Luc ! 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 maart 2026, 12:24:42Narcissus fernandesii in de rotstuin. De groep groeit langzaam aan door beperkt uitzaaien.

Wow , schitterend groepje  ((3  ((3

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 maart 2026, 12:30:45Enkele foto's uit de buurt van Cazorla waar Narcissus hedraeanthus voorkomt.
Deze soort komt in bloei na het afsmelten van de sneeuw en staat dan te bloeien in kletsnatte kleigrond.
De bloemen zijn in afmetingen vrij klein en liggen nagenoeg tegen de grond aan.

Ik sukkel er altijd een beetje mee ....en nu zie ik waarom ...Moet veel natter als hij gaat bloeien.Interessant om te zien , bedankt om te delen Luc !