Narcissus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 januari 2026, 18:58:43

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 maart 2026, 12:24:42Narcissus fernandesii in de rotstuin. De groep groeit langzaam aan door beperkt uitzaaien.

Een heel mooie soort die het bij mij ook goed doet
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 maart 2026, 12:30:45Enkele foto's uit de buurt van Cazorla waar Narcissus hedraeanthus voorkomt.
Deze soort komt in bloei na het afsmelten van de sneeuw en staat dan te bloeien in kletsnatte kleigrond.
De bloemen zijn in afmetingen vrij klein en liggen nagenoeg tegen de grond aan.

Heel mooi en bijzonder Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 maart 2026, 12:38:28Iets helemaal anders is de natuurhybride Narcissus x montielanus die een kruising is tussen Narcissus blancoi en Narcissus coronatus (vroeger N. triandrus subsp. pallidulus). De drie soorten groeien op een habitat in open bladverliezend bos en op een hoogte boven de 1000m.
Op de foto's is duidelijk te zien dat de hybride kenmerken van beide ouders meedraagt.

Knappe vondst en heel interessant te zien Luc !  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Niet de grootste bloemen op deze groep Narcissus bulbocodium maar wel ieder jaar een trouwe bloeier.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op  9 maart 2026, 17:26:18
Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:58:57Hellup !!!!!  Toch niet die 'Wallonie' hoop ik ?? Al wil ik hier geen communautaire rel uitlokken ?  :-\  -2( 

Speciaal voor jou, Mr. Luke..."You hate it or you love it"....

Narcissus 'Beauté de Wallonie'

Een Frans-Engelse vriend van mij beschrijft zo'n type planten als behorend tot de "Royston Vasey"-groep. ;D Voor wie dit niet kent, zoek maar eens op "Royston Vasey from The League of Gentlemen"

Die Frans-Engelse vriend van jou heeft het helemaal juist Wim !  Inteelt is nergens goed voor... ook niet voor Narcissen blijkbaar ! Wat jammer dat ze zich goed vermeerderen...  :o

Dan is Narcissus bulbocodium graellsii wel mooier vind ik persoonlijk...  -2(  Eén of andere 'vreter' vindt hem ook smakelijk blijkbaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 maart 2026, 12:24:42Narcissus fernandesii in de rotstuin. De groep groeit langzaam aan door beperkt uitzaaien.

Wow !  Schitterend schouwspel !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Narcissus  jonquilla

Narcissus bulbocodium en Muscari azureum

Narcissus obesus

Narcissus triandrus 'Thalia'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 25 maart 2026, 15:08:42Narcissus  jonquilla
Narcissus obesus
Narcissus obesus is hierbij mijn favoriet uit de reeks Herman ...wat een geweldig rijke bloei !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 maart 2026, 08:45:31
Narcissus obesus
Narcissus obesus is hierbij mijn favoriet uit de reeks Herman ...wat een geweldig rijke bloei !
Ja Kris, en die zaait zich ook uit.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 maart 2026, 08:45:31Narcissus obesus is hierbij mijn favoriet uit de reeks Herman ...wat een geweldig rijke bloei !
Citaat van: Herman Mylemans op 26 maart 2026, 08:47:28Ja Kris, en die zaait zich ook uit.
Krijgt hij daar veel zon Herman ?

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 maart 2026, 09:09:02
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 maart 2026, 08:45:31Narcissus obesus is hierbij mijn favoriet uit de reeks Herman ...wat een geweldig rijke bloei !
Citaat van: Herman Mylemans op 26 maart 2026, 08:47:28Ja Kris, en die zaait zich ook uit.
Krijgt hij daar veel zon Herman ?
Ja

Marc Coolens

Narcissus obesus

Mooie groepen Herman , N. obesus heb ik ook aangeschaft in Knechtsteden. Doet het bij u wel zeer goed . ((3
Narcis bulbocodium zaait hier ook volop uit zelfs aan de rand van het voetpad  , zeker 7-8 m verwijdert van de aanplant plaats.
Foto 1 naast de oprit , laatste naast voetpad.

Kris De Raeymaeker

Narcissus obesus
Hij gaat hier ook beginnen ....alleen wil het weer niet echt mee vandaag ...de ene bui na de andere

Herman Mylemans

Nu maartse buien, daarna aprilse grillen!  --13

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 30 maart 2026, 14:32:20Nu maartse buien, daarna aprilse grillen!  --13
Grillen in maart en buien in april .... -2(
Maar deze Narcissus triandrus verdraagt het zonder moeite en staat nu al enkele weken te schitteren in de rotstuin (tufsteen gedeelte)