Cyclamen 2026

Gestart door Herman Mylemans, 14 januari 2026, 17:56:02

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Cyclamen elegans is op volle toeren aan het komen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

Citaat van: Herman Mylemans op 14 januari 2026, 17:56:02Cyclamen elegans is op volle toeren aan het komen!

Staan er prachtig bij Herman!
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 14 januari 2026, 17:56:02Cyclamen elegans is op volle toeren aan het komen!

Wow , heel elegant Herman ! Doe het goed daar bij jou ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Ja, Danny en Kris, elegans zaait zich goed uit en is altijd vroeger in bloei dan de andere coum.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 15 januari 2026, 12:11:02Ja, Danny en Kris, elegans zaait zich goed uit en is altijd vroeger in bloei dan de andere coum.

Ik vind het zo vreemd dat je deze zelden ziet in tuinen en collecties ....

Kris De Raeymaeker

Cyclamen cyprium werd vroeger altijd afgedaan als niet voldoende winterhard...En met de vroegere winters zal dat wel zo geweest zijn vermoed ik. Maar nu geeft deze geen problemen meer en al de planten op de foto zijn spontane zaailingen die ik er nooit zelf heb geplant . Moeder natuur op zijn best ... 

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2026, 09:13:47Cyclamen cyprium werd vroeger altijd afgedaan als niet voldoende winterhard...En met de vroegere winters zal dat wel zo geweest zijn vermoed ik. Maar nu geeft deze geen problemen meer en al de planten op de foto zijn spontane zaailingen die ik er nooit zelf heb geplant . Moeder natuur op zijn best ...
Kris, de winters van -15°C en meer behoren tot het verleden (hopelijk). Cyclamen worden inderdaad weinig in de tuinen gebruikt. Ze worden in verhouding tot andere planten ook minder aangeboden.

Herman Mylemans

Cyclamen elegans

Bert Stegeman

heb sinds vorig jaar ook cyclamen in mijn voortuin staan
benieuwd wat ze gaan doen --11

Danny Bonnez

Citaat van: Herman Mylemans op 20 januari 2026, 15:00:33Cyclamen elegans

Heel mooi Herman , deze soort moet ik ook eens proberen !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Kris De Raeymaeker

Nog een Cyclamen soort die we naar mijn mening veel te weinig zien in collecties ...Cyclamen alpinum die hier nu volop bloeit en van ver is te spotten in de tuin. Het blad heeft wel wat afgezien van de regen en sneeuw maar de bloemen zijn intact. Je gaat misschien in de erg gelijkende en meer populaire C. coum veel meer bladvariaties vinden en toch heb ik een boontje voor deze alpinum. Met zo een naam moet je toch in onze tuinen aanwezig zijn ... ::)   

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 10:27:34Nog een Cyclamen soort die we naar mijn mening veel te weinig zien in collecties ...Cyclamen alpinum die hier nu volop bloeit en van ver is te spotten in de tuin. Het blad heeft wel wat afgezien van de regen en sneeuw maar de bloemen zijn intact. Je gaat misschien in de erg gelijkende en meer populaire C. coum veel meer bladvariaties vinden en toch heb ik een boontje voor deze alpinum. Met zo een naam moet je toch in onze tuinen aanwezig zijn ... ::)   
Kris, mooie foto, zeker op je buik gaan liggen!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 10:27:34Nog een Cyclamen soort die we naar mijn mening veel te weinig zien in collecties ...Cyclamen alpinum die hier nu volop bloeit en van ver is te spotten in de tuin. Het blad heeft wel wat afgezien van de regen en sneeuw maar de bloemen zijn intact. Je gaat misschien in de erg gelijkende en meer populaire C. coum veel meer bladvariaties vinden en toch heb ik een boontje voor deze alpinum. Met zo een naam moet je toch in onze tuinen aanwezig zijn ... ::)   
Citaat van: Herman Mylemans op 27 januari 2026, 10:33:08Kris, mooie foto, zeker op je buik gaan liggen!

Klopt Herman ! En dat was koud !! Je moet er iets voor over hebben of is het eerder een hoek af ? --3

Herman Mylemans

Kent iemand deze Cyclaam: Cyclamen coum 'Mary's Skylark'? Ziet er mij heel interessant uit.
C. coum subsp. coum f. coum 'Mary's Skylark' was registered on 13 November 2023 by Mary Saunders.  Based in Devon in the United Kingdom, Mary has been developing this cultivar since the 1980's.
Foto gevonden op https://www.cyclamen.org/plants/species/cyclamen-coum/cultivars/marys-skylark/
Ik veronderstel dat die moeilijk te vinden is.