Daphne 2026

Gestart door Herman Mylemans, 28 januari 2026, 18:31:11

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Daphne bholua 'Jacqueline Postill' is weer daar met zijn sterk geurende bloemen. Dus als je hem in de tuin zet zeker op een plaats waar je regelmatig langskomt. Dan kun je van zijn heerlijke parfum genieten!

In het arboretum in Kalmthout stond Daphne odora 'Walberton' in bloei. Van deze Daphne had ik nog nooit gehoord.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Ik zat al een tijdje op 'Jaqueline te wachten Herman !  Wat een verschijning en wat een geur moet dat geven !
Zelf ben ik de scheut ervan aan de vorst verloren een paar jaar geleden..  --13

Citaat van: Herman Mylemans op 28 januari 2026, 18:31:11In het arboretum in Kalmthout stond Daphne odora 'Walberton' in bloei. Van deze Daphne had ik nog nooit gehoord.

Heel bijzonder Herman, ook nog nooit van gehoord.  Ben je door de knieën gegaan om te ruiken ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 januari 2026, 17:43:24Ik zat al een tijdje op 'Jaqueline te wachten Herman !  Wat een verschijning en wat een geur moet dat geven !
Zelf ben ik de scheut ervan aan de vorst verloren een paar jaar geleden..  --13

Citaat van: Herman Mylemans op 28 januari 2026, 18:31:11In het arboretum in Kalmthout stond Daphne odora 'Walberton' in bloei. Van deze Daphne had ik nog nooit gehoord.

Heel bijzonder Herman, ook nog nooit van gehoord.  Ben je door de knieën gegaan om te ruiken ?
Nee Luc, in elk geval de geur van Jaqueline is veel sterker.

Rudi Berthels

Daphne x  rollsdorfii 'Arnold Cihlarz'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op 25 maart 2026, 11:46:10Daphne x  rollsdorfii 'Arnold Cihlarz'
Pracht exemplaar Rudi !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Niet eens zoveel jaar geleden werd van deze Daphne modesta verteld dat je deze zeker in een alpine house diende te kweken wilde je succes  hebben ....Voor wie naar de TV serie "het eiland" heeft gekeken ..."Zever , gezever ...." -2(  -2( Kan gewoon in de open rotstuin en zaait zich daar nog eens uit ...Dit is zo een spontane zaailing . Jonge planten (zaailingen)bloeien beter dan de oudere (moeder)plant !

Herman Mylemans

Daphne 'Tichborne' een oude kruising: D. collina x D. arbuscula. Hij blijft een goede bloeier en kan ook goed teruggesnoeid worden. Hij staat al 26 jaar in de tuin.

Frankie Wulleman

Topper der toppers. Deze iconische Daphne 'Michele' staat in de startblokken voor een uitmuntende prestatie. Ook in knop is deze plant reeds een lust voor het oog! Het vermeerderen blijft voor mij echter een struikelblok.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op  3 april 2026, 11:46:43Daphne 'Tichborne' een oude kruising: D. collina x D. arbuscula. Hij blijft een goede bloeier en kan ook goed teruggesnoeid worden. Hij staat al 26 jaar in de tuin.

Prachtig exemplaar, Herman. Moet ik ook nog maar eens zien aan te geraken.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:07:57
Citaat van: Herman Mylemans op  3 april 2026, 11:46:43Daphne 'Tichborne' een oude kruising: D. collina x D. arbuscula. Hij blijft een goede bloeier en kan ook goed teruggesnoeid worden. Hij staat al 26 jaar in de tuin.

Frankie, ik weet niet of die nog veel in omloop is.

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op  5 april 2026, 22:20:21
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:07:57

Frankie, ik weet niet of die nog veel in omloop is.

Daar vrees ik ook voor, Herman.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:06:27Topper der toppers. Deze iconische Daphne 'Michele' staat in de startblokken voor een uitmuntende prestatie. Ook in knop is deze plant reeds een lust voor het oog! Het vermeerderen blijft voor mij echter een struikelblok.

Zo zie je ze niet vaak Frankie ! Knal prestatie !  :o  :o  :o  :o

Kris De Raeymaeker

Heel goede vorm  is dat Herman !

Kris De Raeymaeker

Spontane zaailingen van Daphne modesta in de rotstuin ...Jonge planten (de zaailingen ) bloeien veel beter dan de oudere moederplant ...Ik vermoed dat dat in de natuur ook zo is en dat dit een natuurlijk proces is. Waarbij oudere planten gewoon wegvallen en vervangen worden door jongere energieke opvolgers.

Rudi Berthels

Op de voorkant Daphne hendersonnii Aurora en daarachter een Daphne modesta