Primula 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 februari 2026, 14:49:01

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Hmmm, leuk jaartal!! Iemand blijft graag in 2025  :P

Anyway, vandaag ook wat sleutelbloempjes, die schuchter aan hun bloei beginnen:

Primula 'Cies Verkest', jaren geleden geselecteerd en benaamd door Daniëlle Monbaliu
Primula 'Hallbarn Blue'
en Primula 'Lady Greer'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 11 maart 2026, 16:03:41Hmmm, leuk jaartal!! Iemand blijft graag in 2025  :P

)--1  -1(  --1  ((1

En ik kan het zelf niet aanpassen ... ???  ???
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Wim Boens op 11 maart 2026, 16:03:41Hmmm, leuk jaartal!! Iemand blijft graag in 2025  :P

Anyway, vandaag ook wat sleutelbloempjes, die schuchter aan hun bloei beginnen:

Primula 'Cies Verkest', jaren geleden geselecteerd en benaamd door Daniëlle Monbaliu
Primula 'Hallbarn Blue'
en Primula 'Lady Greer'

Die 25 veranderen in 26 is waarschijnlijk iets voor admin. Kris wordt al een dagje ouder nietwaar.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 11 maart 2026, 17:02:43Die 25 veranderen in 26 is waarschijnlijk iets voor admin. Kris wordt al een dagje ouder nietwaar.
Peis het ......je hebt me nochtans eerder gedwee gevolgd op dat verkeerde spoor Herman  :P  :P

Kris De Raeymaeker

Volop Primula allionii tijd ...en nog enkele andere ..
1 & 2 / Primula allionii 'Kath Dryden'
3 & 4 / Primula allionii 'Snowflake  '

Kris De Raeymaeker

Ook nog wat jongere planten ...

1/Primula 'Maria Talbot' (allionii hybride )
2/Primula allionii 'Judy Burrow' was al wat voller maar door een accidentje was er net voor de winter nog maar 1 rozetje over maar gelukkig hersteld de plant zich snel   
3/Primula allionii  'X-large - KD '
4/Primula 'Kate' (is dit hetzelfde als allionii 'Kate Evans ' ?)

Kris De Raeymaeker

1/ Primula allionii -  HJ 01/10 met kleinere bloemen , de plant moet dringend worden verplant want de bloei gaat achteruit wegens het ontbreken van voeding in het substraat .
2/ Primula allionii 'Red Wings ' , goeie kleur en ook nog een vrij jonge plant
3/ Hetzelfde geld voor Primula allionii 'OKO' (large eye)
4/ Primula allionii 'Charissa ' door Harry genoemd naar zijn dochter is hier al goed gesetteld

Kris De Raeymaeker

Tot slot nog :
1/Primula x 'Meridiana' ( ook bekend als P. x miniera) Dit is een kruising tussen P. allionii en P. marginata.
2 /Primula allionii 'Pinki', ook dringend aan verpotten toe ...bloei neemt af ...

Kris De Raeymaeker

Primula marginata 'Casterino ' tussen tufsteen en in een schaal. Heb er ook buiten maar die zijn altijd wat later..

Herman Mylemans

Kris, je begint al een grote collectie primula's te hebben. Ik heb er ooit ook veel geplant, maar ze zijn sterk verminderd in de tuin. Regelmatig stekken nemen is wel een must denk ik en dat heb ik niet gedaan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 17 maart 2026, 09:55:26Kris, je begint al een grote collectie primula's te hebben. Ik heb er ooit ook veel geplant, maar ze zijn sterk verminderd in de tuin. Regelmatig stekken nemen is wel een must denk ik en dat heb ik niet gedaan.

Daar heb je een punt Herman ...tot hiertoe vooral allionii's getoond en die moeten ook regelmatig worden gescheurd en ververst worden ...

Kris De Raeymaeker

Primula marginata 'Kremnica' , ooit verzameld in Slowakije vermoed ik ...

Kris De Raeymaeker

Primula allionii 'OKO' (large eye) zal hier de laatste bloeier worden van mijn allionii's ..
In de open tuin moeten de meeste marginata's nog beginnen bloeien maar deze Primula marginata 'Casterino' stond onder de oversteek van het tuinhuis deze winter en is daarom vroeger.

Kris De Raeymaeker

Primula x miniera 'Sepp Mayr' vooraan en P.x miniera 'The best ' achteraan ...
Deze staan nu 10 jaar in dit trogje en  het substraat werd natuurlijk in al die jaren niet ververst.Toch doen beide soorten het nog relatief goed zonder enige vorm van voeding. Ik zal ze toch eens moeten vernieuwen. Merk ook op waar ze op den duur het liefste gaan groeien ...onder de beschutting van de dwerg conifeer...Planten kunnen dan wel niet praten maar geven toch een richting aan.. 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 maart 2026, 22:01:35Primula marginata 'Kremnica' , ooit verzameld in Slowakije vermoed ik ...
Wat een geweldige kleur ...toch naar mijn mening ...