Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:26:50Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Mooie selectie Luc , is die Petrocoptis vroeger niet onder een andere naam verspreid ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 april 2026, 18:56:58In de achtertuin is het kleurenpalet op zijn mooist denk ik dan.
Prachtig Luc , doet me weer een beetje denken aan "Leonardslee  Gardens" ...uiteraard in miniatuur maar met dezelfde sfeer ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 april 2026, 18:54:22De natuur (en het forum) is duidelijk ontploft met het weer van de jongste weken.  Ik heb ook één en ander.
Globularia cordifolia heeft zich over de jaren van de helling naar beneden 'gegooid'...
Ramonde Nathaliae bloeit dit jaar heel goed.

Beiden erg bloeirijk Luc !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Allemaal mooi Luc maar vooral Aubrieta canescens intrigeert me omdat ik er hier zelden zoveel bloem aan krijg ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:15:38Anthyllis montana uit de Alpen
Aubrieta pinardii uit Turkije
Campanula saxifraga
Dodecatheion maedia alba
Knap Luc! En eens een Dodecathon in vol ornaat ...Hier toch altijd bescheiden ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:18:57Aethionema schistosum uit Turkije
Edraianthus zogovicii uit zaad gekweekt en de eerste keer in bloei
Genista subcapitata uit Bulgarije
Gladiolus italicus
Knap , is die Gladiolus niet heel vroeg ?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:16:14
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 22:08:53Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Klopt Luc ! Ik heb hem ook van jou en daar staat ook de vermelding 'pygmaea' bij ...Dus daar is geen twijfel mogelijk omdat jij en Frankie je eerste plant waarschijnlijk hebben betrokken van dezelfde bron, dus Noel Portier ..Ik zag hem in een buitenlandse tuin zonder de aanduiding 'pygmaea' en daar was de plant zonodig nog compacter ....Wanneer je gaat zoeken op internet vind je helaas weinig maar wel dat Iberis saxatilis ssp. corifolia  soms als synoniem wordt vermeld van  Iberis saxatilis  'pygmaea' .....Hoe dan ook zijn de meeste bronnen het erover eens dat het gewoon een vorm is van saxatilis. What's in a name ...Maar dat de bladrozetjes erg verschillen kan ik alleen  maar beamen , zowel bij de plant die ik van jou kreeg als van de plant die ik zag in de andere (buitenlandse )tuin.
Ik vond hem ook op enkele Tsjechische sites zonder de vermelding 'pygmaea' maar met vermelding dat de plant nooit de 3cm hoogte overschrijd ....Kan je daar als 'pygmaea' nog onder ? Dus zelf blijf ik bij mijn mening Frankie ....

Ik ben dan enigszins op het verkeerde been gezet. Op mijn label stond de vermelding 'pygmaea' er niet op. Dus vandaar dat ik dacht dat het een (grotere) andere vorm was.
Laat het er ons op dan misschien op houden dat de soort Iberis saxatiles var corifolia vrij variabel kan zijn. Dat het geen uniforme soort is? De toevoeging 'pygmaea' is er misschien ooit ingeslopen uit commercieel oogpunt?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

De aaibaarheid is 0, maar wat heb ik het voor deze Erinacea anthyllis 'Alhambra' met zijn donkere bloemen. Topper onder de toppers.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije

Dit heb ik al jaren als Aethionema armenum. Lijkt wat forser dan de uwe Luc?

Frankie Wulleman

Penstemon 'Six Hills' mag eveneens onder de toppers gerekend worden met zijn onwaarschijnlijk rijke bloei.

Frankie Wulleman

Er komen nu steeds meer en meer interessante planten in bloei. Twee verschillende vormen van Dianthus haematocalyx var. pindicola, beide uit zaad opgekweekt. En er moeten er nog een paar volgen. Ik heb gemerkt dat de variatie uit zaad vrij groot is. En allemaal zijn ze om ter mooist.

Frankie Wulleman

Ietsje bescheidener is Dianthus sylvestris (foto 1 en 2) en Dianthus praecox subsp praecoxb (foto 3 en 4)

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:16:14
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 22:08:53Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Klopt Luc ! Ik heb hem ook van jou en daar staat ook de vermelding 'pygmaea' bij ...Dus daar is geen twijfel mogelijk omdat jij en Frankie je eerste plant waarschijnlijk hebben betrokken van dezelfde bron, dus Noel Portier ..Ik zag hem in een buitenlandse tuin zonder de aanduiding 'pygmaea' en daar was de plant zonodig nog compacter ....Wanneer je gaat zoeken op internet vind je helaas weinig maar wel dat Iberis saxatilis ssp. corifolia  soms als synoniem wordt vermeld van  Iberis saxatilis  'pygmaea' .....Hoe dan ook zijn de meeste bronnen het erover eens dat het gewoon een vorm is van saxatilis. What's in a name ...Maar dat de bladrozetjes erg verschillen kan ik alleen  maar beamen , zowel bij de plant die ik van jou kreeg als van de plant die ik zag in de andere (buitenlandse )tuin.
Ik vond hem ook op enkele Tsjechische sites zonder de vermelding 'pygmaea' maar met vermelding dat de plant nooit de 3cm hoogte overschrijd ....Kan je daar als 'pygmaea' nog onder ? Dus zelf blijf ik bij mijn mening Frankie ....
Hoger dan die 3 cm zal hij hier toch ook niet zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Achillea x kellereri, nog afkomstig uit de kwekerij van Suenderman.

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:43:59
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:26:50Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Mooie selectie Luc , is die Petrocoptis vroeger niet onder een andere naam verspreid ?
Ik had tot voor kort nog nooit van deze naam gehoord maar ze bestaat wel degelijk. De plant komt van Gerrit ter info.
De bloemen lijken wat op deze van een dianthus.
Torhout, West-Vlaanderen