Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 08:33:17Hele collectie meiklokjes Wim ! In potten vanwege het potentieel om te woekeren ? Of vanwege de zeldzaamheid van bepaalde vormen ? Of woekeren die speciale vormen veel minder ?

Ja, vanwege het potentieel om te woekeren, maar sommige van die vormen kunnen wel gewoon in de tuin, want ze zijn veel minder groeizaam.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

De natuur (en het forum) is duidelijk ontploft met het weer van de jongste weken.  Ik heb ook één en ander.

Adonis vernalis
Globularia cordifolia heeft zich over de jaren van de helling naar beneden 'gegooid'...
Ramonde Nathaliae bloeit dit jaar heel goed.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

In de achtertuin is het kleurenpalet op zijn mooist denk ik dan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Mooie tuin Luc! Precies geen last van de droogte!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.
Armeria maritima in de witte versie
Aubrieta canescens
Aethionema armenum uit Turkije
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Achillea umbellata uit Griekenland
Alyssum propinquum met een mat van een halve cm. hoog, uit Turkije
Aquilegia bertolonii groeit in Italie, Zuid-Fraznkrijk en Slovenië
Erysimum pumilum uit onder andere Zwitserland
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Anthyllis montana uit de Alpen
Aubrieta pinardii uit Turkije
Campanula saxifraga
Dodecatheion maedia alba
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Aethionema schistosum uit Turkije
Edraianthus zogovicii uit zaad gekweekt en de eerste keer in bloei
Genista subcapitata uit Bulgarije
Gladiolus italicus
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Dicentra formosa 'Ivory Hearts'
Aethionema grandiflora
Genista depressa subsp. csikii (Jurasek collectie uit Servië)
Globularia trichosantha heeft wellicht de beste blauwe kleur bij de kogelbloemen
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 april 2026, 10:18:11
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:38:31Iberis saxatiles corifolia 'Pygmaea' is een zeer compacte later bloeiende soort. Deze staat hier al ruim 20 jaar en meet amper 20 cm doorsnede. Nog een product uit de kwekerij van Noël.
Een subspecies die je niet vaak meer tegen komt Frankie . Of de aanduiding 'Pygmaea ' er toe doet weet ik niet zeker want ik denk dat deze subspecies van saxatilis altijd veel kleiner en compacter blijft ? Alhoewel je er heel weinig over vind om dat te staven......
Ik zie nu dat ik deze plant ook vorig jaar cadeau kreeg van Luc . Zal wel van dezelfde bron gekomen zijn. Ik zag hem ooit in tuf tijdens een tuinreis en daar blijft hij nog kleiner !

Dat is het hem net, Kris, je vind er erg weinig over terug. En toch ben ik weer iets wijzer geworden. Deze plant met de toevoeging 'Pygmaae' doet er zeker iets toe. Heel toevallig kon ik dit voorjaar in Gent een plant op de kop tikken van Luc S. met de naam Iberis saxatiles var corifolia maar zonder de toevoeging 'Pygmaea'. Beide planten lijken in eerste instantie vrij goed op elkaar, doch de plant van Luc wordt een stukje hoger dan mijn plant en maakt langere scheuten. Er is dus wel degelijk een onderscheid.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 april 2026, 21:33:35
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 april 2026, 10:18:11
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:38:31Iberis saxatiles corifolia 'Pygmaea' is een zeer compacte later bloeiende soort. Deze staat hier al ruim 20 jaar en meet amper 20 cm doorsnede. Nog een product uit de kwekerij van Noël.
Een subspecies die je niet vaak meer tegen komt Frankie . Of de aanduiding 'Pygmaea ' er toe doet weet ik niet zeker want ik denk dat deze subspecies van saxatilis altijd veel kleiner en compacter blijft ? Alhoewel je er heel weinig over vind om dat te staven......
Ik zie nu dat ik deze plant ook vorig jaar cadeau kreeg van Luc . Zal wel van dezelfde bron gekomen zijn. Ik zag hem ooit in tuf tijdens een tuinreis en daar blijft hij nog kleiner !

Dat is het hem net, Kris, je vind er erg weinig over terug. En toch ben ik weer iets wijzer geworden. Deze plant met de toevoeging 'Pygmaae' doet er zeker iets toe. Heel toevallig kon ik dit voorjaar in Gent een plant op de kop tikken van Luc S. met de naam Iberis saxatiles var corifolia maar zonder de toevoeging 'Pygmaea'. Beide planten lijken in eerste instantie vrij goed op elkaar, doch de plant van Luc wordt een stukje hoger dan mijn plant en maakt langere scheuten. Er is dus wel degelijk een onderscheid.
Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Prachtige foto's Luc! Alles groeit precies goed bij jullie!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Citaat van: Herman Mylemans op 29 april 2026, 08:05:38Prachtige foto's Luc! Alles groeit precies goed bij jullie!
"Alles" is wat overdreven Herman. Maar er zijn momenteel weinig problemen te zien inderdaad.  Zolang we maar bijgieten !
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 22:08:53Bij mijn moederplant staat ook de aanvulling "pygmaea". Wellicht is de jonge plant wat opgerekt als stek maar dat zal in de volgende jaren wel verdwijnen.
Ik vind dat de vorm van de bladrozetjes heel apart is ten opzichte van de "normale" saxatiles-en
Klopt Luc ! Ik heb hem ook van jou en daar staat ook de vermelding 'pygmaea' bij ...Dus daar is geen twijfel mogelijk omdat jij en Frankie je eerste plant waarschijnlijk hebben betrokken van dezelfde bron, dus Noel Portier ..Ik zag hem in een buitenlandse tuin zonder de aanduiding 'pygmaea' en daar was de plant zonodig nog compacter ....Wanneer je gaat zoeken op internet vind je helaas weinig maar wel dat Iberis saxatilis ssp. corifolia  soms als synoniem wordt vermeld van  Iberis saxatilis  'pygmaea' .....Hoe dan ook zijn de meeste bronnen het erover eens dat het gewoon een vorm is van saxatilis. What's in a name ...Maar dat de bladrozetjes erg verschillen kan ik alleen  maar beamen , zowel bij de plant die ik van jou kreeg als van de plant die ik zag in de andere (buitenlandse )tuin.
Ik vond hem ook op enkele Tsjechische sites zonder de vermelding 'pygmaea' maar met vermelding dat de plant nooit de 3cm hoogte overschrijd ....Kan je daar als 'pygmaea' nog onder ? Dus zelf blijf ik bij mijn mening Frankie ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "