Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 april 2026, 13:00:48
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2026, 09:38:37
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:03:56Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Bloeit hier ook onder die naam Luc , maar mogelijk is de mijne een Carduncellus pinnatus .Heb hem zowel in de crevice als in de tufsteen waar hij ook al 10 jaar present is . Een erg ondergewaardeerde soort in mijn optiek .Verdiend echt een plekje in iedere rotstuin ..Wat wel opvalt is dat de kleur van de bloemen er bij mij toch anders uitziet ?
Het blad van beide soorten is sterk verschillend. Hieronder een foto van Carduncellus pinnatus die nu in bloei staat. 
De kleur van de bloemen bij beide soorten is inderdaad verschillend wat ik hier nu perfect kan vergelijken.
Het natuurlijke groeigebied van beide soorten is ook verschillend : voor C. rhaponticoides is dit Marokko & Algerije, voor C. pinnatus de Balearen-Sicilië-Malta-    N-Afrika.

Ik heb deze planten eigenlijk nooit aangeplant omdat ik dacht dat ze niet winterhard zouden zijn. Als ik nu zie dat sommige al 10 jaar in de tuin vertoeven moet ik die mening herzien. Is er iemand die deze planten nog zou aanbieden?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Iberis saxatiles corifolia 'Pygmaea' is een zeer compacte later bloeiende soort. Deze staat hier al ruim 20 jaar en meet amper 20 cm doorsnede. Nog een product uit de kwekerij van Noël.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:14:03Een nog piepkleine plant maar toch trekt ze de aandacht door de witte bloemen. 
Rhododendron 'Egret'

Nog klein, maar wel opvallend. Waar heb je hem vandaan, Luc?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Alysseum azoides.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:01:38Wie beweert dat gentianen bij ons niet goed bloeien moet maar eens naar deze pol kijken.
Gentiana angustifolius x Gntiana occidentalis alba

Deze kan wel tellen, Luc. Geef je ze enige voeding?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Afkomstig uit o.a. Bulgarije en Griekenland: Erysimum helveticum var. drenowskii, opgekweekt uit zaad, nu met de eerste bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:38:31Iberis saxatiles corifolia 'Pygmaea' is een zeer compacte later bloeiende soort. Deze staat hier al ruim 20 jaar en meet amper 20 cm doorsnede. Nog een product uit de kwekerij van Noël.
Een subspecies die je niet vaak meer tegen komt Frankie . Of de aanduiding 'Pygmaea ' er toe doet weet ik niet zeker want ik denk dat deze subspecies van saxatilis altijd veel kleiner en compacter blijft ? Alhoewel je er heel weinig over vind om dat te staven......
Ik zie nu dat ik deze plant ook vorig jaar cadeau kreeg van Luc . Zal wel van dezelfde bron gekomen zijn. Ik zag hem ooit in tuf tijdens een tuinreis en daar blijft hij nog kleiner !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker



Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:03:56Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2026, 09:38:37Bloeit hier ook onder die naam Luc , maar mogelijk is de mijne een Carduncellus pinnatus .Heb hem zowel in de crevice als in de tufsteen waar hij ook al 10 jaar present is . Een erg ondergewaardeerde soort in mijn optiek .Verdiend echt een plekje in iedere rotstuin ..Wat wel opvalt is dat de kleur van de bloemen er bij mij toch anders uitziet ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 april 2026, 13:00:48Het blad van beide soorten is sterk verschillend. Hieronder een foto van Carduncellus pinnatus die nu in bloei staat. 
De kleur van de bloemen bij beide soorten is inderdaad verschillend wat ik hier nu perfect kan vergelijken.
Het natuurlijke groeigebied van beide soorten is ook verschillend : voor C. rhaponticoides is dit Marokko & Algerije, voor C. pinnatus de Balearen-Sicilië-Malta-    N-Afrika.
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:34:38Ik heb deze planten eigenlijk nooit aangeplant omdat ik dacht dat ze niet winterhard zouden zijn. Als ik nu zie dat sommige al 10 jaar in de tuin vertoeven moet ik die mening herzien. Is er iemand die deze planten nog zou aanbieden?
Ze zijn zonder meer winterhard Frankie !!! Eén van mijn 2 planten kwam nog van Flora Montana (de oudste in het tufgedeelte ) De tweede weet ik niet meer. Je ziet ze de laatste tijd weer niet veel meer aangeboden. Ik krijg er ook zaden aan maar tot op heden geen kieming. Misschien dat ik nu eentje gekiemd heb ...Ik kan je deze soorten heel erg aanraden. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

#128
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 april 2026, 13:00:48Het blad van beide soorten is sterk verschillend. Hieronder een foto van Carduncellus pinnatus die nu in bloei staat. 
De kleur van de bloemen bij beide soorten is inderdaad verschillend wat ik hier nu perfect kan vergelijken.
Het natuurlijke groeigebied van beide soorten is ook verschillend : voor C. rhaponticoides is dit Marokko & Algerije, voor C. pinnatus de Balearen-Sicilië-Malta-    N-Afrika.
Eindelijk wordt mijn twijfel over de naam van mijn plant een keer weg genomen Luc  ((3  ((3
Ook op Facebook was er al veel over en weer gechat over de juiste naamgeving van mijn plant maar nu zie ik aan de hand van jouw foto's het duidelijk verschil. Mijn 2 planten zijn dus wel degelijk Carduncellus pinnatus. De kracht van ons forum komt weer een keer naar boven. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Bijna mei, dus nog wat meer meiklokjes...

Convallaria keiskei, shiro shima fu.Een selectie van het Japanse meiklokje, de naam is geen cultivarnaam, maar een beschrijving, betekent letterlijk "wit-bont in strepen".
Convallaria majalis 'Aurea', met gele bladeren.
Convallaria majalis 'Mary Brooks', ik zie geen verschil met de vorige ('Aurea').
Convallaria majalis 'Green Tapestry'.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Convallaria majalis 'Hofheim' (2 maal)
en Convallaria majalis 'Zebra'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

#131
Convallaria majalis 'Rosea' met zijn roze bloemetjes.
En Convallaria majalis 'Lucy', ook met roze bloemetjes, maar dan met gestreept blad.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Hele collectie meiklokjes Wim ! In potten vanwege het potentieel om te woekeren ? Of vanwege de zeldzaamheid van bepaalde vormen ? Of woekeren die speciale vormen veel minder ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:39:26
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:14:03Een nog piepkleine plant maar toch trekt ze de aandacht door de witte bloemen. 
Rhododendron 'Egret'

Nog klein, maar wel opvallend. Waar heb je hem vandaan, Luc?
Gekocht op de plantenmarkt van Utrecht denk ik, zou van Herman kunnen zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:48:23
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 18:01:38Wie beweert dat gentianen bij ons niet goed bloeien moet maar eens naar deze pol kijken.
Gentiana angustifolius x Gentiana occidentalis alba

Deze kan wel tellen, Luc. Geef je ze enige voeding?
Ik geef eigenlijk nooit voeding aan planten in de tuin. Dus neen.
Alleen bolgewassen krijgen wat kalium meststof op het einde.
Torhout, West-Vlaanderen