Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:08:14Chamaecytisus gueneri van Martijn (denk ik).
Als ik mij goed herinner was er iets met die naam ?   Kris ?
Dit is wel degelijk de echte gueneri Luc ! O.a. te herkennen aan de tweekleurige bloemen (oranje + geel) Maar er zijn inderdaad planten in omloop die op gueneri lijken maar het niet zijn.En je hebt er bloemen op !!! :o  :o Duidelijk dat hij ook de warmte van je frame nodig heeft om tot bloei te komen ..Hier bloeide hij voorlopig nog niet in de crevice.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker


Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 12:04:57Nog een goede Phlox mijn inziens is Phlox subulata 'Alexander's Surprise'....
Veel kleur en ook naar mijn mening een goede kleur ....
Ik heb ze al een paar keer bij gehad op onze mini sales op de bijeenkomst maar als ze niet bloeien gaat iedereen er uiteraard aan voorbij ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 20:51:55Wordt deze als subulata soort uiteindelijk niet wat groot ?
Zou best kunnen Luc. Daarom staat hij ook niet in de crevice maar elders...We kunnen altijd stekken en weer van kleiner beginnen....En ondertussen genieten we toch van het kleuren pallet...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

#92
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:48:58Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 06:29:04Deze plant is hier ook wat wisselvallig in succes. Met een afdekking in de winter tegen teveel regen lukt het redelijk.

Ik heb deze vorm hier al 10 jaar onbeschermd in de rotstuin en zelfs op een lager stukje waar het toch nog wat natter is .Na sommige natte winters ziet hij er na de winter wat flets uit maar hij hersteld zich altijd goed. De bloei is in bepaalde jaren heel goed (zoals in 2021 -zie foto. 3 ) en in andere jaren wat minder. Vorig jaar begon hij in 1 keer toch achteruit te gaan. Ik denk een beetje door ouderdom en/of gebrek aan voeding of de combinatie van beiden .Ik heb dan ook prompt stekjes genomen en deze zowel op de oude als enkele  andere nieuwe plekjes geplant. De kleintjes zijn al aan het bloeien. (zie foto 1 & 2  ) Ik heb altijd de indruk gehad dat ze zeker ook niet te droog mogen staan in de lente en zomer ? Goed on eens andere ervaringen te horen!       
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:27:04Opgekweekt uit zaad: Thlapsi bellidifolium.
Een heel leuke rotsplant Frankie , maar was hier nooit lang levend ...Hopelijk heb je andere ervaringen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:05:05Ook opgekweekt uit zaden en dit jaar voor de eerste keer bloei.
Deze Edraianthus graminifolius subsp. murbeckii zou groeien in Bosnie-Hercegovina op een hoogte van 2140m volgens de commentaar in de zaadlijst.
Voor een graminifolius lijkt hij op het eerste zicht erg klein.
Heeft er iemand deze ooit al eens gezaaid en in bloei gehad ??
We moeten wel beginnen met te vertellen dat dit een prachtige plant/soort is Luc ! Eentje die iedereen wel wil in de rotstuin (moest je er nog ergens iets van over hebben  -2(  -2( ) Maar ik associeer ook niet direct het kortere blad met graminifolius .Nu ik had nog niet eerder gehoord van een subspecies met de naam murbeckii. Deze is nieuw voor mij. Met zijn meer gedrongen groei lijkt hij eerder naar soorten als serpyllifolius te neigen. En als je dan gaat google-en is dat niet verwonderlijk  --11  Want volgens KEW noemt de plant officieel Edraianthus x murbeckii en dat maal teken staat er natuurlijk niet voor niks. Het zou inderdaad een natuurhybride zijn tussen graminifolius en serpyllifolius...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:37:31De oude klassieker Erigeron flettii 'Distel'.
Niks mis met de "klassiekers" Frankie ...vraag maar aan onze voorzitter ... ;D  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:36:07De kleine Erigeron leiomerus is hier niet altijd even rijkbloeiend. Dit seizoen doet hij het heel goed.
Die moet ik me toch ook eens zien aan te schaffen Frankie  ))4  ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 21:42:21Nog eventjes de aandacht vestigen op deze Phlox, nu we er toch over bezig zijn. Deze naamloze zaailing bevindt zich al enkele jaren in de rotstuin en wordt met zijn 20 cm doorsnede niet al te groot en bloeit elk jaar zeer uitbundig met donkere grote bloemen. De bloemen zijn merkelijk groter dan de bekende 'Zigeunerblut' die echter niet altijd betrouwbaar bloeit.
Frankie , is dat degene waarvan je me een plantje bezorgde ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eberhard Proessdorf

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 april 2026, 11:16:31
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:48:58Aubrieta 'Elsa Lancaster' doet het hier beter in een overdekte trog dan in de rotstuin.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 april 2026, 06:29:04Deze plant is hier ook wat wisselvallig in succes. Met een afdekking in de winter tegen teveel regen lukt het redelijk.

Ik heb deze vorm hier al 10 jaar onbeschermd in de rotstuin en zelfs op een lager stukje waar het toch nog wat natter is .Na sommige natte winters ziet hij er na de winter wat flets uit maar hij hersteld zich altijd goed. De bloei is in bepaalde jaren heel goed (zoals in 2021 -zie foto. 3 ) en in andere jaren wat minder. Vorig jaar begon hij in 1 keer toch achteruit te gaan. Ik denk een beetje door ouderdom en/of gebrek aan voeding of de combinatie van beiden .Ik heb dan ook prompt stekjes genomen en deze zowel op de oude als enkele  andere nieuwe plekjes geplant. De kleintjes zijn al aan het bloeien. (zie foto 1 & 2  ) Ik heb altijd de indruk gehad dat ze zeker ook niet te droog mogen staan in de lente en zomer ? Goed on eens andere ervaringen te horen!     

Ik heb mijn 'Elsa Lancaster' al meer dan 25 jaar! Ze groeit en bloeit hier zowel in de volle zon als in de halfschaduw goed en bloeit zeer rijkelijk. Ik heb haar nog nooit tegen vocht hoeven beschermen. Ze laat zich ook heel gemakkelijk via stekken vermeerderen.
Ik vind vooral de prachtige bloemkleur erg mooi!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eberhard Proessdorf op 24 april 2026, 11:57:00Ik heb mijn 'Elsa Lancaster' al meer dan 25 jaar! Ze groeit en bloeit hier zowel in de volle zon als in de halfschaduw goed en bloeit zeer rijkelijk. Ik heb haar nog nooit tegen vocht hoeven beschermen. Ze laat zich ook heel gemakkelijk via stekken vermeerderen.
Ik vind vooral de prachtige bloemkleur erg mooi!

Ligt ook een beetje in de lijn van mijn ervaringen Eberhard ...alleen heel lange/extreme droogte heeft hij volgens mij minder graag ?Zo zien we maar weer dat iedere tuin verschillend is als we kijken naar de ervaringen van Luc en Frankie. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:15:57Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.

😍

Luc...
Ik ben ook dol op Matthiola trojana.

Vanwege haar herkomst heb ik ze in de winter ook tegen vocht beschermd... maar niet alle exemplaren. En wat kan ik zeggen... het exemplaar met de afdekking heeft de winter niet overleefd. Op twee andere plekken stonden ze volledig bloot aan de elementen en zien ze er heel goed uit. Gek... toch?

Omdat de bloemen bij mij nog niet open zijn, kun je het blad nog goed zien, wat ik bijzonder mooi vind.

Al met al een mooie, compacte soort, waar ik hopelijk nog lang van kan genieten...

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 24 april 2026, 14:22:13
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 21:15:57Twee vertegenwoordigers van het geslacht Matthiola uit Turkije die hier leven in één van de troggen.
In de winter hebben beide afscherming tegen regen nodig wat ze minder geschikt maken voor de doorsnee rotstuin.

😍

Luc...
Ik ben ook dol op Matthiola trojana.

Vanwege haar herkomst heb ik ze in de winter ook tegen vocht beschermd... maar niet alle exemplaren. En wat kan ik zeggen... het exemplaar met de afdekking heeft de winter niet overleefd. Op twee andere plekken stonden ze volledig bloot aan de elementen en zien ze er heel goed uit. Gek... toch?

Omdat de bloemen bij mij nog niet open zijn, kun je het blad nog goed zien, wat ik bijzonder mooi vind.

Al met al een mooie, compacte soort, waar ik hopelijk nog lang van kan genieten...
De plant staat hier wel in een trog onder afscherming, maar de trog krijgt wel water tijdens de wintermaanden.
Misschien was dat het probleem ?   Uitgedroogd ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Wie beweert dat gentianen bij ons niet goed bloeien moet maar eens naar deze pol kijken.
Gentiana angustifolius x Gntiana occidentalis alba
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Nog zo een plant waarvan ik steeds verwonderd ben dat ze na de wintger nog leeft.
Ondertussen is ze al minstens 10 jaar oud.
Carduncellus rhaponticoides
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Ik heb altijd een interesse gehad in kleine compacte wilgensoorten.
Deze Salix nivalis is er één van. Een plant voor een koelere plantplaats.
Torhout, West-Vlaanderen