Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2026, 21:29:23Bij aankomst op het plateau lijkt het op een teleurstelling te zullen uitdraaien. Het plateau is gekende voor zijn grote hoeveelheden narcissus, erythronium en crocus. We zien echter alleen uitgebloeide planten waarvan sommige al in zaad staan. We zijn hier dus te laat...  --13
Bovendien staat er die dag een zeer harde en ijzige wind op het plateau met een gevoelswaarde van -5 °C. Het lijkt hier op een sisser te zullen uitdraaien. Toch laten we ons niet kennen en besluiten via dit poortje het weidegebied in te trekken. Je weet nooit wat we er kunnen aantreffen.

Deze omgeving is me natuurlijk wel bekend Frankie , al was ik er nog nooit met goed weer . Ik kijk uit naar uw ervaringen daar !!!  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

En na een tijdje stappen bemerken we dan toch de eerste velden met Narcissus pseudonarcissus. We zien ze met honderden, duizenden, ja vele tienduizenden. Ze komen er massaal voor.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Hier krijgt men niet genoeg van natuurlijk.

Frankie Wulleman

De foto's lijken erg vrolijk met die zon en blauwe lucht, maar ik kan je verzekeren dat het er bitter koud is. De wind blaast ongenadig over de vlakte. Mijn madam loopt er verkleumd bij.

Frankie Wulleman

Hier zie je Narcissus pseudonarcissus in combinatie met Ranunculus kuepferi die hier eveneens met honderdduizenden, zo niet miljoenen exemplaren staat.

Frankie Wulleman

En bij wegsmeltende sneeuwveldjes duiken dan ook de eerste nog bloeiende crocussen op. Allemaal crocus vernus.

Frankie Wulleman

Hier krijg je een echt lentegevoel van.

Frankie Wulleman

Nog wat.

Frankie Wulleman

Mijn madam kon er ook wel van genieten met het nodige gebibber op deze ijskoude, maar kleurrijke plaats.

Frankie Wulleman

Nadat ik Erythronium dens canis met vele duizenden heb gezien, die reeds in zaad stonden, bemerk ik dan toch op de koelere plekjes waar nog sneeuw ligt, vele planten die toch nog aan de bloei moeten beginnen. Eerst nog planten met gesloten of licht geopende bloemen, vanwege de koude.

Frankie Wulleman

En dan zie je ze overal opduiken, ook tussen de crocussen. Daarbij vind ik ook het opvallende gevlekte blad erg intrigerend.

Frankie Wulleman

En wanneer het winterzonnetje het zaakje rond de middag toch een beetje begint op te warmen, beginnen de bloemen zich dan toch uiteindelijk te openen. De eerste keer ook dat ik deze hondstand in de natuur kan zien. 

Frankie Wulleman

Een exemplaar met wat donkerder bloemen. Over het algemeen is de megapopulatie vrij uniform van kleur.

Frankie Wulleman

Schitterend toch, ik had nooit kunnen vermoeden aan het begin van de dag, dat ik ze zo mooi voor de lens zou krijgen.

Frankie Wulleman

Fotogenieke planten zijn het, maar niet zo eenvoudig te fotograferen.