Mijn ervaring met de aanleg van een rotstuin

Gestart door Steven Vlaeyen, 15 juni 2026, 12:41:54

Vorige topic - Volgende topic

Steven Vlaeyen

Een rotstuin aanleggen kun je vergelijken met het leggen van een puzzel: alle stukjes moeten uiteindelijk mooi in elkaar passen. Ook na de aanleg blijven er daarom aanpassingen nodig, vooral wat betreft de keuze van de planten. Mijn rotstuin is eerder een mini-uitvoering, waardoor elke plant extra opvalt en de juiste verhoudingen belangrijk zijn.
Toen ik begon, had ik weinig ervaring met welke planten het best tot hun recht komen in een rotstuin. Daarom ben ik op zoek gegaan naar informatie via websites, plantenkwekers en verkopers. Bij mijn keuze heb ik onder andere gelet op planten die bijen en vlinders zouden aantrekken. Intussen heb ik echter gemerkt dat de informatie die hierover wordt gegeven niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Sommige planten blijken veel minder aantrekkelijk voor insecten dan verwacht.
De belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat laagblijvende planten vaak de beste keuze zijn voor een kleine rotstuin. Op het hoogste punt van mijn tuin staan drie dwergconiferen. Die passen perfect in het geheel en zorgen voor structuur zonder te overheersen. Op lagere niveaus heb ik echter ook enkele hoger bloeiende planten gezet. Inmiddels merk ik dat deze de tuin optisch verkleinen en een te druk beeld creëren.
Daarom heb ik besloten om deze hogere planten te verwijderen en te vervangen door laagblijvende soorten die beter aansluiten bij de schaal van de tuin. Welke planten dat precies zullen worden, moet ik nog verder uitzoeken. De rotstuin blijft dus een werk in uitvoering, waarbij ik al doende blijf leren en bijsturen.

Luc Scheldeman

Citaat van: Steven Vlaeyen op 15 juni 2026, 12:41:54Een rotstuin aanleggen kun je vergelijken met het leggen van een puzzel: alle stukjes moeten uiteindelijk mooi in elkaar passen. Ook na de aanleg blijven er daarom aanpassingen nodig, vooral wat betreft de keuze van de planten. Mijn rotstuin is eerder een mini-uitvoering, waardoor elke plant extra opvalt en de juiste verhoudingen belangrijk zijn.
Toen ik begon, had ik weinig ervaring met welke planten het best tot hun recht komen in een rotstuin. Daarom ben ik op zoek gegaan naar informatie via websites, plantenkwekers en verkopers. Bij mijn keuze heb ik onder andere gelet op planten die bijen en vlinders zouden aantrekken. Intussen heb ik echter gemerkt dat de informatie die hierover wordt gegeven niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Sommige planten blijken veel minder aantrekkelijk voor insecten dan verwacht.
De belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat laagblijvende planten vaak de beste keuze zijn voor een kleine rotstuin. Op het hoogste punt van mijn tuin staan drie dwergconiferen. Die passen perfect in het geheel en zorgen voor structuur zonder te overheersen. Op lagere niveaus heb ik echter ook enkele hoger bloeiende planten gezet. Inmiddels merk ik dat deze de tuin optisch verkleinen en een te druk beeld creëren.
Daarom heb ik besloten om deze hogere planten te verwijderen en te vervangen door laagblijvende soorten die beter aansluiten bij de schaal van de tuin. Welke planten dat precies zullen worden, moet ik nog verder uitzoeken. De rotstuin blijft dus een werk in uitvoering, waarbij ik al doende blijf leren en bijsturen.
Klopt helemaal dat de keuze van de planten bepaald wordt door de omvang van de schaal/trog/tuin.
Ideaal voor jou zijn matvormende planten met trage groei en kleine kussenvormers lijkt mij.
Bij de aanschaf van jonge planten (die dan soms nog klein lijken) moet je wel altijd navragen hoe het uiteindelijke groeigedrag in de toekomst zal zijn. Daarvoor kun je met vragen altijd op dit forum terecht.
Torhout, West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

Bedankt voor reactie, misschien zou je advies willen geven over geschikte soorten planten voor mijn rotstuintje. Als je suggesties of ervaringen hebt, hoor ik die graag.

Luc Scheldeman

Citaat van: Steven Vlaeyen op 15 juni 2026, 19:47:22Bedankt voor reactie, misschien zou je advies willen geven over geschikte soorten planten voor mijn rotstuintje. Als je suggesties of ervaringen hebt, hoor ik die graag.
Geen probleem.
Kun je wat beelden met ons delen als info ?
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Het is belangrijk om te weten hoe groot uw rotstuin is, Steven, en naar welke soorten uw voorkeur gaat. Verder is het plantenbestand ook wel wat afhankelijk hoe zonnig die gelegen is en op welke grond je zit. Wat bij de ene goed groeit, kan het bijvoorbeeld bij iemand anders minder goed doen.

Je wilt graag bijen en vlinders in de tuin. Beide groepen hebben een aparte voorkeur voor planten. Vlinders voelen zich vaak nogal aangetrokken door hoge schermbloemige planten in de tuin. Dan moet je ook nog bedenken dat veel vlinders zelfs een voorkeur hebben voor een bepaalde plant. De koninginnepage bijvoorbeeld heeft een grote voorliefde voor venkel, maar dat is een plant die manshoog komt.

Bijen kan je op een groot scala aan planten zijn, zolang ze maar nectar geven. Een van de eerste waardplanten in het vroege voorjaar is de sleedoorn, waarop je ze massaal kan zien dan. Maar in de rotstuin moet je vooral denken aan kruidachtige rotsplanten zoals Thymus en Oregano, waar ze gek op zijn. Veel tijmsoorten die laag over de bodem groeien, kunnen echter vlug grotere oppervlaktes innemen. Kleine Oregano lijkt dan een beter alternatief. Ik denk bijvoorbeeld aan Oregana amanum. Anthyllis hermannia minor, is een bijenlokker bij uitstek, maar wordt voor een kleine rotstuin gauw te groot. Hetzelfde geldt voor Erinacea anthyllis, de bijen komen graag op de bloemen af. Allium senescens die hartje zomer bloeit is eveneens een magneet voor bijen. Denk ook aan vroege bolgewassen aan het eind van de winter zoals crocus en galanthus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

Bedankt voor uitvoerige uitleg. Hier foto's plaatsen moet ik als digibeet nog uitzoeken hoe dat kan. De rotstuin is een ongelijkzijdige driehoek. 5,40 x 3,60 x 4,50m. Een groot gedeelte van de dag is het daar zonnig.

Steven Vlaeyen

Citaat van: Luc Scheldeman op 15 juni 2026, 20:22:20
Citaat van: Steven Vlaeyen op 15 juni 2026, 19:47:22Bedankt voor reactie, misschien zou je advies willen geven over geschikte soorten planten voor mijn rotstuintje. Als je suggesties of ervaringen hebt, hoor ik die graag.
Geen probleem.
Kun je wat beelden met ons delen als info ?

Thomas Eckert

Steven...

Bij de keuze van de planten speelt ook mee welk substraat je gebruikt. Oftewel: kalkhoudend of neutraal tot zuur.

Wat de vlinders en andere insecten betreft, moet je er rekening mee houden dat je alleen een grote verscheidenheid kunt waarnemen als je de bijbehorende voedselplanten in de buurt hebt. De rupsen eten bladeren. Vaak heeft elke soort zijn eigen specifieke voedselplant.