Bloei juli - augustus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 juli 2026, 16:21:03

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 20:19:57Toch heb ik een groot exemplaar die er nu al 15 jaar instaat. Waarschijnlijk heeft deze al lang de steen doorboort met zijn wortels, en groeit hij nu in de volle grond?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:40:51Daar ben ik vrij zeker van Frankie ....Je zou er verwonderd van zijn hoeveel soorten op den duur los door die tufsteen heen groeien...Ik heb al eens een tufsteen tuin verhuist van A naar B en dan viel dat erg op ....Zelfs bij Edraianthus ed.
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 21:08:42En waarom willen wij dan toch altijd die planten in een tufsteen planten?  ;D  ))4
Die Edraianthus-en groeien heus niet allemaal door de tufsteen Frankie. Dat nu ook weer niet ...Ik spreek dan van de wat grovere vormen. Het hangt ook af van de dikte van die stenen , hoe poreus ze zijn etc...Ik heb het toen ook gezien in het geval van Edraianthus bij een grotere plattere steen.
Planten met een compacter/kleiner wortelgestel zullen daar niet snel doorgroeien. Maar hoe dan ook gaan planten zoeken naar voedsel en vocht. En als ze dat niet vinden in de steen gaan ze misschien wel dieper zoeken. Maar dan moet de bouw van het het wortelgestel meewillen. Ik heb hier ook een Pulsatilla uitgeplant in een tufsteengat (jaja ...copy FW) Omdat ik dacht dat het één van de kleinere soorten was (uit een zaaisel)Nu het was niet de soort die ik dacht , de naam bij de zaden was niet correct. Maar hij bleef jaren heel klein en compact. Dit jaar is hij plots erg gaan groeien. Dus hij heeft de uitgang gevonden met zijn wortels ... ;D   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "