Bloei juli - augustus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 juli 2026, 16:21:03

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 20:19:57Toch heb ik een groot exemplaar die er nu al 15 jaar instaat. Waarschijnlijk heeft deze al lang de steen doorboort met zijn wortels, en groeit hij nu in de volle grond?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:40:51Daar ben ik vrij zeker van Frankie ....Je zou er verwonderd van zijn hoeveel soorten op den duur los door die tufsteen heen groeien...Ik heb al eens een tufsteen tuin verhuist van A naar B en dan viel dat erg op ....Zelfs bij Edraianthus ed.
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 21:08:42En waarom willen wij dan toch altijd die planten in een tufsteen planten?  ;D  ))4
Die Edraianthus-en groeien heus niet allemaal door de tufsteen Frankie. Dat nu ook weer niet ...Ik spreek dan van de wat grovere vormen. Het hangt ook af van de dikte van die stenen , hoe poreus ze zijn etc...Ik heb het toen ook gezien in het geval van Edraianthus bij een grotere plattere steen.
Planten met een compacter/kleiner wortelgestel zullen daar niet snel doorgroeien. Maar hoe dan ook gaan planten zoeken naar voedsel en vocht. En als ze dat niet vinden in de steen gaan ze misschien wel dieper zoeken. Maar dan moet de bouw van het het wortelgestel meewillen. Ik heb hier ook een Pulsatilla uitgeplant in een tufsteengat (jaja ...copy FW) Omdat ik dacht dat het één van de kleinere soorten was (uit een zaaisel)Nu het was niet de soort die ik dacht , de naam bij de zaden was niet correct. Maar hij bleef jaren heel klein en compact. Dit jaar is hij plots erg gaan groeien. Dus hij heeft de uitgang gevonden met zijn wortels ... ;D   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Onosma nana met wat bloemen, een van de weinige bloeiers op het moment.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een eerder zelden aangeboden plant uit de rozenfamilie is deze Petrophytum cinerascens.
Het is een kussenvormend halfstruikje met blauwgrijze blaadjes en zeer herkenbare bloemen in de vorm van een flessenborstel.
De plant groeit in de natuur alleen in Centraal-Washington op enkele plaatsen in de buurt van de Columbia River.
Als er niets fout gaat zullen er een aantal planten beschikbaar zijn in het najaar.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Origanum dictamnus uit Kreta is één van die typische droogteminnende planten waar we nu zo naar uitkijken.
De kleur van de bloemen kan varieren van een goed donkerrood (zoals bij deze plant) tot een roze tint.
Deze plant heeft behaarde bladeren (om de verdamping te remmen) waardoor een afdekking in de natte wintermaanden toch aangewezen is. Ook van deze komen planten beschikbaar in het najaar.
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Scheldeman op 22 augustus 2026, 16:40:52Een eerder zelden aangeboden plant uit de rozenfamilie is deze Petrophytum cinerascens.
Het is een kussenvormend halfstruikje met blauwgrijze blaadjes en zeer herkenbare bloemen in de vorm van een flessenborstel.
De plant groeit in de natuur alleen in Centraal-Washington op enkele plaatsen in de buurt van de Columbia River.
Als er niets fout gaat zullen er een aantal planten beschikbaar zijn in het najaar.
Mooi Luc, ik heb hier in de tuin: Petrophytum hendersonii
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 22 augustus 2026, 16:40:52Een eerder zelden aangeboden plant uit de rozenfamilie is deze Petrophytum cinerascens.

Betoverend... ik vind dit kleine geslacht vanaf het begin al prachtig.

Het is erg moeilijk om duidelijke verschillen te zien tussen P. caespitosum en P. cinerascens.

Volgens mijn bescheiden ervaring is het blad van P. cinerascens soms iets blauwachtig en hebben de bloeiwijzen de neiging om heel licht naar beneden te buigen. Bij P. caespitosum staan de bloeiwijzen altijd strak rechtop. Foto

Een ander aantrekkelijk aspect van deze twee soorten is de relatief late bloeitijd.

P. hendersonii daarentegen bloeit veel eerder.

Herman... mocht je er tijd voor hebben, zou ik het geweldig vinden als je wat gedetailleerde foto's van je P. hendersonii zou kunnen laten zien. Ik ben hem een paar jaar geleden kwijtgeraakt en dat verlies doet me tot op de dag van vandaag pijn. Mocht hij ooit zaden produceren, dan heb ik daar zeker interesse in...;-)

Herman Mylemans

Petrophytum hendersonii

Thomas Eckert

Citaat van: Herman Mylemans op 24 augustus 2026, 11:24:28Petrophytum hendersonii

Bedankt voor de foto... Herman.

Ik vrees echter dat het om een van de twee andere soorten gaat. Het blad van P. hendersonii verschilt duidelijk van dat van de andere soorten. De bloeiperiode begint al eind mei. Bovendien staan de bloemen op zeer korte stengels.

Ter verduidelijking en ter vergelijking: hier is een foto van mijn plant van toen.

Herman Mylemans

Petrophytum hendersonii van andere oorsprong en kweker.
Tweede foto is van mei 2012.

Thomas Eckert

Citaat van: Herman Mylemans op 25 augustus 2026, 08:36:05Petrophytum hendersonii van andere oorsprong en kweker.

Hallo Herman

Nu is het veel beter te zien.

Ik moet mezelf corrigeren. Dit lijkt absoluut op Petroohytum hendersonii. In ieder geval bij de bovenste foto ben ik er helemaal zeker van.

Een prachtige plant. Ik feliciteer je en ben blij dat ze het zo goed bij je doet. Hartelijk dank voor het laten zien. 🙏

Herman Mylemans

Citaat van: Thomas Eckert op 25 augustus 2026, 09:16:00
Citaat van: Herman Mylemans op 25 augustus 2026, 08:36:05Petrophytum hendersonii van andere oorsprong en kweker.

Hallo Herman

Ik moet mezelf corrigeren. Dit lijkt absoluut op Petroohytum hendersonii. In ieder geval bij de bovenste foto ben ik er helemaal zeker van.

Een prachtige plant. Ik feliciteer je en ben blij dat ze het zo goed bij je doet. Hartelijk dank voor het laten zien. 🙏
Thomas, ik heb er nooit aandacht aan besteed. De eerste vorm heeft inderdaad smallere bladeren. Welke naam moet ik daar bij zetten? Ik heb hier nog een detail.

Hubert Brandt

vorige week in bloei en heeft de hitte van de afgelopen periode goed doorstaan : deze mooie Petrophytum caespitosum

Thomas Eckert

Citaat van: Herman Mylemans op 25 augustus 2026, 10:48:05
Citaat van: Thomas Eckert op 25 augustus 2026, 09:16:00

Hallo Herman

Thomas, ik heb er nooit aandacht aan besteed. De eerste vorm heeft inderdaad smallere bladeren. Welke naam moet ik daar bij zetten? Ik heb hier nog een detail.

Herman... als de bloemtrossen strak rechtop staan, zou het om P. caespitosum kunnen gaan.

Het beste voorbeeld is de betoverende foto van Hubert, die ik erg mooi vind. 🙏

Als de bloemen iets naar voren buigen, zou het P.cinersscens kunnen zijn. Hierbij een recente foto van een vriend uit de staat Washington, die dit misschien wat duidelijker maakt.

Herman Mylemans

Thomas. De bloei is eigenlijk op zijn einde. De aren zelf zijn redelijk recht, maar buigen om door lengte steel. Plant krijgt wel wat schaduw in de namiddag .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Hubert Brandt op 25 augustus 2026, 11:53:37vorige week in bloei en heeft de hitte van de afgelopen periode goed doorstaan : deze mooie Petrophytum caespitosum
Zal met  de jaren alleen maar mooier worden Hubert !  ((14  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "