Ervaringen met het stekken van allerlei rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 23 juli 2026, 09:36:23

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 17:50:51Ik probeer al jaren Juniperus compressa 'Compacta' te stekken, dit met wisselend succes.
Foto 4 toont de moederplanten, waarbij het rechtse exemplaar bijna 25 jaar oud is.
Foto 3 toont een drietal planten die ik zelf uit stek heb opgekweekt en ondertussen ook al bijna 10 jaar oud zijn.
Foto 1 en 2 toont een tweetal opgepotte stekjes van vorig jaar.
Al bij al lukt het niet altijd even goed om deze soort te stekken.
Wanneer stek je die dan Frankie ?? Want dat moet in het najaar gebeuren zeker ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:35:59
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 juli 2026, 21:04:36Bijzonder ook hoe goed je marpensis hebt kunnen vermeerderen. Mocht je daar ooit een beworteld rozetje van over hebben? Waar en hoe kweek je die soort trouwens?
Dat stekken ging blijkbaar redelijk vlot Frankie ....En al goed dat ik het heb gedaan want mijn moederplant staat er ondertussen blijkbaar  niet zo geweldig bij. Hij staat hier al 3 jaar in mijn crevice en deed het altijd voortreffelijk. Toen ik de stekjes nam een paar weken geleden (net na de eerste hittegolf) stond hij nog altijd zeer goed. Maar schijnbaar heeft de opeenvolging van droogte en hitte hem toch geen goed gedaan. Dus de volgende poging zal op een ander plekje zijn. Ik wil je zeker wel toekomstig een plantje geven Frankie maar voorlopig eerst maar eens zien of ik hem zelf kan redden in mijn collectie .

Ik denk dat het eerder een plant moet zijn voor makkelijk controleerbare omstandigheden, Kris. Een plekje in een trog of zo, lijkt me eerder aangewezen dan in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:36:37
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 17:46:05Acantholimon trojanum staat bekend als niet zo makkelijk te stekken. Vorig jaar nam ik een vijftal stekken eind augustus. Reeds voor de winter in de loop van begin november zag ik al wortelvorming. Uiteindelijk heb ik er twee kunnen overhouden en reeds opgepot. De plantjes zijn al goed bijgegroeid. Ik ben gestart met 1 rozetje als stek.
Amai, knap Frankie  ((14  ((14   Mij is het nog nooit gelukt om een Acantholimon stek aan de wortel te krijgen ...

Ah nee? Dit jaar binnen een maand of zo, probeer ik het nog eens. Misschien was het puur geluk...?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:27:45
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 19:41:58Daphnes stekken gaat niet zo eenvoudig, Theo. En zeker niet met dit warme en droge weer, waarbij het luchtige stekmedium te snel kan uitdrogen.
Dat is zeker niet altijd eenvoudig Frankie ....Ik hoor Ger het nog dikwijls zeggen ..." ik weet niet wat het is maar er is dit jaar nauwelijks een  Daphne stek gelukt en vorig jaar lukten ze allemaal . Dit terwijl ik altijd exact hetzelfde doe ..." Periode en timing afgezet tegen de aanwezige  klimaatsomstandigheden van die moment+ het rijpingsproces van de takjes op die moment zullen waarschijnlijk bepalend zijn. Het zal wel waarschijnlijk allemaal zeer nauwkeurig moeten kloppen zeker ?   

Het is wel zo dat het bij de ene soort/cultivar welk sterk kan variëren. Ik nam stekken van D. 'Anton Fandrich' zo'n vier weken geleden, en die zijn nu al aan de wortel. Bij de hendersonii's gaat het een heel stuk trager en bij D. petraea gaat het nog moeilijker. Daphne petraea 'Michele' probeer ik al enkele jaren te stekken en is nog nooit gelukt. Dit jaar doe ik een ware stekmarathon bij deze plant, waarbij ik op meerder tijdstippen zal stekken. De eerste keer dateert van 4 weken geleden. De tweede keer zal morgen geschieden, en dan nog eens in september.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:38:27
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 17:50:51Ik probeer al jaren Juniperus compressa 'Compacta' te stekken, dit met wisselend succes.
Foto 4 toont de moederplanten, waarbij het rechtse exemplaar bijna 25 jaar oud is.
Foto 3 toont een drietal planten die ik zelf uit stek heb opgekweekt en ondertussen ook al bijna 10 jaar oud zijn.
Foto 1 en 2 toont een tweetal opgepotte stekjes van vorig jaar.
Al bij al lukt het niet altijd even goed om deze soort te stekken.
Wanneer stek je die dan Frankie ?? Want dat moet in het najaar gebeuren zeker ?

Ja Kris, volgens de letter van de kunst, vanaf eind augustus.

Theo Stronks

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 21:02:03
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:27:45
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 19:41:58Daphnes stekken gaat niet zo eenvoudig, Theo. En zeker niet met dit warme en droge weer, waarbij het luchtige stekmedium te snel kan uitdrogen.
Dat is zeker niet altijd eenvoudig Frankie ....Ik hoor Ger het nog dikwijls zeggen ..." ik weet niet wat het is maar er is dit jaar nauwelijks een  Daphne stek gelukt en vorig jaar lukten ze allemaal . Dit terwijl ik altijd exact hetzelfde doe ..." Periode en timing afgezet tegen de aanwezige  klimaatsomstandigheden van die moment+ het rijpingsproces van de takjes op die moment zullen waarschijnlijk bepalend zijn. Het zal wel waarschijnlijk allemaal zeer nauwkeurig moeten kloppen zeker ?   
Bedankt voor jou tip Frankie.

Het is wel zo dat het bij de ene soort/cultivar welk sterk kan variëren. Ik nam stekken van D. 'Anton Fandrich' zo'n vier weken geleden, en die zijn nu al aan de wortel. Bij de hendersonii's gaat het een heel stuk trager en bij D. petraea gaat het nog moeilijker. Daphne petraea 'Michele' probeer ik al enkele jaren te stekken en is nog nooit gelukt. Dit jaar doe ik een ware stekmarathon bij deze plant, waarbij ik op meerder tijdstippen zal stekken. De eerste keer dateert van 4 weken geleden. De tweede keer zal morgen geschieden, en dan nog eens in september.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 juli 2026, 21:04:36Bijzonder ook hoe goed je marpensis hebt kunnen vermeerderen. Mocht je daar ooit een beworteld rozetje van over hebben? Waar en hoe kweek je die soort trouwens?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:35:59Dat stekken ging blijkbaar redelijk vlot Frankie ....En al goed dat ik het heb gedaan want mijn moederplant staat er ondertussen blijkbaar  niet zo geweldig bij. Hij staat hier al 3 jaar in mijn crevice en deed het altijd voortreffelijk. Toen ik de stekjes nam een paar weken geleden (net na de eerste hittegolf) stond hij nog altijd zeer goed. Maar schijnbaar heeft de opeenvolging van droogte en hitte hem toch geen goed gedaan. Dus de volgende poging zal op een ander plekje zijn. Ik wil je zeker wel toekomstig een plantje geven Frankie maar voorlopig eerst maar eens zien of ik hem zelf kan redden in mijn collectie .
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 20:56:34Ik denk dat het eerder een plant moet zijn voor makkelijk controleerbare omstandigheden, Kris. Een plekje in een trog of zo, lijkt me eerder aangewezen dan in de rotstuin.
Dat is sowieso altijd het meest veilige Frankie ...geen discussie mogelijk. Maar we weten natuurlijk allemaal dat je niet alles in potten , troggen of schalen kan planten . Of tenminste ik heb daar toch niet de ruimte voor en zelfs als gepensioneerde niet de tijd. Maar in dit geval ga ik er waarschijnlijk toch eentje in een soortgelijke situatie zetten. Maar ik heb ook nog een andere locatie in de rotstuin op het oog waar het misschien nog gaat lukken...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 juli 2026, 11:28:04
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:35:59Dat stekken ging blijkbaar redelijk vlot Frankie ....En al goed dat ik het heb gedaan want mijn moederplant staat er ondertussen blijkbaar  niet zo geweldig bij. Hij staat hier al 3 jaar in mijn crevice en deed het altijd voortreffelijk. Toen ik de stekjes nam een paar weken geleden (net na de eerste hittegolf) stond hij nog altijd zeer goed. Maar schijnbaar heeft de opeenvolging van droogte en hitte hem toch geen goed gedaan. Dus de volgende poging zal op een ander plekje zijn. Ik wil je zeker wel toekomstig een plantje geven Frankie maar voorlopig eerst maar eens zien of ik hem zelf kan redden in mijn collectie .
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 juli 2026, 20:56:34Ik denk dat het eerder een plant moet zijn voor makkelijk controleerbare omstandigheden, Kris. Een plekje in een trog of zo, lijkt me eerder aangewezen dan in de rotstuin.
Dat is sowieso altijd het meest veilige Frankie ...geen discussie mogelijk. Maar we weten natuurlijk allemaal dat je niet alles in potten , troggen of schalen kan planten . Of tenminste ik heb daar toch niet de ruimte voor en zelfs als gepensioneerde niet de tijd. Maar in dit geval ga ik er waarschijnlijk toch eentje in een soortgelijke situatie zetten. Maar ik heb ook nog een andere locatie in de rotstuin op het oog waar het misschien nog gaat lukken...

Ja, dat besef ik ook wel, Kris. In de open tuin is het altijd beter natuurlijk als je daar de planten kunt uitplanten, maar voor een dergelijk kleinood als marpensis die toch wel enige aandacht nodig heeft, moet je m.i. een uitzondering maken. Want op den duur verlies je die soorten toch. Zelfs makkelijke soorten als Androsace sempervivoides plant ik al lang niet meer in de tuin. Enkel vormen van studiosorum en aanverwanten kunnen nog in de tuin op een uitgelezen locatie, en dan nog moet je de bodem enigzins vochtig houden.