Auteur Topic: Androsace  (gelezen 143489 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Androsace
« Reactie #870 Gepost op: 23 september 2018, 16:15:45 »
De hete zomer was een hel voor veel alpiene planten. In het bijzonder het genus Androsace heeft serieus afgezien.
Gelukkig stonden deze kleinoden in een koele trog waar de alles verbrandende zon ze niet kon raken.
De tere kussentjes van Androsace selago (1) Androsace hirtella (2) en Andosace vandelli (3)

 -6(  Prachtresultaat Frankie !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Androsace
« Reactie #871 Gepost op: 23 september 2018, 16:26:21 »
Zoals ik zei, staan ze in een trog die ingericht is als een crevice. De planten staan allemaal tussen de smalle voegen (ca. 2 cm) van de stenen. Het mengsel bestaat uit gewone tuingrond, japans split, zand en vulcakorrel.
De trog wordt continue overdekt. De kussens worden dus nooit nat. Ik giet water tussen de stenen en let er op dat ik de kussens zo min mogelijk raak. Tijdens de zomer gaat er nog een vlies overheen om ze te beschermen tegen de zonnestralen. Want ook de hete zon moeten ze niet hebben.
Verder staat de trog in een wat wij in het Westvlaams zeggen, een trekgat. M.a.w. een tochtplaats. Er heerst dus meestal wat wind op die locatie wat ook niet onbelangrijk is.
Slotsom: koel, ventilatie, schaduw, de kussens droog houden en met enig geluk kan je zo mooie planten kweken.
Verder staat er in de trog nog flink wat Primula allionii, Saxifraga columnaris en dinniki, en zelfs een Dionysia. Kortom, allemaal leuk spul die enige aandacht vraagt.

Dank voor de toelichting Frankie  ((3 ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Androsace
« Reactie #872 Gepost op: 23 september 2018, 16:29:11 »
Androsace hirtella voelt zich in zijn sas in een stukje crevicegarden.

Waar heb jij je "hirtella's " vandaan gehaald Frankie ? Je ziet ze weer minder aangeboden ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #873 Gepost op: 23 september 2018, 17:33:45 »
Androsace hirtella voelt zich in zijn sas in een stukje crevicegarden.

Waar heb jij je "hirtella's " vandaan gehaald Frankie ? Je ziet ze weer minder aangeboden ....

Ik kweek ze zelf, Kris, uit zaad. Mijn oorspronkelijke plant komt nog van bij Eschmann, Zwitserland, vele jaren geleden. Die plant is er al lang niet meer omdat ik toen nog niet wist hoe ze te kweken. Ik heb ze echter steeds verder uit zaad kunnen opkweken. Mijn oudste plant moet nu toch al bijna zo'n tien jaar oud zijn. De opkweek is behoorlijk traag. Niet al het zaad ontkiemt, en de jonge plantjes groeien tergend langzaam.
Deze species zie je inderdaad bijna niet meer aangeboden, zelfs al helemaal niet, terwijl het toch geen al te moeilijke plant is onder de juiste omstandigheden.
Zoek je soms een plant, Kris?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #874 Gepost op: 23 september 2018, 18:11:01 »
Zo mogelijk nog wat moeilijker dan hirtella-vandelli-selago is deze A. delavayi. Er werden een tweetal exemplaren aangeplant, waarvan er eentje al vrij vlug de geest gaf. De andere ziet er nog gezond uit. Verder afwachten is de boodschap en zien als hij het volgend voorjaar haalt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #875 Gepost op: 23 september 2018, 18:18:17 »
Dit is dan de trog waarbij ook de overkapping te zien is. Het is een zelfgemaakt frame uit aluminium vervaardigd, vrij licht en makkelijk te verplaatsen.
Je ziet dat de stenen vrij hoog gestapeld zijn en hoog boven de trog uittorenen. De planten die er  tussen zitten hebben dus een omgeving die uiterst goed gedraineerd is zodat de kussens zo weinig mogelijk nattigheid ondervinden. De smalle spleten dwingen de wortels zo snel mogelijk naar beneden, waar het vochtiger is. Het principe van de crevicegarden wordt dus optimaal benut. Zo zie je die planten ook vaak groeien in de natuur.
Het enige wat ik niet onder controle heb is de luchtvochtigheid.

De trog is zelfgemaakt, de overkapping eveneens, een deel van de planten is zelf opgekweekt. Ik ben dus een echt selfmademan.  -2(
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Androsace
« Reactie #876 Gepost op: 23 september 2018, 18:21:56 »
Ik kweek ze zelf, Kris, uit zaad. Mijn oorspronkelijke plant komt nog van bij Eschmann, Zwitserland, vele jaren geleden. Die plant is er al lang niet meer omdat ik toen nog niet wist hoe ze te kweken. Ik heb ze echter steeds verder uit zaad kunnen opkweken. Mijn oudste plant moet nu toch al bijna zo'n tien jaar oud zijn. De opkweek is behoorlijk traag. Niet al het zaad ontkiemt, en de jonge plantjes groeien tergend langzaam.
Deze species zie je inderdaad bijna niet meer aangeboden, zelfs al helemaal niet, terwijl het toch geen al te moeilijke plant is onder de juiste omstandigheden.
Zoek je soms een plant, Kris?

Jawel Frankie , ben ook nog bezig met trogjes en ben daarom idd op zoek naar deze soort ... :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Androsace
« Reactie #877 Gepost op: 23 september 2018, 18:23:59 »
Dit is dan de trog waarbij ook de overkapping te zien is. Het is een zelfgemaakt frame uit aluminium vervaardigd, vrij licht en makkelijk te verplaatsen.
Je ziet dat de stenen vrij hoog gestapeld zijn en hoog boven de trog uittorenen. De planten die er  tussen zitten hebben dus een omgeving die uiterst goed gedraineerd is zodat de kussens zo weinig mogelijk nattigheid ondervinden. De smalle spleten dwingen de wortels zo snel mogelijk naar beneden, waar het vochtiger is. Het principe van de crevicegarden wordt dus optimaal benut. Zo zie je die planten ook vaak groeien in de natuur.
Het enige wat ik niet onder controle heb is de luchtvochtigheid.
De trog is zelfgemaakt, de overkapping eveneens, een deel van de planten is zelf opgekweekt. Ik ben dus een echt selfmademan.  -2(

 ((12  ((14 ((14 Dank je wel Frankie !!! Super interessant om zulke info te delen . Altijd heel goed om zien hoe anderen het doen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #878 Gepost op: 23 september 2018, 18:31:13 »
Ik kweek ze zelf, Kris, uit zaad. Mijn oorspronkelijke plant komt nog van bij Eschmann, Zwitserland, vele jaren geleden. Die plant is er al lang niet meer omdat ik toen nog niet wist hoe ze te kweken. Ik heb ze echter steeds verder uit zaad kunnen opkweken. Mijn oudste plant moet nu toch al bijna zo'n tien jaar oud zijn. De opkweek is behoorlijk traag. Niet al het zaad ontkiemt, en de jonge plantjes groeien tergend langzaam.
Deze species zie je inderdaad bijna niet meer aangeboden, zelfs al helemaal niet, terwijl het toch geen al te moeilijke plant is onder de juiste omstandigheden.
Zoek je soms een plant, Kris?

Jawel Frankie , ben ook nog bezig met trogjes en ben daarom idd op zoek naar deze soort ... :o



Dan is er bij deze eentje gereserveerd voor u, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #879 Gepost op: 23 september 2018, 18:47:44 »
Dit is dan de trog waarbij ook de overkapping te zien is. Het is een zelfgemaakt frame uit aluminium vervaardigd, vrij licht en makkelijk te verplaatsen.
Je ziet dat de stenen vrij hoog gestapeld zijn en hoog boven de trog uittorenen. De planten die er  tussen zitten hebben dus een omgeving die uiterst goed gedraineerd is zodat de kussens zo weinig mogelijk nattigheid ondervinden. De smalle spleten dwingen de wortels zo snel mogelijk naar beneden, waar het vochtiger is. Het principe van de crevicegarden wordt dus optimaal benut. Zo zie je die planten ook vaak groeien in de natuur.
Het enige wat ik niet onder controle heb is de luchtvochtigheid.
De trog is zelfgemaakt, de overkapping eveneens, een deel van de planten is zelf opgekweekt. Ik ben dus een echt selfmademan.  -2(

 ((12  ((14 ((14 Dank je wel Frankie !!! Super interessant om zulke info te delen . Altijd heel goed om zien hoe anderen het doen ....

Eigenlijk zijn het allemaal planten voor de alpine kas, maar een echte alpine kas vind ik verschrikkelijk duur. Ik heb echter altijd veel bewondering gehad voor die prachtige soortjes zoals die bijvoorbeeld ook te zien zijn bij Ger.
Ik ben echter blijven zoeken en proberen naar een goedkoper alternatief, waarbij het toch mogelijk is om een beperkt aantal soorten te kunnen houden. Tot nu toe lijkt het redelijk te lukken.
Je moet je ook realiseren dat in een alpine kas, de luchtvochtigheid ook niet onder controle te houden is. Wat dat betreft is een alpine kas ook geen voordeel, denk ik zo.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Androsace
« Reactie #880 Gepost op: 23 september 2018, 20:15:00 »
Dan is er bij deze eentje gereserveerd voor u, Kris.

Muchas gracias Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Androsace
« Reactie #881 Gepost op: 23 september 2018, 20:35:27 »
Eigenlijk zijn het allemaal planten voor de alpine kas, maar een echte alpine kas vind ik verschrikkelijk duur. Ik heb echter altijd veel bewondering gehad voor die prachtige soortjes zoals die bijvoorbeeld ook te zien zijn bij Ger.
Ik ben echter blijven zoeken en proberen naar een goedkoper alternatief, waarbij het toch mogelijk is om een beperkt aantal soorten te kunnen houden. Tot nu toe lijkt het redelijk te lukken.
Je moet je ook realiseren dat in een alpine kas, de luchtvochtigheid ook niet onder controle te houden is. Wat dat betreft is een alpine kas ook geen voordeel, denk ik zo.

Ja klopt Frankie ....maar die heeft ook zo zijn nadelen hoor ....en daar leven die planten ook vaak niet eeuwig ....En het blijft veel mooier om ze zo tussen de stenen te zien groeien .
Maar er zijn inderdaad ook soorten die echt alleen maar gaan in een alpiene kas. Het is best een hele investering zo een kas en een echte alpiene kas moet dan weer beneden het grond niveau komen . Dus zijn je resultaten best heel goed met toch een minimum aan investeringen ed .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #882 Gepost op: 24 maart 2019, 23:19:56 »
Androsace pedemontana.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2019, 09:36:36 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #883 Gepost op: 24 maart 2019, 23:32:25 »
Androsace pyrenaica.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Androsace
« Reactie #884 Gepost op: 25 maart 2019, 09:37:07 »
De Andro's gaan goed zo te zien Frankie !
Harelbeke-West-Vlaanderen