Androsace

Gestart door Ger van den Beuken, 19 februari 2011, 20:35:50

Vorige topic - Volgende topic

Jozef Lemmens

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 april 2012, 21:38:55
Mooie planten Jef !  ((14  Brengen die de winter onbeschermd door in de tuin ?

Luc, septentrionalis is onkruid uiteraard. Villosa taurica staat al vele jaren gewoon in de rotstuin. De andere 2 in een verhoogd bed, dat tijdens de winter wordt afgedekt. Maar chamaejasme kan zeker gewoon in de rotstuin.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Jozef Lemmens

Citaat van: Peter Rijntjes op  6 april 2012, 19:25:01
Hier nog wat Androsace,
Androsace darwasica
Peter waar heb je die darwasica nog uitgehaald? Ik dacht dat die eindelijk uit cultuur was verdwenen. Dit is gewoon een vorm van carnea. Dit is een ding dat vele jaren geleden in cultuur is verschenen en door vele kwekerijen en liefhebbers werd aangeboden. De laatste tijd zag ik geen planten meer verschijnen en dacht dat iedereen uiteindelijk zijn etiketten had aangepast.
Kun jij dit ook doen?
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Peter Rijntjes

Hoi Jozef,

volgens wat ik er van kan vinden is dat de naam is geaccepteerd door de RHS Horticultural database. Misschien ligt het aan de vindplaats van de plant nml. Turkestan. Niet een plaats waar A. carnea gewoonlijk zal voorkomen. Vervolgens duikt de naam ook nog regelmatig in de diverse zaadlijsten op. Dus met Uw welnemen hou ik het even zo, totdat het tegendeel bewezen is(of wordt).
Helaas kan ik hier op de kwekerij geen vergelijk maken omdat ik beide planten niet in bezit heb. Wel de gewone A.carnea, maar deze bloeit roze. Maar er zal wel weer een miniem verschil zijn en de Russen willen de naam zo wie zo in stand houden , want daar is de vindplaats.

groet, Peter

Jozef Lemmens

Peter, het is niet omdat de naam geaccepteerd is, dat jouw plant is wat het zou moeten zijn.

Peter Rijntjes

Als deze plant is wat het zou moeten zijn, dan is deze plant in ieder geval niet wat het niet zou moeten zijn. ( dus waarschijnlijk Androsace filosofica)

Matthias Fouquaert

Citaat van: Peter Rijntjes op  6 april 2012, 19:30:30
En als je deze twee kruist dan krijg je.................??   JUIST!!

Peter

Ik denk dat ik van u 2 jaar geleden een Androsace kruising gekocht heb. Ik herken de steentjes goed. ;)

Helaas is deze nu kapot gegaan... ))8

Het was A. mucrinifolia (hier staat het zonder o op het etiket) X A. sempervivoides

semperviviodes leeft nog en was veel compacter dan het andere exemplaar dat ik had. :D

Uiteraard kan ik mij vergissen... Peter :-\

Matthias Fouquaert

Hier is A. semperviviodes met bloemknoppen die helaas door de koude niet meer zullen bloeien. ))4

Foto is vorige week genomen.

Peter Rijntjes

Hoi Matthias,

zou zo maar kunnen. Wat ik mij kan herinneren is dat ik een jaar of 3-4 geleden een aantal plantjes had gekocht om te vermeerderen bij een andere kweker. Ik ben het nooit verder gaan uitspitten of de naam wel correct was. Zal dat nu wel gaan doen. Kom hier nog op terug.

Peter

Luc Gilgemyn

Van Androsace muscoidea Schacht's Form vind ik de roze knoppen bijna nog aantrekkelijker dan de bloempjes.
Deze is de winter goed doorgekomen onder een glasplaatje !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 april 2012, 12:33:27
Van Androsace muscoidea Schacht's Form vind ik de roze knoppen bijna nog aantrekkelijker dan de bloempjes.
Deze is de winter goed doorgekomen onder een glasplaatje !

Ben ik met je eens Luc . De behaarde blaadjes mogen er ook zijn .M.a.w. een schitterend kleinood !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

Omdattie zo machtig mooi is, en nog mer bloempjes open dan de voige foto: Androsace tapete !!
Nog maar een klein plantje, maar heeft toch de winter overleeft: Anderosace villosa - coll Karavanken-
En een nestje A.mathildae.
En dan nog maar een keer A. ciliata - Mnt Amayet form- , mooi donker rose.

Herman Mylemans

Androsace sempervivoides (KL18) in de tufa tuin.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Ger van den Beuken

Enkele Androsace soorten gespot,,

Ger van den Beuken

en nog twee,,,

Frankie Wulleman

Citaat van: Ger van den Beuken op  9 april 2012, 09:40:57
en nog twee,,,

Die Douglasia is dezelfde plant die ik heb, Ger, die ik enkele dagen geleden liet zien onder het topic : gebruik van tufsteen. Daar werd gezegd dat het blad een niet zo gezonde gelige kleur heeft doordat hij op het kalkrijke tufsteen staat, maar ik zie dat ook uw plant dit heeft, Ger. Zou dit niet een typisch kenmerk zijn voor die cv. ?
Lichtervelde, West-Vlaanderen