Androsace

Gestart door Ger van den Beuken, 19 februari 2011, 20:35:50

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Uw androke's staan er goed bij, Leiomerus.
Geef je die A. alpina een afdak in de winter, of blijft hij gewoon onbeschut buiten staan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Bij deze nog nooit gedaan, Frankie.
Androsace alpina MOET aan de omstandigheden blootgesteld worden. Ook in de winter moet die genoeg vocht krijgen.
Als je die afdekt in de winter komen er meteen bladluizen in, als het dan wat zachter is. En als je die afdekt, krijgt die meestal ook te weinig vocht.
Dat is althans mijn ervaring.
De grootste gevaren zijn dus : te warm (en dus te droog), bladluizen, vriezen (en dus te droog), te veel kalk in de grond, en er zullen er nog wel zijn.....
Makkelijk is wel anders. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Jan Fouquaert op 10 september 2013, 21:46:06
1/ Deze Androsace alpina in volle zon in een trog heeft de zomer overleefd.  8)  _010

Ik hoop dat je het me vergeeft Jan, dat ik hier een beetje zuur ga zitten doen, maar dat je A.alpina de zomer heeft overleefd, lijkt me niet opzienbarend. Als ik hem zo zie, lijkt het wel of hij een zware winter achter de rug heeft.

Citaat van: Jan Fouquaert op 10 september 2013, 22:18:32

Androsace alpina MOET aan de omstandigheden blootgesteld worden. Ook in de winter moet die genoeg vocht krijgen.

Je bent heel stellig met deze bewering. Dat hij voldoende vocht moet krijgen in de winter kan ik niet bestrijden, maar moet dat dan buiten? Dat kan ook binnen in een kas.
Ik heb zojuist 2 plantjes op de verkoopdag gekregen en ik heb ze beide in de kas en was ook van plan ze daar voorlopig te laten. Een in een pot en een in een tufsteen (in de kas dus)

Als je die afdekt in de winter komen er meteen bladluizen in, als het dan wat zachter is.

Bladluizen is een serieus gevaar, voor meerdere planten in de kas. Voortdurende inspectie met een vergrootglas is noodzakelijk. Meestal is (tijdelijk) buiten plaatsen dan de oplossing.

Androsace alpina groeit hoog in de Alpen. Ik denk dat zon, wind, kou en droogte en kalk de omstandigheden zijn die we  moeten trachten te imiteren. (een kan alvast niet) Maar buiten onbeschermd in onze natte winters, zie ik niet zitten. Zelfs net beschermd met glasplaat.

Graag reacties.

Peter Rijntjes

Hoi Gerrit en iedereen die het maar wil weten:

Bij mij groeit Androsace alpina in ieder geval niet in de volle zon. Tussen 11 en 15.00 uur juist uit de zon. De grond samenstelling die ik gebruik is niet te licht, wat humus en vocht houdende materialen, maar wel goed gedraineerd. Bij mij doen zij het daar goed in. Zie foto. Enig idee waarom ik daar stenen tussen duw?

Juist, onder de steen worden wortels gevormd en krijg je op een heel makkelijke manier nieuwe stekken. Kijk maar naar de foto's.

Jan Fouquaert

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 11 september 2013, 11:21:22
Citaat van: Jan Fouquaert op 10 september 2013, 21:46:06
1/ Deze Androsace alpina in volle zon in een trog heeft de zomer overleefd.  8)  _010

Ik hoop dat je het me vergeeft Jan, dat ik hier een beetje zuur ga zitten doen, maar dat je A.alpina de zomer heeft overleefd, lijkt me niet opzienbarend. Als ik hem zo zie, lijkt het wel of hij een zware winter achter de rug heeft.

Je bent heel stellig met deze bewering. Dat hij voldoende vocht moet krijgen in de winter kan ik niet bestrijden, maar moet dat dan buiten? Dat kan ook binnen in een kas.
Ik heb zojuist 2 plantjes op de verkoopdag gekregen en ik heb ze beide in de kas en was ook van plan ze daar voorlopig te laten. Een in een pot en een in een tufsteen (in de kas dus)

Als je die afdekt in de winter komen er meteen bladluizen in, als het dan wat zachter is.

Bladluizen is een serieus gevaar, voor meerdere planten in de kas. Voortdurende inspectie met een vergrootglas is noodzakelijk. Meestal is (tijdelijk) buiten plaatsen dan de oplossing.

Androsace alpina groeit hoog in de Alpen. Ik denk dat zon, wind, kou en droogte en kalk de omstandigheden zijn die we  moeten trachten te imiteren. (een kan alvast niet) Maar buiten onbeschermd in onze natte winters, zie ik niet zitten. Zelfs net beschermd met glasplaat.

Graag reacties.
Als je Androsace alpina zelfs maar een week in de kas zet, zal je zien dat het plantje helemaal 'uit karakter' zal groeien. Deze Andro kan helemaal niet zonder UV straling en onder glas krijgt die dat meestal niet. Ook is er te weinig wind in een kas.
En kalk is al helemaal uit den boze want Androsace alpina is een kalkhater.
Mijn plantje heeft wel te lijden gehad van het hete weer, maar heeft het overleefd, vandaar dat het er wat armzalig uitziet in tegenstelling tot die van Peter.
;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

Je zult wel gelijk hebben Jan. Ik ga gauw een foto nemen en over een week weer.
Je hoort nog.

Luc Gilgemyn

Androsace bisucula v. aurata heeft zich na 1 groeiseizoen van 1 tot 5 rozetjes ontwikkeld - nu maar hopen dat hij de winter doorkomt !  ))9

[attachimg=1]
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 september 2013, 11:19:17
Androsace bisucula v. aurata heeft zich na 1 groeiseizoen van 1 tot 5 rozetjes ontwikkeld - nu maar hopen dat hij de winter doorkomt !  ))9

[attachimg=1]
[/quote Ziet er veelbelovend uit Luc,heeft bij mij enkele jaren in de tuin gestaan zonder te bloeien overigens.
Heb er helaas deze week afscheid van moeten nemen :( zou hem wel beschermen voor de komende winter.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 september 2013, 11:19:17

Klasse Luc ((13
Dat is echt geen gemakkelijk ding , zeker tav vocht en regen .Hij mag niet echt uitdrogen maar is ook super gevoelig tegen teveel hemelwater en vochtigheid . Enfin eentje van de "porseleinwinkel" .......Ik ben echt niet verwonderd over wat Theo schrijft want dat is ook mij al een paar keer overkomen. Misschien alleen voor potcultuur heb ik altijd gedacht maar Luc kan nu die gedachte doorbreken ........Benieuwd hoe dat verder gaat aflopen .Agatha Christie is er niks bij  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Omdat je er naar vroeg, Kris, deze A. helvetica staat al drie seizoenen buiten in een tufsteen, niet afgedekt. De plant groeit wat losser dan zijn soortgenoten in het wild, en bloeit nooit. Benieuwd hoe lang hij zich nog zal kunnen handhaven.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 september 2013, 21:57:10
Omdat je er naar vroeg, Kris, deze A. helvetica staat al drie seizoenen buiten in een tufsteen, niet afgedekt. De plant groeit wat losser dan zijn soortgenoten in het wild, en bloeit nooit. Benieuwd hoe lang hij zich nog zal kunnen handhaven.

Aardig groepje al Frankie ! Buiten een paar rozetjes ziet hij er ook perfect uit .Spijtig dat ze niet willen bloeien want dan was het spektakel compleet . Staat hij onder een boven hangende steen of krijgt hij gewoon alle hemelwater op zijn dak ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Dat is heel mooi Frankie. Hij ziet er gezond uit. Is toch een hele moeilijke jongen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 september 2013, 22:42:58
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 september 2013, 21:57:10

Aardig groepje al Frankie ! Buiten een paar rozetjes ziet hij er ook perfect uit .Spijtig dat ze niet willen bloeien want dan was het spektakel compleet . Staat hij onder een boven hangende steen of krijgt hij gewoon alle hemelwater op zijn dak ?

Hij staat inderdaad onder een overhangend stuk gesteente en krijgt zo weinig water over zich.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 september 2013, 22:53:34
Dat is heel mooi Frankie. Hij ziet er gezond uit. Is toch een hele moeilijke jongen.

Merci Gerrit, is inderdaad geen makkelijke gast in het rotsplantenhotel.

Peter Rijntjes

Hier staat Androsace lanuginosa Leichtlinii nog povertjes in bloei, het zullen de laatste stuip trekkingen zijn voor dit jaar!

((14