Auteur Topic: Bloei maart - april 2011  (gelezen 137452 keer)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei maart - april 2011
« Reactie #45 Gepost op: 9 maart 2011, 21:28:26 »
Nu ik het hier toch heb over Primula's, had ik graag vernomen of er mensen zijn die ervaring hebben met Primula euprepes of met één van die soorten.

Jef,

ik heb vorig jaar Primula maximowiczii gezaaid. Ze staan momenteel in de knop, ik post morgen wel een fotootje. Primula euprepes heb ik als plant besteld en zit (als het goed is) in de post.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2011, 21:29:59 door Wim Boens »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #46 Gepost op: 9 maart 2011, 21:43:08 »
Een andere vertegenwoordiger van de sleutelbloemfamilie. De cultuur van Primula allionii geeft vrij weinig problemen.
Nu ik het hier toch heb over Primula's, had ik graag vernomen of er mensen zijn die ervaring hebben met Primula euprepes of met één van die soorten.

Prachtig Jef, 'Blush' en 'Joseph Collins' zijn alleszins mijn favorieten. Ik had vorig jaar een plantje van die euprepes maar de slakken hadden hem gevonden met alle narigheid vandien.Ik veronderstel niet dat hij nog uitloopt nu .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #47 Gepost op: 10 maart 2011, 08:53:37 »
Zoals beloofd, een foto van Primula maximowiczii die momenteel in de knop zit.

Ik heb ze eind in 2009 gezaaid met vers zaad dat ik gekregen heb uit Scandinavië. Vorig jaar heb ik geen bloei gehad. Nu staan er in de drie planten die ik heb samen zo'n tien bloemknoppen.
Ze hebben ook al enkele zijrozetten gevormd. Ik vraag me af of je deze kunt delen maar ik wil er niet te veel aan prutsen.

Ze staan in een trog ingegraven onder een bladverliezende boom in pure bladgrond. Ik zorg er ook voor dat de trog nooit uitdroogt in de zomer.

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #48 Gepost op: 10 maart 2011, 16:33:17 »
Bij mij staat de Primula maximowiczii in de turf,waarin die het goed doet.
Heb hem vorig jaar gekocht,zodra de bloemen wat verder open zijn,post ik een foto.

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
    • Alpines, the Gems of the Mountains
« Reactie #49 Gepost op: 10 maart 2011, 17:10:48 »
Wim & Theo, hartelijk dank voor de informatie. Maar dit is korte termijn ervaring. Zelf heb ik verschillende van die soorten gehad en bloeien is meestal geen probleem, maar dan komt die lange hete zomer.
Ik zal er toch iets moeten op vinden, want Stella R. heeft me een plantje beloofd (omdat ze mijn foto mogen gebruiken op hun website).
Het zou een schande zijn als ik die dan snel terug kwijt speel. Een paar jaar geleden had ik ook zaden gekregen, maar hiervan is niks gekiemd. Misschien op 1 enkel zaadje na, maar die plant ben ik al na een paar weken verloren.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #50 Gepost op: 10 maart 2011, 19:33:22 »
Wim & Theo, hartelijk dank voor de informatie. Maar dit is korte termijn ervaring. Zelf heb ik verschillende van die soorten gehad en bloeien is meestal geen probleem, maar dan komt die lange hete zomer.
Ik zal er toch iets moeten op vinden, want Stella R. heeft me een plantje beloofd (omdat ze mijn foto mogen gebruiken op hun website).
Het zou een schande zijn als ik die dan snel terug kwijt speel. Een paar jaar geleden had ik ook zaden gekregen, maar hiervan is niks gekiemd. Misschien op 1 enkel zaadje na, maar die plant ben ik al na een paar weken verloren.

Jef,

vorig jaar hebben ze toch de zomer overleeft. Ik ga er van uit dat het vooral de droge wind is die ze haten.
Ik heb twee plantjes besteld bij Stella en ik ben van plan ze onder dezelfde omstandigheden te plaatsen als mijn maximowiczii namelijk vochtig, goed gedraineerd en uit de zon en uit de wind.
Kevock heeft natuurlijk een veel beter geschikt klimaat voor deze plantjes en daar mijn maximowiczii's uit zaad gekweekt zijn, zijn ze misschien ook wel wat beter bestand tegen ons klimaat.

Eerst dacht ik dat het misschien wel een goed idee zou zijn om ze onder overkapping te houden (wat ik ook geprobeerd heb) ik had namelijk meer dan drie zaailingen van die maximowiczii's. Daar kunnen ze dan wel een hoge luchtvochtigheid behouden maar in combinatie met de (voor hen) warme zomer (zelfs in de schaduw) waren ze dood in twee weken.

Misschien is dit de oplossing: http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=2893.msg68547#msg68547  ;) ;)

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #51 Gepost op: 10 maart 2011, 20:35:00 »
Zoals beloofd, een foto van Primula maximowiczii die momenteel in de knop zit.

Ik heb ze eind in 2009 gezaaid met vers zaad dat ik gekregen heb uit Scandinavië. Vorig jaar heb ik geen bloei gehad. Nu staan er in de drie planten die ik heb samen zo'n tien bloemknoppen.
Ze hebben ook al enkele zijrozetten gevormd. Ik vraag me af of je deze kunt delen maar ik wil er niet te veel aan prutsen.

Ze staan in een trog ingegraven onder een bladverliezende boom in pure bladgrond. Ik zorg er ook voor dat de trog nooit uitdroogt in de zomer.
Ziet er wel interessant uit, Wim.
Heemskerk, Noord-Holland

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #52 Gepost op: 11 maart 2011, 12:32:33 »
Ja Wim, airconditioning is misschien wel de oplossing  ;) . In Kew hadden indertijd toch een gekoelde alpine kas (om o. a. planten uit Portugal in te plaatsen).
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #53 Gepost op: 11 maart 2011, 19:27:18 »
De drabaatjes komen stilaan ook in bloei.

Draba sphaeroides zaailingen uit aug 2008.
Draba compacta en
Draba zapetii, gezaaid in januari 2010.
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #54 Gepost op: 11 maart 2011, 20:07:57 »
Je kan nooit te véél Drabaatjes hebben Pim !  Allemaal even schitterend !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #55 Gepost op: 11 maart 2011, 20:12:50 »
De drabaatjes komen stilaan ook in bloei.

Draba sphaeroides zaailingen uit aug 2008.
Draba compacta en
Draba zapetii, gezaaid in januari 2010.

Heel mooi, Pim, die draba's, hou ik ook erg van.
Draba zapetii heb ik ook staan maar heb er nog nooit zaad van gehad. Ik heb hem wel reeds vermeerderd door stek.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #56 Gepost op: 11 maart 2011, 20:28:20 »
Dit is nog niet bepaald "bloei" te noemen, maar hij zit er wel aan te komen...  ;D ... in dit groeistadium vind ik het in elk geval reeds prachtig.

Reeds eerder getoond, toen hij net kwam boven piepen, nu iets meer ontwikkeld met zo te zien héél veel bloemknoppen !  :P

Jeffersonia dubia

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #57 Gepost op: 11 maart 2011, 20:58:03 »
Dit is nog niet bepaald "bloei" te noemen, maar hij zit er wel aan te komen...  ;D ... in dit groeistadium vind ik het in elk geval reeds prachtig.

Reeds eerder getoond, toen hij net kwam boven piepen, nu iets meer ontwikkeld met zo te zien héél veel bloemknoppen !  :P

Jeffersonia dubia
Ik ben zeer verwachtingsvol naar de volle bloei, Luc.
Heemskerk, Noord-Holland

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #58 Gepost op: 11 maart 2011, 22:16:20 »
Androsace hedraeantha is een vrij gemakkelijke plant. De bloemkleur kan een beetje variëren tussen wit tot roze.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #59 Gepost op: 11 maart 2011, 22:27:31 »
Heel mooi Jef !
Wel eentje dat ik nog niet dikwijls heb zien aangeboden worden...  :(