Ja Kris, het is mij ook opgevallen welk een fraaie planten Townsendia's zijn. Ik heb juist veel verschillende zaden bij NRV en SGRC besteld en nu ik bij jou zie dat die T.hookeri spontaan uitgezaaid is, geeft het mij hoop dat het gaat lukken.
Ik zie dat ze niet in tuf staan. Zijn het minder geschikte planten voor tufsteen? Stellen ze nog bijzondere eisen aan standplaats en grondsoort e.d.?
Gerrit.
Hallo Gerrit , neen in de tufsteen heb ik er geen goede ervaringen mee.Al de soortjes die ik destijds heb gezaaid kregen ooit een plaatsje in de tuf en geen enkele overleefde het tufavontuur...
Er zijn volgens mij (ik weet niet waarom)niet zoveel Amerikaaanse alpines die het goed doen in de tuf...Er is natuurlijk wel Kelseya en nog enkele maar ze zijn toch in de minderheid. Of ik moet ze nog ontdekken ...
Ik kweek ze (de Townsendia's) in een mengsel van zand (brekerzand)en japans grind (60/40) en daarin doen ze het uitstekend.In de winter worden ze wel beschermd tegen vocht (november -eind februari)Van het zaaien hoef je niet bang te zijn ,ze kiemen heel vlot en snel .Het zijn op dat gebied alvast makkelijke planten.