Hallo Hendrik,
Ik ben benieuwd of je al eens geëxperimenteerd hebt met het (deels) blootstellen van Oncos aan de elementen. Zo lees ik op de website van Sepp Maier dat hij vanaf eind februari tot half juni de afdekking verwijderd zodat de regen de planten onbelemmerd kan bereiken. Volgens mij doet Koen Van Poucke dit ook. En Wim heeft Oncos groeien in zijn zandbak die zelfs nog veel minder afgedekt wordt. Zoja, wat zijn jouw ervaringen en welke soortjes zouden zich voor deze behandeling lenen?
Groeten, Sven
PS. Luc, als deze posting hier niet op z'n plek staat, graag verplaatsen.
Dit onderwerp mag hier best blijven staan Sven !

Ik ben sedert begin vorig jaar aan het experimenteren met Iris paradoxa, Iris iberica ssp elegantissima en Iris korolkowii buiten, in een speciaal daarvoor aangelegd aanhangseltje aan mijn "tufsteenbergje", eigenlijk ook een klein "zandbakje".
Zie ook hier :
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=368.msg9649#msg9649De planten staan dus in een soort verhoogd bed, in ca 10 cm zuiver zand geplant, met daaronder goede, voedzame tuingrond.
Ze zijn aangeplant in maart en hebben het uitstekend gedaan. De 3 planten zijn sterk bijgegroeid.

Korolkowii en Paradoxa hebben goed gebloeid... Paradoxa zelfs tot 4 maal toe, gespreid van april tot oktober

- zie ook in de Iris thread hierover.
De planten zijn de hele zomer lang niet in rust gegaan - ze hebben vanaf juni bij slecht weer (en dat was er nogal de afgelopen zomer...

) een glasplaatje over zich heen gekregen om tegen het meeste nat beschermd te staan.
Pas eind oktober/begin november is het blad bruin geworden en zijn de planten min of meer in rust gegaan.
Laag tegen de grond ontwaar ik nu nieuwe groeipunten.
Of ze de winter verder goed doorstaan en hoe de bloei dan eventueel zal zijn volgend voorjaar moet ik uiteraard nog ervaren...
Je zult hier daarvan te gelegener tijd de resultaten wel te zien krijgen.