Auteur Topic: Orchideeen  (gelezen 93245 keer)

Sven de Groot

• Top poster
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #30 Gepost op: 29 mei 2011, 21:23:17 »
Hazelaars worden wat groot voor mijn kleine tuintje .Als iemand nog andere oplossingen heeft ...

Ik heb nog wel een Hazelaar in de tuin, Kris, dus ik kan je probleem wel oplossen... 8) ;D
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #31 Gepost op: 29 mei 2011, 22:34:27 »
Hallo Kris, heb je al gedacht aan de toverhazelaar, de Hamamelis? Die kan wel in een kleine tuin. Is vast geent op een wilde onderstam en kan zorgdragen voor je benodigde schimmels.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Channel Hopper
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #32 Gepost op: 30 mei 2011, 10:31:53 »
Mooi Wim, het lijkt wel een Pleione...  ;D ;)
Alleen een beetje kleiner dan Luc ;D, ja toch ::)

Misschien iets kleiner maar toch niet veel dacht ik Cor.
Maar Wim kan hier wellicht uitsluitsel over geven.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #33 Gepost op: 30 mei 2011, 20:21:07 »
Hallo Kris, heb je al gedacht aan de toverhazelaar, de Hamamelis? Die kan wel in een kleine tuin. Is vast geent op een wilde onderstam en kan zorgdragen voor je benodigde schimmels.

Bedankt voor de tip Gerrit ! Is ook al eens door mijn gedachten geflitst (net als de schijnhazelaar - Corylopsis ) maar toen dacht ik weer dat zijn beiden toch niet echt hazelaars ....Van de enige echte hazelaar is er maar eentje en dat is  de Corylus ...Denk je echt dat ze geent zijn op een gewone hazelaar ? Daar heb ik geen weet van maar zou dus idd wel een voordeel zijn... 
Kris De Raeymaeker vanuit een oude Romeinse nederzetting gelegen aan de Rupel
"Rupelstreek" prov. Antwerpen

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #34 Gepost op: 30 mei 2011, 21:44:10 »
Ik heb een grote verzameling rietorchis aan de vijverrand. Ze staan bijna in bloei. Zal ze deze week fotograferen en posten. Nu wil het geval, dat op enkele meters afstand een hazelaar staat om het zicht op de buren te verhullen. Deze zou kunnen hebben bijgedragen aan het succes van de orchissen. Maar een eindje verder staat een toverhazelaar. Die wordt idd geent op Amerikaanse onderstam. Meer kan ik er niet overzeggen Kris. O ja, nog dat de rietorchis in Belgie op de rode lijst staat en beschermd is en in Nederland niet en op sommige plaatsen zeer algemeen. In Flevoland, waar ik woon staat hij in bermen, grasvelden, onderaan taluds en bij velen in de tuin, zonder dat ze er ooit zijn geplant. Dit voorjaar is een rampjaar voor deze soort. Ze hebben veel water nodig en zon. Nou, dat laatste was er, maar geen regen. Ik heb mijn planten gesproeid en met succes. Dat een rietorchis iets van een schimmel nodig heeft om te groeien is mij al jaren duidelijk. Probeer hem niet te verplanten, want hij kwijnt daarna weg. Een dure plant kopen bij een kweker lijkt me weggegooid geld denk ik, want hij aardt niet. En dat zal te maken hebben met zijn symbiotische levenswijze.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #35 Gepost op: 30 mei 2011, 21:49:44 »
Boeiend , heel boeiend Gerrit ! Wordt zeker vervolgd ....
Kris De Raeymaeker vanuit een oude Romeinse nederzetting gelegen aan de Rupel
"Rupelstreek" prov. Antwerpen

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Freddy Van De Winckel

• Rotsplantenfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 31 mei 2011, 23:27:45 »
Van een gemakkelijke Orchidee gesproken, deze Dactylorhiza foliosa doet het bij mij prima in een
heel gewone rotsplanten grond. Waar ik deze ook maar plaats; jaarlijks krijg ik een verdubbeling van de populatie. Maar volgens een kenner zou het hier echter om hybride gaan, aangezien D. foliosa een niet zo forse plant wordt.

Frankie Wulleman

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #37 Gepost op: 1 juni 2011, 06:00:58 »
Het is in ieder geval een prachtige plant, Freddy.  :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Channel Hopper
« Reactie #38 Gepost op: 1 juni 2011, 08:59:56 »
Zeg dat wel !  Een prachtige plant Freddy !  :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

• Top poster
    • Nederlandse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #39 Gepost op: 1 juni 2011, 19:27:54 »
volgens een kenner zou het hier echter om hybride gaan, aangezien D. foliosa een niet zo forse plant wordt.
Hoeft niet Freddy, volgens Landwehr's boek "Wilde orchideeën van Europa" zou Dactylorhiza foliosa 55 cm hoog worden. D. foliosa is kennelijk niet zo'n kieskeurige soort. In genoemd boek staan twee voorbeelden de één in cultuur groeiend op vochtige veengrond in lichte schaduw en de andere in matig vochtige, zware kleigrond, in volle zon en een open standplaats. Het resultaat, twee totaal verschillende planten. De plant op zware klei heeft een veel forsere, donkerdere bloemaar en de bladeren staan veel dichter op elkaar. Op Madeira, waar deze soort van origine vandaan komt, staat hij in moerassen, moerassige weiden en op vochtige plaatsen in lichte bossen. Wat andere oecologische omstandigheden al niet voor gevolgen kunnen hebben (aldus Landwehr).
Mvrgr uit Spr-C.nl
CorvK,
Webbeheerder namens de NRV: http://www.rotsplantenvereniging.net/
Beheerder facebook pagina NRV: https://www.facebook.com/pages/Nederlandse-Rotsplantenvereniging/420456184717317

Freddy Van De Winckel

• Rotsplantenfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 1 juni 2011, 20:49:56 »
volgens een kenner zou het hier echter om hybride gaan, aangezien D. foliosa een niet zo forse plant wordt.
Hoeft niet Freddy, volgens Landwehr's boek "Wilde orchideeën van Europa" zou Dactylorhiza foliosa 55 cm hoog worden. D. foliosa is kennelijk niet zo'n kieskeurige soort. In genoemd boek staan twee voorbeelden de één in cultuur groeiend op vochtige veengrond in lichte schaduw en de andere in matig vochtige, zware kleigrond, in volle zon en een open standplaats. Het resultaat, twee totaal verschillende planten. De plant op zware klei heeft een veel forsere, donkerdere bloemaar en de bladeren staan veel dichter op elkaar. Op Madeira, waar deze soort van origine vandaan komt, staat hij in moerassen, moerassige weiden en op vochtige plaatsen in lichte bossen. Wat andere oecologische omstandigheden al niet voor gevolgen kunnen hebben (aldus Landwehr).

Bedankt voor de toelichting Cor.
Toch blijf ik met twijfels zitten; aangezien ik het getoonde exemplaar kocht in 2006 en het jaar voordien
ook al een voor mij identieke D. foliosa aanschafte bij dezelfde verkoper, echter blijft deze veel kleiner
(15-20 cm) en deze bloeit ook veel later ???

Wim Boens

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #41 Gepost op: 6 juni 2011, 09:46:10 »
Mooi Wim, het lijkt wel een Pleione...  ;D ;)
Alleen een beetje kleiner dan Luc ;D, ja toch ::)

Misschien iets kleiner maar toch niet veel dacht ik Cor.
Maar Wim kan hier wellicht uitsluitsel over geven.

Hij is toch wel ietsje kleiner, hoor. Ik zou zeggen ongeveer 1/3 kleiner dan de doorsnee Pleione. Als je natuurlijk naar die jonge species van Pieter kijkt in de Pleione-thread, dan is deze Pogonia wel twee keer zo groot  ;).
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2011, 09:50:12 door Wim Boens »

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 6 juni 2011, 16:30:10 »
Van een gemakkelijke Orchidee gesproken, deze Dactylorhiza foliosa doet het bij mij prima in een
heel gewone rotsplanten grond. Waar ik deze ook maar plaats; jaarlijks krijg ik een verdubbeling van de populatie. Maar volgens een kenner zou het hier echter om hybride gaan, aangezien D. foliosa een niet zo forse plant wordt.

Freddy,  ze zijn prachtig om zien ! die van mij ziet er bijlange nog niet zo fors uit - alhoewel hij wel groter en sterker is dan vorig jaar .
wat bedoel je met een gewone rotsplanten grond ? de helft potgrond en de helft zand of fijne grit ? of een mengeling met jouw tuingrond ( welke?)
Veel zon of veel schaduw ?
Staat hij in de winter binnen of overwinterd hij buiten - met of zonder bescherming ?
Mijn plant heb ik nog niet buiten durven laten overwinteren - omdat ik niet zeker ben dat  hij winterhard genoeg is - en hij staat in een bloempot ingegraven waar hij af en toe geen zon krijgt .Met die pot is het wel heel gemakkelijk om hem dan binnen te halen zonder verstoring van de wortels .
NB als er zaad op mocht komen , en je hebt wat te veel , dan hou ik mij aanbevolen .Ik vrees dat die van mij geen of nauwelijks zaad zal maken                     (  hij kan ook alleen zichzelf bevruchten ( niet zo goed ) of kruisbestuiving van de gewone rietorchissen die ik heb. Ik zou ze ook graag proberen  zaaien op karton
groetjes
Lily-Anne

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #43 Gepost op: 6 juni 2011, 20:49:34 »
Ik zou zeggen ongeveer 1/3 kleiner dan de doorsnee Pleione.
Dat had ik ook in gedacht, éénderde kleiner ::) 8)
Mvrgr uit Spr-C.nl
CorvK,
Beheerder facebook pagina NRV: https://www.facebook.com/pages/Nederlandse-Rotsplantenvereniging/420456184717317

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #44 Gepost op: 6 juni 2011, 21:04:04 »
Toch blijf ik met twijfels zitten; aangezien ik het getoonde exemplaar kocht in 2006 en het jaar voordien
ook al een voor mij identieke D. foliosa aanschafte bij dezelfde verkoper, echter blijft deze veel kleiner
(15-20 cm) en deze bloeit ook veel later ???
Hoeveel later bloeit die dan Freddy, volgens Landwehr valt de bloei in mei-juni.
Ik kan je een foto van de betreffende tekeningen via een PM sturen, zit copyright op, dus kan hier niet publiceren dan schiet Luc me lek ;D ;D
Mvrgr uit Spr-C.nl
CorvK,