Auteur Topic: Orchideeen  (gelezen 261322 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #765 Gepost op: 16 maart 2025, 20:13:38 »
Nu staat ook de eerste Ophrys grandiflora in bloei, zo te zien zullen er dit jaar 3 planten tot bloei komen.
Deze soort heb ik gezaaid in februari 2021.
Het is een soort uit de tenthredinifera groep en komt voor op Sicilie en zuid Italië
De soort kenmerkt zich door zijn relatief grote bloemen, ook is de brede rand aan de lip eerder groenig dan geel.
De normale vorm van tenthredinifera staat ook bijna in bloei, ik zal ze eerdaags ook even naast elkaar zetten om de verschillen te laten zien.

Wow , super Marcel !!!  ((3 ((3 ((3 Heel veel respect !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #766 Gepost op: 16 maart 2025, 23:04:46 »
Nog twee soorten die nu bloeien.

Ophrys speculum, de oostelijke variant zonder gele rand.
Kenmerkend is het prachtige blauwe speculum en zijn kleine groeiwijze.
(Link naar bijlage)

En Ophrys spruneri, een soort uit Griekenland.
Een soort met mooie relatief grote bloemen, ook het  rozet van de plant is meer blauwgroen zoals Ophrys apifera.
Het is de derde keer dat hij bloeit, en het lijkt erop dat er nog 3 snel zullen volgen. :D
(Link naar bijlage)

Uiterst fraai is dat, Marel! Je hebt deze soortjes wel duidelijk goed onder de knie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #767 Gepost op: 17 maart 2025, 21:09:24 »
Gaaf he  :)
Ik zal de komende periode alle planten die zich lenen voor een foto op de gevoelige plaat zetten.

Hierbij nog een foto ter vergelijking, link de Ophrys grandiflora en recht de normale vorm van Ophrys tenthredinifera uit Spanje.
De laatste soort heb ik gezaaid in mei 2020, deze soort bloeit dit jaar ook voor het eerst met 2 planten.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #768 Gepost op: 17 maart 2025, 22:41:06 »
Ik zal de komende periode alle planten die zich lenen voor een foto op de gevoelige plaat zetten.

Hierbij nog een foto ter vergelijking, link de Ophrys grandiflora en recht de normale vorm van Ophrys tenthredinifera uit Spanje.
De laatste soort heb ik gezaaid in mei 2020, deze soort bloeit dit jaar ook voor het eerst met 2 planten.

(Link naar bijlage)

Knappe resultaten , mooi om te zien , Marcel !  ((3 ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #769 Gepost op: 18 maart 2025, 20:33:14 »
Ophrys tenthredinifera

De Orchis hybride staat al een stuk verder in bloei.

En Ophrys tarentina, één van m'n favorieten, vrij grote bloemen en mooi donker van kleur.
De soort komt voor in Zuid Italie.
Gezaaid in 2019, dit jaar bloeien er 2 van.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #770 Gepost op: 10 april 2025, 08:15:55 »
Ophrys tenthredinifera
De Orchis hybride staat al een stuk verder in bloei.
En Ophrys tarentina, één van m'n favorieten, vrij grote bloemen en mooi donker van kleur.
De soort komt voor in Zuid Italie.
Gezaaid in 2019, dit jaar bloeien er 2 van.

Bloedmooi Marcel !!! Hier een eerste Cypripedium ...geen naam want uit het lokale tuincentrum ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #771 Gepost op: 13 april 2025, 16:54:27 »
De eerste orchidee in de rotstuin ......Ophrys sphegodes.  Blijkt Ophrys holosericea te zijn .Geruild met een vriend in Oostenrijk  -2(
« Laatst bewerkt op: 16 april 2025, 10:09:23 door Kris De Raeymaeker »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #772 Gepost op: 14 april 2025, 06:39:06 »
De eerste orchidee in de rotstuin ......Ophrys sphegodes. Geruild met een vriend in Oostenrijk  -2(

Mooie verschijning, Kris. Ik weet reeds een locatie waar ze nog in de natuur voorkomen en was van plan om ze dezer dagen te gaan zoeken, maar ik ben van dat plan afgestapt. Het was zeer droog de laatste weken en ik vermoed dat de planten al lang uitgebloeid zijn in de natuur waar het altijd stukken warmer is op die steile hellingen, als ze al in bloei gekomen zijn, want Ophrys is ook vrij gevoelig wat droogte betreft. M.a.w., ik denk dat ik mijn tijd nuttiger zal besteden.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #773 Gepost op: 14 april 2025, 06:41:21 »

(Link naar bijlage)

Prachtige resulaten, Marcel.
Zeg me nog eens welk mengsel je gebruikt voor uw Ophryssen.
Ik heb me onlangs een Ophrys apifera aangeschaft en ik wil het kleinood de beste kansen geven.

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #774 Gepost op: 14 april 2025, 13:30:35 »
De eerste orchidee in de rotstuin ......Ophrys sphegodes. Geruild met een vriend in Oostenrijk  -2(

Hoi Kris, erg mooi maar zeker geen Ophrys speghodes, het lijkt mij een Ophrys holosericea.

(Link naar bijlage)

Ik heb me onlangs een Ophrys apifera aangeschaft en ik wil het kleinood de beste kansen geven.

Hoi Frankie,
Voor de Mediterrane soorten zou ik het substraat aanhouden als aangegeven in: https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=27.msg145565#msg145565
Voor de bijenorchissen met genetisch materiaal van een meer noordelijke afkomst is dit echter te droog.
Deze zou ik in een mengsel van zand en klei (löss wanneer mogelijk) in de tuin zetten.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2025, 13:37:52 door Marcel van den Berg »

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #775 Gepost op: 14 april 2025, 13:35:01 »
Zomaar wat foto's uit de tuin.

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #776 Gepost op: 14 april 2025, 14:17:24 »
Schitterende tuin Marcel! En mooi zo die orchideeën er doorheen. Heb je op die plaatsen speciale grond aangebracht en zo ja, wat dan als ik vragen mag?
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #777 Gepost op: 14 april 2025, 17:52:31 »
Zomaar wat foto's uit de tuin.
(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Veel liefhebbers onder ons hebben wel wat Orchideeën in de tuin , Marcel . Maar deze soorten zijn wel heel bijzonder , ook knap aangelegde tuin hoor !  ((3 ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #778 Gepost op: 14 april 2025, 21:37:24 »

Hoi Kris, erg mooi maar zeker geen Ophrys speghodes, het lijkt mij een Ophrys holosericea.

(Link naar bijlage)

Hoi Frankie,
Voor de Mediterrane soorten zou ik het substraat aanhouden als aangegeven in: https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=27.msg145565#msg145565
Voor de bijenorchissen met genetisch materiaal van een meer noordelijke afkomst is dit echter te droog.
Deze zou ik in een mengsel van zand en klei (löss wanneer mogelijk) in de tuin zetten.

Bedankt voor de toelichting, Marcel. Ze mogen dus niet te veel uitdrogen? Ik heb wel een aantal Dactylorhiza in zuivere vulcakorrel staan, maar dat zal voor Ophrys dus niet de beste methode zijn?

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #779 Gepost op: 15 april 2025, 16:20:21 »

Bedankt voor de toelichting, Marcel. Ze mogen dus niet te veel uitdrogen? Ik heb wel een aantal Dactylorhiza in zuivere vulcakorrel staan, maar dat zal voor Ophrys dus niet de beste methode zijn?

Het is afhankelijk van de standplaats.
Bij mij staan de op een heuveltje in de volle zon, daar zou vulca te snel droog worden.