Paeonia

Gestart door Sven de Groot, 18 april 2011, 20:23:30

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 15 maart 2026, 13:41:55Kris, geklopt met een neuslengte! :P
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 maart 2026, 16:27:29Uiteindelijk toch nog een flinke neuslengte Herman...Vandaag was het zover voor Paeonia rhodia..
Citaat van: Herman Mylemans op 19 maart 2026, 21:30:45Kris, het is wel een heel mooie bloem.
Ben ik het volledig mee eens Herman ...al gaat de bloem ook niet super lang mee en tot op heden is dat nog steeds maar 1 bloem... Waarom ik nog meer een boontje heb voor deze plant is het feit dat ik hem zelf uit zaden heb opgekweekt die ik had verzameld in Rhodos.

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:57:49
Citaat van: Herman Mylemans op 15 maart 2026, 13:41:55Kris, geklopt met een neuslengte! :P
Deze soort is in Belgie bijna altijd de eerste om te bloeien (gewoonlijk al begin maart).
Als je die plant van mij hebt is ze opgekweekt uit zaden verzameld in Zuid-Turkije.
Ja Luc, die komen van jouw in 2022.
1 bloem begint al te verkleuren.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  9 maart 2026, 10:18:47
Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 maart 2026, 09:12:31Paeonia morisii lijkt wel zijn vuisten te ballen :
Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 maart 2026, 09:17:15Misschien is deze moederplant wel boos op het nageslacht dat nu reeds de kop op steekt.
Nooit eerder mee gemaakt. Pas in september 2025 gezaaid en nu reeds massale kieming van Paeonia morisii...
Sinds de foto die pas een paar dagen oud is zijn er nog veel meer kiemplantjes verschenen.

Dat is zeer snel Luc ...meestal  is dat pas in het tweede jaar na zaaien .....

Ze groeien inmiddels als kool, Kris, ik moet ze binnenkort gaan verspenen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Paeonia wendelboi uit Iran waarvan ik een 3 tal jaren terug een zaailing kreeg van Harry .Hij groeit hier onnoemlijk traag en het zal nog enkele jaren wachten worden op een bloem vermoed ik...Altijd blij als ik hem weer zie boven komen na een natte winter...Ik zal hem misschien is wat voeding moeten geven ?

Eberhard Proessdorf

Ja, daar heb je geduld voor nodig. Ik heb drie jaar geleden een al vrij grote Paeonia wendelboi gekregen. Die heeft tot nu toe ook nog niet gebloeid. Maar ik hoop dat hij dit jaar voor het eerst gaat bloeien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eberhard Proessdorf op 23 maart 2026, 10:45:15Ja, daar heb je geduld voor nodig. Ik heb drie jaar geleden een al vrij grote Paeonia wendelboi gekregen. Die heeft tot nu toe ook nog niet gebloeid. Maar ik hoop dat hij dit jaar voor het eerst gaat bloeien.
Ik ben nog gevormd in de wereld van de cactussen Eberhard ...geduld kan ik wel opbrengen  ::)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 maart 2026, 16:27:29

Uiteindelijk toch nog een flinke neuslengte Herman...Vandaag was het zover voor Paeonia rhodia..

Heel mooie bloem is dat Kris !  Prachtig !  :o

Hierbij nog twee foto's van de Paeonia morisii die ik vorig jaar september heb gezaaid.  Ik zal moeten nieuwe afzetgebieden zoeken...  -2(h
Paeonia cambessedesii dezelfde dag gezaaid gedraagt zich normaal en laat zich nog niet zien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 maart 2026, 18:33:45Heel mooie bloem is dat Kris !  Prachtig !  :o
Hierbij nog twee foto's van de Paeonia morisii die ik vorig jaar september heb gezaaid.  Ik zal moeten nieuwe afzetgebieden zoeken...  -2(h
Paeonia cambessedesii dezelfde dag gezaaid gedraagt zich normaal en laat zich nog niet zien.
Groeit harder dan "cresson" Luc ... -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 maart 2026, 16:27:29Uiteindelijk toch nog een flinke neuslengte Herman...Vandaag was het zover voor Paeonia rhodia..
In mijn beleving bloeide die altijd maar een paar dagen maar uiteindelijk bleef de bloem zowat een 8tal  dagen overeind ondanks toch ook regen en wind tussendoor.Nog een foto net voor de zwanengang is ingezet op dag 8 .

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 maart 2026, 09:24:43
In mijn beleving bloeide die altijd maar een paar dagen maar uiteindelijk bleef de bloem zowat een 8tal  dagen overeind ondanks toch ook regen en wind tussendoor.Nog een foto net voor de zwanengang is ingezet op dag 8 .

Echt wel een superbe bloem Kris !

Hier is Paeonia morisii al enkele weken in bloei.

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 april 2026, 18:55:47

Mooi Luc, die pioen is precies niet zo heel hoog?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 april 2026, 18:55:47Hier is Paeonia morisii al enkele weken in bloei.

Wow ,prachtige soort Luc ! Mooi blad , mooie en rijke bloei ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op  9 april 2026, 20:59:20

Klopt Herman, die is ongeveer 35-40 cm max... en zoals ik al schreef heb ik héél veel zaailingen !  -2(

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 april 2026, 08:23:54
Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 april 2026, 18:55:47Hier is Paeonia morisii al enkele weken in bloei.

Wow ,prachtige soort Luc ! Mooi blad , mooie en rijke bloei ...

Bedankt Kris, het is al jarenlang een trouwe bloeier hier...  een paar weken geleden een 40 tal zaailingen opgepot!

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 april 2026, 08:37:12
Citaat van: Herman Mylemans op  9 april 2026, 20:59:20

Klopt Herman, die is ongeveer 35-40 cm max... en zoals ik al schreef heb ik héél veel zaailingen !  -2(
((14