Zuidamerikanen in de collectie

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 april 2011, 00:00:15

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eberhard Prößdorf op 27 mei 2025, 14:19:48
Tarasa humilis veroorzaakt geen problemen onder glas. De plant is nu 10 jaar oud.
Citaat van: Luc Scheldeman op 27 mei 2025, 20:22:37Mooie soort maar lukt niet buiten.

Neen , buiten gaat dat niet ....ooit 1 keer geprobeerd ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 mei 2025, 07:39:06
Citaat van: Luc Scheldeman op 26 mei 2025, 20:47:30
Toch iets gevonden in dit onderwrp past : Junellia micrantha uit Argentinie
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 mei 2025, 09:22:43Die zal het wel goed doen in je frame Luc ....zal wel wat te breed worden op termijn denk ik ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 27 mei 2025, 20:22:10Wel nog weinig bloei.
En als die te breed wordt kan gesnoeid worden, toch ?

Ik vrees dat die hier nooit zullen bloeien zoals in de natuur Luc ...Ik heb ze in Patagonië gezien en daar zijn dat onvoorstelbaar mooie kussens helemaal vol bloemen. De bloemen zijn daar in de natuur ook groter ! Dat snoeien zal volgens mij geen probleem geven ...
Een voorbeeld van Junellia azorelloides in de natuur ...

))4  Da's niet echt de mensen 'courage' geven nietwaar Kris !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Mutisia oligodon (Asteraceae )is een dwergstruikje van de alpiene zones in Chili en Argentinië waar ze voorkomen op hoogtes tussen de 1000 en 1600m . Het gebied waar ze voorkomen (Patagonië) kent strenge winters en dus kunnen ze wel wat vorst verdragen . In Patagonië begint de alpiene zone ook op een veel lagere hoogte. Het is de eerste keer dat ik deze soort in bloei heb ...
Het blad doet wat aan hulst denken.       
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Oxalis laciniata 'Ridgeway Jewel' lijkt me één van de meer geschikte laciniata vormen voor onze omstandigheden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2026, 10:19:49Oxalis laciniata 'Ridgeway Jewel' lijkt me één van de meer geschikte laciniata vormen voor onze omstandigheden ...

Absoluut fantastisch, Kris... een mooie donkere kleur. Het doet me een beetje denken aan
Oxalis laciniata 'Seven Bells'. Die zal hier waarschijnlijk volgende week in bloei komen.
We hebben hier trouwens het voorrecht om Oxalis laciniata in de volle grond te kweken. Het gaat prima zonder enige bescherming. (Foto)

Thomas Eckert

Om nog even in deze unieke regio te blijven... tot twee weken geleden zag ik nog geen enkel teken van leven in deze Junellia micrantha. In de afgelopen twee weken heeft ze haar kleine bladeren ontwikkeld... fascinerend hoe snel de natuur reageert.

Thomas Eckert

  Alstroemeria patagonica... ik dacht vorig jaar dat ik haar kwijt was... maar gelukkig verschenen er een paar weken geleden voorzichtige nieuwe scheuten. Dat was voor mij de aanleiding om afgelopen weekend eindelijk mijn overdekte verhoogde plantenbak met potgrond te vullen en te beginnen met beplanten. Nu staat ze, goed beschermd, in vredige nabijheid van
Perezia recurvata.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 27 april 2026, 11:53:44Alstroemeria patagonica... ik dacht vorig jaar dat ik haar kwijt was... maar gelukkig verschenen er een paar weken geleden voorzichtige nieuwe scheuten. Dat was voor mij de aanleiding om afgelopen weekend eindelijk mijn overdekte verhoogde plantenbak met potgrond te vullen en te beginnen met beplanten. Nu staat ze, goed beschermd, in vredige nabijheid van
Perezia recurvata.
Dat is een hele prestatie Thomas !!! ((3  ((3  ((3
Ik kan dat zo mooie rotding niet in leven houden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 25 april 2026, 11:04:58Absoluut fantastisch, Kris... een mooie donkere kleur. Het doet me een beetje denken aan
Oxalis laciniata 'Seven Bells'. Die zal hier waarschijnlijk volgende week in bloei komen.
We hebben hier trouwens het voorrecht om Oxalis laciniata in de volle grond te kweken. Het gaat prima zonder enige bescherming. (Foto)
Fabuleus Thomas ! Je kan inderdaad spreken van een voorrecht ... --6  --6
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 12:50:50
Citaat van: Thomas Eckert op 25 april 2026, 11:04:58Absoluut fantastisch, Kris... een mooie donkere kleur. Het doet me een beetje denken aan
Oxalis laciniata 'Seven Bells'. Die zal hier waarschijnlijk volgende week in bloei komen.
We hebben hier trouwens het voorrecht om Oxalis laciniata in de volle grond te kweken. Het gaat prima zonder enige bescherming. (Foto)
Fabuleus Thomas ! Je kan inderdaad spreken van een voorrecht ... --6  --6

Ja, het lukt hier inderdaad in de open rotstuin.

Maar met een bescherming zit je zeker aan de veilige kant... daarom krijgen alle andere exemplaren een nieuw thuis in het nieuwe miniatuurlandschap van de nieuwe overdekte verhoogde plantenbak. Het lijkt me belangrijk dat ze in de zomer nooit helemaal uitdrogen. Zoals bijvoorbeeld Oxalis "Tina"

Een ander voordeel is dat ik niet hoef te bukken...😂😂

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 05:54:19Ja, het lukt hier inderdaad in de open rotstuin.
Maar met een bescherming zit je zeker aan de veilige kant... daarom krijgen alle andere exemplaren een nieuw thuis in het nieuwe miniatuurlandschap van de nieuwe overdekte verhoogde plantenbak. Het lijkt me belangrijk dat ze in de zomer nooit helemaal uitdrogen. Zoals bijvoorbeeld Oxalis "Tina"
Een ander voordeel is dat ik niet hoef te bukken...😂😂

Geweldig !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Hier ben ik toch ook wel trots op deze Oxalis loricata ...Geen makkelijke soort ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 mei 2026, 14:23:21Hier ben ik toch ook wel trots op deze Oxalis loricata ...Geen makkelijke soort ...

Bravo... Oxalis loricata is een heel bijzondere soort.

Zou je hem nog eens kunnen fotograferen als de lichtomstandigheden iets beter zijn? Door het felle zonlicht komen de fijne details niet goed tot hun recht. Als de zon fel schijnt, gebruik ik altijd een paraplu om de plek waar ik fotografeer in de schaduw te brengen... ;-)

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 mei 2026, 14:22:05
Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 05:54:19Ja, het lukt hier inderdaad in de open rotstuin.
Maar met een bescherming zit je zeker aan de veilige kant... daarom krijgen alle andere exemplaren een nieuw thuis in het nieuwe miniatuurlandschap van de nieuwe overdekte verhoogde plantenbak. Het lijkt me belangrijk dat ze in de zomer nooit helemaal uitdrogen. Zoals bijvoorbeeld Oxalis "Tina"
Een ander voordeel is dat ik niet hoef te bukken...😂😂

Geweldig !!!
Haha, een zegswijze van Eddy Wally! --3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op  2 mei 2026, 11:44:55Haha, een zegswijze van Eddy Wally! --3

Alleen den Eddy kon daar zijne boterham mee verdienen  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "