Auteur Topic: Bloei mei-juni 2011  (gelezen 143247 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #225 Gepost op: 30 mei 2011, 21:38:05 »

Hij is hier al herhaaldelijk getoond, maar dit exemplaar staat nu wel op zijn hoogtepunt in een trogje :

1) Edraianthus pumilio
2) Dezelfde E. pumilio contrasteert mooi met zijn buur : Dianthus alpinus 'Joan's Blood'
3 en 4) Hypericum Aegypticum - ondanks het feit dat hij op een zuidwaarts gerichte helling staat had hij de afgelopen winter opnieuw te lijden onder de kou.
Na enig bijsnoeiwerk herstelt hij zich opnieuw aardig.

De pumilio blijft een klassieker maar omdat hij al zo gekend is valt mijn oog toch helemaal op de Hypericum deze keer ....Ziet er echt wel een leuk ding uit!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #226 Gepost op: 30 mei 2011, 21:44:04 »
Dat is het zeker Kris.
Als ik het goed voor heb is dit exemplaar al zo'n 10 jaar oud, maar hij blijft lekker compact... mede door wat snoeiwerk na vorstschade moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen.
Hij heeft ook een héél lange bloeiperiode - makkelijk van begin mei tot ergens in augustus - zo hebben we ze graag !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #227 Gepost op: 30 mei 2011, 21:44:57 »
Ik denk dat ik hem vorig jaar al getoond heb , maar toch nog eens ... Silene elisabethae .
Persoonlijk vind ik ze schitterend , een soort waar je letterlijk en figuurlijk blijft aan plakken ...De bloemen zijn echt  heel kleverig.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #228 Gepost op: 30 mei 2011, 21:47:14 »
Dat is het zeker Kris.
Als ik het goed voor heb is dit exemplaar al zo'n 10 jaar oud, maar hij blijft lekker compact... mede door wat snoeiwerk na vorstschade moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen.
Hij heeft ook een héél lange bloeiperiode - makkelijk van begin mei tot ergens in augustus - zo hebben we ze graag !  ;)

Nog bedankt voor deze extra info Luc, zet hem maar meteen op de lange boodschappenlijst ......

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #229 Gepost op: 30 mei 2011, 21:52:43 »
Een héél mooie Silene is dat Kris - mijn exemplaar maakt nog geen aanstalten om te gaan bloeien voorlopig...  :(

... enne wat die boodschappenlijst betreft.... dat is een universeel probleem bij rotsplantfanaten vrees ik...  ;D

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #230 Gepost op: 30 mei 2011, 22:11:23 »
Kom nog even terug op mijn Campanula barbata Luc. Het mysterie is ontrafeld , blijkbaar maakt mijn plant naast de bloeiende scheut meteen ook nog een scheut die niet bloeit ...Deze zal -veronderstel ik- volgend jaar bloeien.En hopelijk is er dan ook opnieuw een niet bloeiende scheut voor het jaar daarop  etc........

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #231 Gepost op: 30 mei 2011, 22:18:22 »
Nog een aardige Acantholimon qua bloemkleur : A. saxifragaceae 

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #232 Gepost op: 30 mei 2011, 22:19:03 »
Kom nog even terug op mijn Campanula barbata Luc. Het mysterie is ontrafeld , blijkbaar maakt mijn plant naast de bloeiende scheut meteen ook nog een scheut die niet bloeit ...Deze zal -veronderstel ik- volgend jaar bloeien.En hopelijk is er dan ook opnieuw een niet bloeiende scheut voor het jaar daarop  etc........

Hoop doet leven Kris !  :)

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #233 Gepost op: 30 mei 2011, 23:04:07 »
Waar het door komt is mij een raadsel,maar bij mij willen de Silene,s niet wat ik wil.
Kwijnen al vrij snel weg nadat ik ze aangeschaft heb,tja soms heb je dat,niet alles lukt. :'(

Christian Winkelblech

• Junior
  • **
« Reactie #234 Gepost op: 31 mei 2011, 09:02:16 »
hallo kris,
dein acantholimon ist fantastisch, ich sammle acantholimon, und habe riesige polster im garten, einfach nur schoen,besonders die kraeftige farbe...
lg
chris

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #235 Gepost op: 31 mei 2011, 13:01:39 »
Ik ben het er helemaal mee eens Cristian. Ik vind het ook prachtige planten. Als je er zo veel hebt, laat ze ons zien. Ik kan er wel wat van opsteken.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #236 Gepost op: 31 mei 2011, 18:59:49 »
Ik denk dat ik hem vorig jaar al getoond heb , maar toch nog eens ... Silene elisabethae .
Persoonlijk vind ik ze schitterend , een soort waar je letterlijk en figuurlijk blijft aan plakken ...De bloemen zijn echt  heel kleverig.

Inderdaad een schitterende soort, Kris. De mijne (in de tuf) roert zich ook nog niet. Maar ik zie dat het exemplaar in de tuf bij jou ook niet bloeit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #237 Gepost op: 31 mei 2011, 19:00:03 »
Waar het door komt is mij een raadsel,maar bij mij willen de Silene,s niet wat ik wil.
Kwijnen al vrij snel weg nadat ik ze aangeschaft heb,tja soms heb je dat,niet alles lukt. :'(

Niet alle Silenes lukken hier allemaal even goed hoor Theo...Dus ik begrijp je maar al te goed ,gelukkig doet deze elisabethae het wel goed.
Silene argae bijvoorbeeld (uit Turkije) heb ik ook al diverse keren geprobeerd zonder succes.Volgens Martijn moet deze over een wat vettere grond (klei/leem) met steenslag beschikken.
Ik denk dus eerder eentje voor de scree (en niet voor de crevice of de tuf...)En zo zijn er nog wel die hier toch (voorlopig ?)wat lastig zijn , maar we blijven proberen want ik vind dit wel een heel mooi geslacht.Ik geef het nog niet al te snel op maar er kruisen ook planten ons pad die toch nooit zullen lukken ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #238 Gepost op: 31 mei 2011, 19:02:25 »
Inderdaad een schitterende soort, Kris. De mijne (in de tuf) roert zich ook nog niet. Maar ik zie dat het exemplaar in de tuf bij jou ook niet bloeit.

Scherpe blik, als steeds Frankie ! Neen die van de tuf doet het idd nog niet maar dit is een nieuw exemplaar (staat er nog maar een paar weken in) Dus ik verwacht dat deze dit jaar nog geen bloemen zal geven...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #239 Gepost op: 31 mei 2011, 19:10:38 »
hallo kris,
dein acantholimon ist fantastisch, ich sammle acantholimon, und habe riesige polster im garten, einfach nur schoen,besonders die kraeftige farbe...
lg
chris

Many thanks Chris. I think they are great but only the tide cushions.Some of them grow not tidy enough for me. I try to show some more later on.