Gerrit en iedereen natuurlijk....
Jouw plek voor de Trog is zeker niet ideaal,de ervaring leert toch wel dat de meesten Daphnes niet houden van 'lekwater' van afdakjes,Bomen e.d,trouwens voor de meesten van onze geliefde Alpines is het niet aan te bevelen. Een plek waar de wind! met name vrij spel heeft om de boel droog te waaien is zeker aan te bevelen.
Nu nog verplanten zou wel kunnen maar uitspoelen niet meer,wij planten hier door tot de vorst echt in de grond zit. Maar voor zieke planten is er herstelgroei voor de winter nodig en dat lukt niet meer nu.
Als in jouw trog andere planten zitten als Daphne hoeft het inderdaad niet zo te zijn dat deze ook ziek worden. De werking van schimmels,bacterien en parasieten is nog steeds erg onduidelijk zeker als het om ziekte verwekkende zaken gaat. Ik zou inieder geval jouw trog een andere plek geveb deze winter.
Overigens,misschien wat verwarrend..........het lijkt erop dat jouw Daphne gewoon kapot is gegaan van een te vochtige wortelvoet en niet zozeer door verwelkingziekte,het is wel een vorm van verwelking maar het hoeft niet onder invloed van parasieten te zijn. Vaak zien we met name in Troggen en kuipen dat de afvoer dichtslibd e.d en dat 'kruidachtige' planten met grote celmembramen hier erg last van hebben. Dit lijkt mij aannemelijk ook gezien jouw foto. Hebben hier hetzelfde gehad met een serie Troggen met voornamelijk moeilijke Saxifraga's die veel te vochtig bleven. Troggen zijn prima maar zorg voor een erg goede afvoer die niet kan dichtslibben.
Wat betrefd de Enten....dit geldt bijna voor alle enten.....er wotdt toch een andere celstructuur op elkaar gezet...mijn ervaring is dat ook nu weer de wat kruidachtige planten het veel moeilijker hebben als ent en bijvoorbeeld hexenbezem sterker zijn,maar nu ook weer zorg voor een geweldig goede standplaats met name in Troggen.
We hebben hier erg veel enten,die in de open tuin doen het prima die in Troggen slecht,we hebben nu dus geen heestertjes,conifeertjes e.d meer in troggen staan.
Wat een lap tekst he!

Bart
alpigena