Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Kris, dat ziet er heel natuurlijk uit!  ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 31 maart 2026, 09:23:12Kris, dat ziet er heel natuurlijk uit!  ((3
Het mooiste compliment dat je me kan geven Herman , want dat is altijd mijn grootste betrachting ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Het heeft me 4 jaar gekost om een eerste keer bloem te krijgen in deze Primula wulfeniana ...Hij staat op 5 diverse plekjes in de tuin en alleen hier in de crevice schijnt het te lukken ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 maart 2026, 09:15:08Ik geloof nogal in de theorie dat planten vaak geen twee jaar na mekaar overvol bloeien ...
Neem nu deze Draba parnassica in de crevice ...Stond vorig jaar overvol bloemen en maakte ook heel wat zaden aan. (foto 1 &2 ) Dit kost enorm veel energie aan de plant met als gevolg dat ze het jaar daarop toch vaak minder bloemen produceren. Los van het feit dat ieder jaar anders is qua weersomstandigheden. Het is alsof ze zich dan opnieuw weer moeten herstellen en weer op krachten komen. Nog believers van deze theorie ? Tot slot op foto 3 de bloei van dit jaar ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 maart 2026, 18:47:34Je zou wel eens gelijk kunnen hebben met je theorie Kris, deze hier bloeide vorig jaar ook heel spaarzaam en zie nu eens.  Hij staat niet echt in de crevice, maar in een klein trogje dat ik tot de status van mini crevice heb verheven.  -2(
Veronica caespitosa
Hier het bewijs dat deze plant best afgedekt wordt  in de winter ...Deze op de foto werd niet afgedekt. Hij bloeit nog wel redelijk en leeft zeker nog maar zoals je ziet ontstaan er veel bruine plekjes. Door te veel aan nat sterven er bladjes/takjes af.

Kris De Raeymaeker

Aquilegia 'Cameo'
Nog eens Primula wulfeniana.

Kris De Raeymaeker

Gentiana clusii  ' Růžový'  is er ook aan begonnen ...

Herman Mylemans

Kris, die gentiaan heeft een mooie kleur! Zeker terug zaaien!
Hier is Gentiana dinarica volop aan het bloeien.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 april 2026, 08:43:07
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 maart 2026, 09:15:08Ik geloof nogal in de theorie dat planten vaak geen twee jaar na mekaar overvol bloeien ...
Neem nu deze Draba parnassica in de crevice ...Stond vorig jaar overvol bloemen en maakte ook heel wat zaden aan. (foto 1 &2 ) Dit kost enorm veel energie aan de plant met als gevolg dat ze het jaar daarop toch vaak minder bloemen produceren. Los van het feit dat ieder jaar anders is qua weersomstandigheden. Het is alsof ze zich dan opnieuw weer moeten herstellen en weer op krachten komen. Nog believers van deze theorie ? Tot slot op foto 3 de bloei van dit jaar ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 maart 2026, 18:47:34Je zou wel eens gelijk kunnen hebben met je theorie Kris, deze hier bloeide vorig jaar ook heel spaarzaam en zie nu eens.  Hij staat niet echt in de crevice, maar in een klein trogje dat ik tot de status van mini crevice heb verheven.  -2(
Veronica caespitosa
Hier het bewijs dat deze plant best afgedekt wordt  in de winter ...Deze op de foto werd niet afgedekt. Hij bloeit nog wel redelijk en leeft zeker nog maar zoals je ziet ontstaan er veel bruine plekjes. Door te veel aan nat sterven er bladjes/takjes af.

Wat betreft Veronica caespitosa heb ik jullie hulp nodig... ik heb drie kleine exemplaren, waarvan er één qua blad duidelijk afwijkt. Ik weet dat de bloemkleur kan variëren.

De eerste twee foto's tonen de exemplaren waarvan ik denk dat het V. caespitosa is. Maar de derde heeft succulent, naaldachtig blad. Ik heb deze onder dezelfde naam gekregen. Deze is ook maximaal twee centimeter hoog.

Heeft iemand een idee of het een andere soort is... en zo ja, welke?

Alvast bedankt...✌️

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  7 april 2026, 12:26:59Wat betreft Veronica caespitosa heb ik jullie hulp nodig... ik heb drie kleine exemplaren, waarvan er één qua blad duidelijk afwijkt. Ik weet dat de bloemkleur kan variëren.
De eerste twee foto's tonen de exemplaren waarvan ik denk dat het V. caespitosa is. Maar de derde heeft succulent, naaldachtig blad. Ik heb deze onder dezelfde naam gekregen. Deze is ook maximaal twee centimeter hoog.
Heeft iemand een idee of het een andere soort is... en zo ja, welke?
Alvast bedankt...✌️
Hey Thomas ,naar mijn persoonlijke mening is degene op de derde foto ook een V. caespitosa...Ik denk dat dit binnen de variebiliteit van deze soort valt ...Je ziet ze soms met iets rondere blaadjes maar ook met meer puntige ...Tenminste als ik ze opzoek op google ... Ben geen botanist natuurlijk ...Ken verder ook geen soort die in de buurt komt van deze soort qua uiterlijk.Gezien zijn grote verspreidingsgebied van Turkije tot Libanon en Syrië zou het me niet verwonderen dat ze ook wat variabel zijn .   

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 april 2026, 14:01:26Het heeft me 4 jaar gekost om een eerste keer bloem te krijgen in deze Primula wulfeniana ...Hij staat op 5 diverse plekjes in de tuin en alleen hier in de crevice schijnt het te lukken ....

Hij staat alleszins te boek als een heel moeilijke bloeier, Kris. Je mag al blij zijn met deze ene bloem, denk ik dan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Enkele exemplaren van Polygala calcarea 'Czech Sky' vormen met Cryptomeria japonica 'Tenzan' de blikvangers in de crevicegarden. 'Tenzan' is amper 2 vuisten breed en 1 vuist hoog, maar staat ook al ruim 10 jaar in dit rotstuingedeelte.

Frankie Wulleman

Ook dit jonge exemplaar van Dianthus 'Eleanor Parker' bevindt zich in de voegen van deze crevicegarden en vertoont al enkele bloemen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 21:21:43Enkele exemplaren van Polygala calcarea 'Czech Sky' vormen met Cryptomeria japonica 'Tenzan' de blikvangers in de crevicegarden. 'Tenzan' is amper 2 vuisten breed en 1 vuist hoog, maar staat ook al ruim 10 jaar in dit rotstuingedeelte.
Prachtig hoekje Frankie !

Kris De Raeymaeker

De crevice garden komt in een stroomversnelling ...

Kris De Raeymaeker

Daar staat ook onder andere op 2 plaatsen mijn lievelings Dianthus ...Dianthus 'Eleanor Parker '