Peatbed

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 juli 2011, 23:05:15

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Paeonia rhodia staat ook in dit tuingedeelte en doet al goed verder ...
Al dat leven trekt natuurlijk de eerste insecten aan ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

De tere schoonheid van Soldanella ...

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 maart 2026, 14:01:28De tere schoonheid van Soldanella ...
Prachtig Kris! Moeilijk in bloei te krijgen zeker?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 februari 2026, 10:00:33Weeds .... Erythronium caucasicum .

Wat vervelend zeg Kris !  Uren werk om dat allemaal weg te wieden...  --7  --7  --7 dat wordt zweten !

Zonder geintjes, je peatbed doet zijn naam weer alle eer aan !  Heet ligt er al prachtig bij.  Mijn diepgekoeld schaduw peatbedje is nog in diepe winterslaap gedompeld.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 maart 2026, 14:01:28De tere schoonheid van Soldanella ...

Heel goed omschreven is dat Kris - zou dat S. montana zijn ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:37:50Heel goed omschreven is dat Kris - zou dat S. montana zijn ?

Goei vraag Luc , moet ik even trachten op te sporen ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 februari 2026, 10:00:33Weeds .... Erythronium caucasicum .
Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:35:55Wat vervelend zeg Kris !  Uren werk om dat allemaal weg te wieden...  --7  --7  --7 dat wordt zweten !
Zonder geintjes, je peatbed doet zijn naam weer alle eer aan !  Heet ligt er al prachtig bij.  Mijn diepgekoeld schaduw peatbedje is nog in diepe winterslaap gedompeld.
Dank je Luc ....als het zo blijft moet ik straks de tuinslang al boven halen ... :o  :o

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op  6 maart 2026, 14:58:29Prachtig Kris! Moeilijk in bloei te krijgen zeker?
Dat valt eigenlijk goed mee op deze plek Herman ...Hij bloeit zowat ieder jaar bij mij. En meestal ook redelijk goed. Hij staat in een trogje tussen zachte turfblokken dat ik eigenlijk het hele jaar door vochtig houd ...De turfblokken zijn mijn indicator wanneer ik extra water moet toedienen...Als die ook maar iets droger aanvoelen schiet in actie ... 

Kris De Raeymaeker

De soortechte Narcissus cyclamineus deelt zich niet ...Doet de mijne dus ook niet maar hij zaait zich hier echt wel goed uit ...De moederplant staat ergens links bovenaan . 

Kris De Raeymaeker

Een Erythronium die het hier niet echt denderend doet in mijn peatbed is Erythronium dens-canis 'Old Aberdeen'...Ik heb hem al een paar keer verzet maar ook dat leidde niet tot heel briljante resultaten zoals dat met vele andere Erythroniums hier het geval is ...Nog iemand ervaringen ?

Kris De Raeymaeker

Erythronium multiscapoideum ssp. cliftonii ...denk ik toch want dat is eentje die bij het planten van andere zaken per ongeluk werd gerooid terwijl ze in rust zijn . Ik heb hem dan maar ergens opnieuw in de grond geduwd ...

Kris De Raeymaeker

Jeffersonia dubia 'Alba' doet het zoveel beter dan de gewone blauwe vorm ...
En ook nog Heloniopsis orientalis.
Ook deze Soldanella gaat nog dapper door ...

Frankie Wulleman

Prachtig is dat, Kris. Hoe lang heb je die al staan?
Ik had  in het verleden ook enkele soorten, maar na een paar jaar waren die toch verdwenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op Gisteren om 21:41:29Prachtig is dat, Kris. Hoe lang heb je die al staan?
Ik had  in het verleden ook enkele soorten, maar na een paar jaar waren die toch verdwenen.
Die staan er nu toch al 7 jaar Frankie ...ze breiden ook uit maar af en toe sterft er ook eens een stukje af. Worden heel het jaar door goed nat gehouden..