Hop, de commercie heeft weer geld geroken.
Ik heb eens een verhaal gehoord van een tuinder waar ik zomerbloemen bij ging gaan kopen, met name Surfinia's. Die vertelde mij dat een collega van hem een boete gekregen had van tienduizenden Euro's omdat hij zelf Surfinia's gezaaid had en die verkocht. Er zitten dus ook kwekersrechten op die Surfinia's, ik geloof dat er op iedere Surfinia die verkocht wordt 10 Eurocent gaat naar een Japanse firma, namelijk Suntory. Een Japanner heeft in de tijd toevallig in Chili een petunia gevonden, die anders dan de gewone petunia, groeide met vele vertakte stengels en met veel meer bloemen dan de gewone. Die Japanner en zijn firma zijn ondertussen natuurlijk schatrijk.
Dus eigenlijk mag je zelf geen Surfinia's kweken en dat geldt ook voor Pelaragoniums oftewel in de volksmond de 'geranium'.
Wist je trouwens dat die 'geraniums' ongeveer elke twee jaar vervangen worden door een andere variëteit ?
Dus als je na 5 jaar eens terug diezelfde geranium soort wil hebben, mis poes.
Behalve dan als je zelf wat stekjes neemt.... en vloeken mag ook niet.

Natuurlijk valt dat bij particulieren niet te controleren, maar die kweker van hierboven wist wel waar hij aan toe was.
Binnenkort is de Bart ook schatrijk, of hij is dat natuurlijk al.